Kjapp og trygg hosting for Wordpress

skal man føre kjøpssum med eller uten mva i regnskap

MobyDick

New Member
som tittelen sier, skal man føre totalsum med mva i regnskapet? eller bare selve kjøpssummen, er jo tross alt kun det man tjener på... mvh
 

Smbinfo

Medlem
Fører du i et regnskapsprogram er det inklusive mva. Så merker du bilagslinja med rett momskode, også fordeler programmet momsen over fra kostnadskontoent til en egen mvakonto.

Hele summen skal uansett føres. Fører du manuelt blir det slik:
Debet: kr 1000,- 4000 innkjøp varer
Debet: kr 250,- 2710 inngående mva
Kredit: kr 1250,- 2400 (evt leverandørnummeret)
 

MobyDick

New Member
skjønner. men blir det ikke feil at man skatter av et totalbeløp som inneholder mva også? hvis man fører 4000 som inntekt og 2000 som utgift, så skatter man vel av 2000 mens man egentlig bare har tjent 1000?
 

MobyDick

New Member
jeg fører et ganske enkelt excel regnskap. blir det noenlunde korrekt hvis jeg fører noe i denne duren?

totalsum vare Mva
4000 3000 1000

det skulle egentlig stå kolonnevis men det skjønte du sikkert.
 

hansson

Langveisfarende
Så lenge du summerer nettosummene, dvs. vareprisen eks. mva., vil du finne riktig omsetningstall. Totalsum-tallet er egentlig litt uinteressant i regnskapssammenheng, da alt dreier seg om nettoen. Du bør bli vant til først som sist å ikke tenke "inkl. mva." siden du uansett ikke skal beholde momsen selv. Det gjør det enklere å holde orden på i hodet når du vet at omsetningen din = salgsprisen uten mva.
 

MobyDick

New Member
går dette "andre" veien også?

hvis jeg kjøper noe til 100,- skal jeg da føre 75 som kredit, og de siste 25 som moms?
 

MobyDick

New Member
så da må jeg dele alle kjøpssummer på 5, og trekke det beløpet fra totalen da formoder jeg? feks kjøpssum = 100 kr
100/5=20, 100-20=80? og 80 blir det jeg fører debet i regnskapet?
 

MobyDick

New Member
smart ;) holdt på å gå på en kjempesmell da jeg først trodde man skulle dele det på 4...

men "alt" har vel moms selv om det ikke er spesifisert moms?

og trikkebilletter pleier vel også å ha spesisfisert MVA
 

Santo

Active Member
men "alt" har vel moms selv om det ikke er spesifisert moms?

Mesteparten av det du utgiftsfører har nok mva. i seg, men det er noen bransjer/omåder som er untatt mva., så dermed kan du også oppleve å få fakturaer fra disse områdene i regnskapet ditt, og er det ikke mva. i beløpet skal du selvfølgelig ikke trekke fra noe mva. heller ifm. momsoppgjør og regnskap.

Det er vel også slik at om du skal få mva. fradrag på en faktura eller ett beløp så skal momssats (det finnes forskjellige) og beløp være spesifisert på fakturaen?

I tillegg skal vel også fakturautsteder ha skrevet MVA etter organisasjonsnummeret sitt på fakturaen.
 
Topp