Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Skal sende klagesak til norid

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Er det noen som har litt erfaring med det - på den sende-side altså ;)
Vi har registrert et TM og det er mulig å sannsynliggjøre at vedkommende som nå sitter på domenet har gjort det i ond tro, men jeg mottar gjerne tips angående hvordan en klage skal utformes.

Skal poste litt om prosessen her etterhvert.
 

kongen

kongemedlem
Send først et "krev og få domenet"-brev til den som har registrert domenenavnet samtidig som du viser til rettsakene og kostnadene for den tapende part i domeneklagerettsaker.

Norid: Rettslig behandling av domenekonflikter

Tror du kan spare deg for mye unødvendig tid og energi ved å "skremme" personen og få han til å innse at dette kan komme til å koste han dyrt (såfremt at dere faktisk har krav på navnet)
 
De som registrerte domenet registrerte det altså etter at dere registrerte foretaket? Er jo endel som spekulerer i dette (har jeg hørt) og da ringer opp selskapet senere for å selge dem domenet.

Men jeg ville gjort som Kongen sa, evt ringt dem.
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
TM = varemerke ja - sorry :p

Historien sålangt er:
Jeg hadde ifjor på slutten av juni en epost-samtale med ei som hadde domenet, men ikke hadde noe hjemmeside, så jeg spørte hva hun ville ha for at jeg skulle overta domenet. Fikk ikke noe svar, så jeg sendte en ny epost uken etterpå.

Sjekket rett etterpå norid igjen, og så til min overraskelse at domenet var ledig igjen - snakk om dårlig timing.
Så fort som mulig prøvde jeg å registrere domenet (det var en smule vanskelig - vi hadde såvidt internet-tilgang da vi var på Logos2 i Nassau); jeg klarte å fakse *baksiden* og ikke forsiden av egenerklæringen - noe som jeg oppdaget en eller to dag senere igjen - og dermed var jeg da akkurat for sent ute: hun hadde registrert domenet igjen. Så jeg skrev en ny epost og hun sendte en epost med spm hva jeg ville gi for den - men vi kom ikke til enighet.
Nå har jeg disse epostene, og i etterkant har vi registrert varemerket.

Pga denne forhistorien tror jeg ikke det hjelper med å ringe/skrive på ny til hun. Det koster ikke så mye med en klage til norid og når jeg ikke frem der, så kan jeg alltid true å ta saken inn for retten (ikke spesielt lyst til sånt, men på den andre siden har jeg aldri gjort det før så det er noe å lære også).
 

Santo

Active Member
Historien sålangt er: Jeg hadde ifjor på slutten av juni en epost-samtale med ei som hadde domenet, men ikke hadde noe hjemmeside, så jeg spørte hva hun ville ha for at jeg skulle overta domenet. Fikk ikke noe svar, så jeg sendte en ny epost uken etterpå.

Sjekket rett etterpå norid igjen, og så til min overraskelse at domenet var ledig igjen - snakk om dårlig timing.
Så fort som mulig prøvde jeg å registrere domenet (det var en smule vanskelig - vi hadde såvidt internet-tilgang da vi var på Logos2 i Nassau); jeg klarte å fakse *baksiden* og ikke forsiden av egenerklæringen - noe som jeg oppdaget en eller to dag senere igjen - og dermed var jeg da akkurat for sent ute: hun hadde registrert domenet igjen. Så jeg skrev en ny epost og hun sendte en epost med spm hva jeg ville gi for den - men vi kom ikke til enighet.
Nå har jeg disse epostene, og i etterkant har vi registrert varemerket.

Pga denne forhistorien tror jeg ikke det hjelper med å ringe/skrive på ny til hun. Det koster ikke så mye med en klage til norid og når jeg ikke frem der, så kan jeg alltid true å ta saken inn for retten (ikke spesielt lyst til sånt, men på den andre siden har jeg aldri gjort det før så det er noe å lære også).

Slik jeg ser det har ikke du noen større rettmessighet til dette domenet enn din motpart. Du skriver jo selv at du registrerte varemerket i etterkant av hennes nyregistrering av domenet...
 

kongen

kongemedlem
Pong: Slik jeg ser det har du NULL sjans i retten, da du ikke har noen som helst større rettigheter til domenenavnet enn henne.

Hun kan faktisk si at hun glemte å fornye domenet og at hun skyntet seg å registrere det igjen da hun ble oppmerksom på at hun mistet det... og at hun har registrert det leeeenge før hun hadde kjenskap til deg og ditt firma.

Tror det blir billigere for deg å kjøpe domenet av henne, enn å betale saksomkostninger for en rettsak...
 

clinton4

Medlem
Har du fått godkjent varmerket? Hvis ja, synes jeg det er rart dersom domenenavnet var opptatt.
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Varemerke-registrering

Har du fått godkjent varmerket? Hvis ja, synes jeg det er rart dersom domenenavnet var opptatt.

Angående registrering av varemerket, så står det i en av de fra siste domeneklager (dryss.no): "Registrert domenenavn gir alene ingen rettighet ..."
Men vi fikk varemerket registrert ja - det tar oftest en del tid.

Det som jeg er usikker på er at Norid ingen plass skriver noe om tidspunkt - at man skal oppfylle kravene til A. rettighet og B. ond tro samtidig eller før/etter hverandre (selv om det virker logisk). F.eks. her: Norid: Typer vedtak klagenemnda kan fatte snakker de om rettigheter til domenet - og ikke rettigheter til domenet på registreringstidspunkt.
Jeg tror jeg skal nevne at det står i egenerklæringen: "Søkerorganisasjonen erklærer herved at registrering og/eller bruk av navnet/-ene som søkes registrert etter søkers kunnskap ikke medfører urettmessige inngrep i tredjemanns registrerte eller uregistrerte rettigheter til navnet.
 
Sist redigert:
Topp