Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Sjekkliste for oppstart av firma med nettbutikk

advanced22

New Member
Hei folkens!

Prøver å lage meg en liten sjekkliste over ting som er nødvendig å ha på plass før man starter eget firma (ENK eller AS) med nettbutikk. Tenker da i hovedsaklig på administrative ting og ikke innhold som feks hva man skal selge.

Her er punktene jeg har kommet fram til sålangt:
  • Selve nettbutikken, dvs websiden.
  • Registrere ENK eller AS.
  • Registrere seg i foretaksregisteret.
  • Registrere seg i MVA registeret (hvis over 50 000 kr).
  • Avtale med skatteetaten om å få kun et MVA oppgjør i året (valgfritt).
  • Ved import, opprette tollkonto hos den/de fraktselskapene du kommer til å bruke mest.
  • Hvilke betalingssløsninger du skal bruke og avtaler med disse.
  • Hvordan bokføre betalinger via disse betalingsløsningene.
  • Generell kunnskap om regnskap (hvis man fører selv).
  • Hvilke fraktselskap nettbutikken din skal bruke og avtaler med den/de.
  • Markedsføring.
  • Lage kjøpsbetingelser.
Mangler nok mye på listen, så håper på innspill fra medlemmer her! Oppdaterer listen fortløpende!
 
Sist redigert:

advanced22

New Member
Lage en plan for hvordan du skal få folk til å besøke butiken din. Uten en plan så blir det ustrukturert, og sikkert mye jobbing i små bulker, istedenfor å ta større økter med jobbing på samme tema, f.eks. lage produkter, markedsføre osv.

Går vell som markedsføring? Legger det til som markedsføring :)
 

advanced22

New Member
Jeg anbefaler ofte våre kunder å ta en titt på følgende url for å få et inntrykk over hva som bør være på plass/forberede. http://docs.trollweb.no/display/dokumentasjon/Viktige oppgaver for nye butikkeiere .
Håper det hjelper deg noe;)

Den var ikke dum!

En ting jeg lurer på er hvordan folk håndterer bokføring av salg fra nettbutikkene? Er det mest normalt å synkronisere nettbutikken med regnskapsprogrammet slik at alt blir 100% synkronisert? Eller er det lettere å bare bokføre hver måned som "Salg" fra feks PayPal og en annen som "Salg" fra feks Stripe?
 

alterego

Medlem
Ser du har veldig fokus på etablering av firma og regnskap, men forhåpentlig blir det bare en bitte liten del av jobben med å etablere nettbutikk.

Som Tonny gir et hint om bør det meste handle om hvordan du skal skaffe kunder, både i fasen for forprosjekt, etablering/lansering og drift.

Uten kunder ingen nettbutikk.

Lykke til!
 

Msites Ltd

Livsnyter
Hei folkens!

Prøver å lage meg en liten sjekkliste over ting som er nødvendig å ha på plass før man starter egen nettbutikk. Tenker da i hovedsaklig på administrative ting og ikke innhold som feks hva man skal selge.

Her er punktene jeg har kommet fram til sålangt:
  • Selve nettbutikken, dvs websiden.
  • Registrere ENK eller AS.
  • Registrere seg i foretaksregisteret.
  • Registrere seg i MVA registeret (hvis over 50 000 kr).
  • Avtale med skatteetaten om å få kun et MVA oppgjør i året (valgfritt).
  • Ved import, opprette tollkonto hos den/de fraktselskapene du kommer til å bruke mest.
  • Hvilke betalingssløsninger du skal bruke og avtaler med disse.
  • Hvordan bokføre betalinger via disse betalingsløsningene.
  • Generell kunnskap om regnskap (hvis man fører selv).
  • Hvilke fraktselskap nettbutikken din skal bruke og avtaler med den/de.
  • Markedsføring.
  • Lage kjøpsbetingelser.
Mangler nok mye på listen, så håper på innspill fra medlemmer her! Oppdaterer listen fortløpende!

Denne sjekklisten var vel mer beregnet for oppstart av et firma enn en nettbutikk!?! Synes denne tråden faller under feil kategori nå......

For å starte opp nettbutikk må du ha styr på publiseringsplattform, host, domene, betalingsløsninger, frakt, markedsplan, leverandører etc.
 

advanced22

New Member
Denne sjekklisten var vel mer beregnet for oppstart av et firma enn en nettbutikk!?! Synes denne tråden faller under feil kategori nå......

For å starte opp nettbutikk må du ha styr på publiseringsplattform, host, domene, betalingsløsninger, frakt, markedsplan, leverandører etc.

Ja det har du faktisk helt rett i! Jeg må ha tenkt helt feil, når jeg skrev dette. Med nettbutikk så har jeg tenkt firma, men skrevet nettbutikk.

Hvis det er i feil tråd, så må den bare flyttes! Beklager!
 
Topp