Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Sjekke hvor vanskelig det er å ranke

Jeg sveiser mye rart, blant annet barkrakker. Har noen forskjellige som jeg lager i ønsket høyde, ønsket farge på platene osv. Halv-custom greier. Skulle jo ha solgt mer, men kunne noen ha fortalt meg hvor vanskelig det kan være å komme på topp 3 for "barkrakk"/"barkrakker" og "barstol"/"barstoler" på google?
 
Sist redigert:

xdex

Medlem
Du er på rett spor med tanke på markedsføring, men det kan være lurt å justere fokuset ditt litt. Når det gjelder søkeord som "barkrakker" eller "barstol", er det viktig å vurdere hvilke kunder du faktisk tiltrekker deg med disse. Ofte er det slik at folk som søker etter slike generelle termer, ser etter standardprodukter fra store kjeder som IKEA, Nordic Nest, Bolia, JYSK, osv. Disse er etablerte aktører, og det krever mye tid og ressurser å rangere høyt på slike søkeord. Selv om du klarer å nå toppen, vil vedlikeholdet av denne posisjonen også være kostbart.

For å oppnå en førsteplass i søkemotorer, er det essensielt å identifisere nøyaktig hva dine potensielle kunder søker etter. Søkeord som "tilpasset barkrakk", "møbelsnekker stoler", eller "barstoler på mål" kan være mer relevante. Disse lange søkefrasene har mindre konkurranse og er derfor lettere å rangere på.

Her er en steg-for-steg modell som brukes av eksperter i feltet (inkludert meg selv med over 10 års erfaring i bransjen):
  1. Investér i verktøy som SEMRush eller Ahrefs for å analysere søkeord (det finnes også dårlige gratis-alternativer).
  2. Identifiser søkeord som er relevante for din nisje.
  3. Undersøk hvert søkeord for å vurdere konkurransen og søkevolumet.
  4. Analyser konkurrerende sider som rangerer på disse søkeordene. Hva gjør de, og hvordan kan du gjøre det bedre?
  5. Utvikle artikler eller landingsider spesifikt for dine valgte søkeord, basert på innsamlet informasjon.
Når dette er gjort, kan du vurdere å bygge lenker og eventuelt opprette ytterligere domener som linker tilbake til din hovedside.

Forvent en ventetid på 2-6 måneder for å se resultater av SEO-arbeidet. Alternativt kan du investere i Google-annonser for umiddelbar eksponering. Dette kan være spesielt effektivt hvis du har en overbevisende landingsside med video, kundeanmeldelser, og eksempler på tidligere arbeid. Hvis du har 3-5 timer til overs noen dager, kan det være verdt å prøve SEO, Google-annonser, eller en kombinasjon av begge.
 

knippsen

Medlem
Skjermbilde 2024-01-09 kl. 07.17.53.png

Har får du en indikasjon. Barkrakk og barkrakker skal være relativt enkelt med godt innhold. Barstol og barstoler krever litt mer jobb, men er fullt oppnåelig.
 

xdex

Medlem
Vis vedlegget 1951

Har får du en indikasjon. Barkrakk og barkrakker skal være relativt enkelt med godt innhold. Barstol og barstoler krever litt mer jobb, men er fullt oppnåelig.

Her viser du akkurat det motsatte av det jeg anbefaler. Det er "ingen" som søker etter barstoler, som er på jakt etter en sveiser for å lage custom made kule stoler. Her må man tenke mer kreativt, og faktisk nå målgruppen. Jeg tørr ikke tenke på hvor mange timer man måtte brukt på dette, for å oppnå "0" henvendelser. Selv ved bruk av ChatGPT, ville dette tatt tid.
 
Topp