Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Skatt - ENK

Dseller

Medlem
Skriv hvor mye du regner med å tjene (ikke i feltet for lønnsmottakere altså, men som næringsinntekt). Da vil du få tilsendt giroer for forhåndsbetaling, 4 ganger i året.
- Hvordan betale skatt med enkeltmannsforetak - Forbruker, jus og økonomi - Kvinneguiden Forum


La oss si at jeg regner med å omsette for 100 000 i 2014, men ikke kommer til å ta ut en eneste krone i lønn.

Jeg skal ikke da skatte av disse 100 000 da? det gjelder vel bare om jeg hadde tatt ut disse pengene som lønn?
 

Steve Cash

Medlem
I et enkeltpersonforetak er det ikke noe som heter å ta ut pengene, skattemessig sett. Overskuddet i firmaet er skattepliktig inntekt uansett om pengene fortsatt står på bankkontoen eller om du har brukt dem opp.
 

Dseller

Medlem
Åja, fint da må jeg også sette meg inn i skatt... :mad:

Noen spørsmål:

1: Forskuddsskatten betales altså 4 ganger i året på følgende datoer?:

15. mars
15. mai
15. september
15. november

2: Jeg betaler bare skatt av overskuddet right? så om jeg har solgt for 15k og har utgifter på 10k så betaler jeg bare skatt av de 5k?


3: Så FØR den 15 mars burde jeg sette meg ned å "regne" ut overskuddet for hittil i 2014 også oppdaterer jeg skattekortet med overskuddet hittil i 2014 (ganger) 3

eks:

10 mars har jeg et overskudd på 25k, da oppdaterer jeg skattekortet og skriver at jeg regner med å tjene 100k i HELE 2014. Da får jeg en faktura i posten den 15 mars der jeg må betale forskuddskatt av 25k (stemmer dette?)

4: Hva skjer om jeg har skrivd at jeg regner med å tjene 100k i 2014 og får en faktura den 15 mars der jeg må betale skatt for et overskudd på 25k , men i realiteten så har jeg bare et overskudd 500 kroner og ikke har mulighet til å betale fakturaen?


:eek:
 

Steve Cash

Medlem
1 og 2: Ja.
3: Ja i og for seg, hvis du oppgir antatt inntekt på 100 000 for hele 2014 så vil du få utskrevet forskuddsskatt ut fra det.
4. Hvis inntekten i løpet av året viser seg å bli betydelig lavere enn du trodde til å begynne med så leverer du rett og slett nye opplysninger med lavere inntekt.
 

Dseller

Medlem
4. Hvis inntekten i løpet av året viser seg å bli betydelig lavere enn du trodde til å begynne med så leverer du rett og slett nye opplysninger med lavere inntekt.

Hva om man rett og slett glemmer av å oppdatere opplysningene? har man bare seg selv å takke da, og må betale beløp uansett?
 

Steve Cash

Medlem
I utgangspunktet må en betale forskuddsskatten når den forfaller. Om det er mulig å få ettergitt en forfalt termin vet jeg ikke. Og hvis en ikke betaler en termin forfaller resten av terminene for året med det samme. Så ikke rot med dette.
 

Tonny Kluften

Administrator
Du kan sette en lav antatt inntekt på søknaden om forskuddsskatt og til enhver tid betale inn ekstra skatt hvis du ser at du går over.
Du kan faktisk vente helt til skatteoppgjøret kommer med å betale den ekstra skatten, men det lønner seg ikke fordi du da må betale renter på skatten. Betal ihvertfall før 31. mai så slipper du rentene.
 

Steve Cash

Medlem
Enig, dette er kanskje det beste og enkleste rådet, Tonny. En er jo ikke forpliktet til å innbetale forskuddsskatt så lenge en ikke har fått utskrevet noen, eneste faren er at en kan ha brukt opp pengene når regningen skal betales neste år.
 

Dseller

Medlem
Skal jeg skrive det her?

66da8ecdec.png
 

Steve Cash

Medlem
Der og antatt personinntekt i post 1.6.2. Hvis du ikke har noen driftsmidler av betydning så blir tallene omtrent like.
 

Dseller

Medlem
Man betaler bare skatt av overskuddet, men hva regner man som "overskudd"

Inntekter - utgifter?

Si at jeg har:

Kjøpt varer for -15k
Solgt for - 20k
Brukt privat - 5k

Da skal jeg altså betale skatt for et overskudd på 20k-15k= 5k selv om jeg ikke har en eneste krone på konto?
 
Ja. Med mindre du har varer igjen på lager - da blir det skatt av et enda høyere beløp.

"Beklageligvis" er ikke privat forbruk fradragsberettiget :) At du ikke har satt av penger til skatt (og ev. mva) er for skatteetaten totalt uinteressant.
 

hansson

Langveisfarende
Riktig. Inntekter minus utgifter = overskudd

Penger du bruker privat skal du jo alltid skatte for, uansett om de kommer fra lønn hos arbeidsgiveren, eller fra drift av eget firma. Det er ikke uvanlig at folk blir blakke hver måned. De må likevel betale like mye skatt som alle andre.

EDIT: Ser at arjo kom meg i forkjøpet. Dette var svar til Dseller.
 

Dseller

Medlem
Ja. Med mindre du har varer igjen på lager - da blir det skatt av et enda høyere beløp.

"Beklageligvis" er ikke privat forbruk fradragsberettiget :) At du ikke har satt av penger til skatt (og ev. mva) er for skatteetaten totalt uinteressant.

Ja, man betaler jo også skatt av varelageret..

Si at jeg har:

Kjøpt varer for - 15k
Solgt for - 20k
Brukt privat - 5k
Har et varelager verdi - 10k

Hvordan regner jeg ut skatten da?

Inntekter - utgifter + verdi av varelager? :eek:
 
Sist redigert:
Topp