Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Skatt på domenekjøp

Øie

Medlem
Dette spørsmålet kan ha blitt stilt før, men jeg ønsker en gang for alle å få klarhet i dette konkrete eksemplet:

Jeg driver et firma og kjøper et domene til 75 000 kr i 2010. Disse pengene har jeg tjent i løpet av samme år.

Må jeg betale skatt av de 75 000 kronene jeg har tjent når jeg bruker pengene til å investere i domenet? Eller kan dette føres som en utgift slik at evt. skatt først kommer den dagen jeg selger domenet med fortjeneste? Eller skal det avskrives? Eller skal det føres som formue og dermed skattes av med formueskatt?

Spørsmålet blir vel egentlig hva et domene er når det kommer til skatt, og hvordan det skal behandles skattemessig.

Håper noen har full klarhet i dette og kan hjelpe:)
 

Øie

Medlem
Takker for svar. Vi håper jo selvsagt dette er tilfellet, men jeg skulle gjerne hatt dette verifisert av flere. Helst fra en regnskapsfører direkte hvis det finnes noen her på WF. Tenkte å ta kontakt med en regnskapsfører også, men det er ikke mange som har full oversikt over internettbusiness.
 
Sist redigert:

peterandrej

pensjonert moderator
Spørsmålet blir vel egentlig hva et domene er når det kommer til skatt, og hvordan det skal behandles skattemessig.

Vi hadde en tråd om skatt på nettsider (formue) for en stund siden, og da sjekket jeg opp med Skatteetaten og min statsautoriserte revisor om dette. Konklusjonen var at skatteetaten ikke aner hva nettsider er eller hvordan de skal verdsettes, og regnskapsføreren min sa at han ALDRI hadde hørt om noen som måtte sette nettsider som formue.

Jeg kan ikke tenke meg at kunnskapen rundt domener er særlig større, så da tipper jeg det blir som Tonny sier. Men fint at du lager tråden, kanskje vi finner ut av dette til slutt?

Du er jo ikke den eneste som lurer på ting rundt dette med skatt og internettrelaterte greier.
 

picxx

Well-Known Member
Var det ikke ei regnskapsfoererinne (hehe) som tilbydde gratis konsultasjon her inne da?
Mener aa huske noe slikt....
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Har du en faktura for kjøpet er det bare å ta det inn i regnskapet.

Men med et slikt beløp for 1 domene som tilfeldigvis (?) er noenlunde likt hele din omsetning så er det best at disse 75k faktisk går ut av bankkontoen også - ellers blir det lett slik at noen (på skattekontoret) lurer om det egentlig er reelt.

Er du usikker må du heller ta kontakt med skattekontoret.
 
Sist redigert:

Øie

Medlem
Svar fra en regnskapsfører jeg kontaktet:

"Generelt kan jeg si at alle inntekter ervervet i næring er skattepliktige. Investering i varige driftsmidler ( >3 år og kostpris over kr 15000,-) Skal aktiveres og avskrives. Hvordan et slikt domene behandles, vet jeg ikke"

Svar fra skatteetaten:

"Kjøp av driftsmidler med en verdi over kr 15 000 skal aktiveres. Normalt skal slike driftsmidler avskrives over saldosystemet med 20 % av gjenværende verdi pr år. Imdlertid faller domener utenfor saldosystemet i disse anses som ikke fysiske driftsmidler. Domener skal avskrives linjært, dvs med det verdifallet som det enkelte domene har det enkelte år."

Ser ut som at man må begynne å ta takst på domenene sine:)
 

Øie

Medlem
Slik jeg forstår det så er et domene å regne som et anleggsmiddel som har antatt varig levetid i motsetning til et driftsmiddel som har begrenset levetid (bil etc.). Driftsmidler skal avskrives etter bestemte prosentsatser, mens anleggsmidler skal avskrives lineært (fast sum hvert år).

Hvis du avskriver domenet ditt slik at det skattemessig er verdt 5000 kr og så selger det for 100 000 kr (som da blir markedsverdien av domenet) må du tilbakebetale den skatten du har avskrevet.

Tror det blir slik, men er selvsagt ikke helt sikker.
 

Øie

Medlem
Skatt

Drar opp igjen denne siden jeg i dag oppdaget hva som faktisk gjelder. Etter samråd med regnskapsfører har vi i hele 2010 gått ut i fra at domener og nettsider som er kjøpt kan utgiftsføres som driftskostnader og dermed gå rett til fradrag. Når regnskapet i dag skulle godkjennes av revisor og skatteadvokat ble alle domenekjøp og nettsidekjøp karakterisert som "varelager" og vi må derfor skatte av alle pengene vi har tjent og re-investert. Resultatet ble 500 000 i skatt som må betales i høst. Tenker dette kan være kjekt å vite for noen og enhver slik at andre ikke går i samme felle.
 

picxx

Well-Known Member
Drar opp igjen denne siden jeg i dag oppdaget hva som faktisk gjelder. Etter samråd med regnskapsfører har vi i hele 2010 gått ut i fra at domener og nettsider som er kjøpt kan utgiftsføres som driftskostnader og dermed gå rett til fradrag. Når regnskapet i dag skulle godkjennes av revisor og skatteadvokat ble alle domenekjøp og nettsidekjøp karakterisert som "varelager" og vi må derfor skatte av alle pengene vi har tjent og re-investert. Resultatet ble 500 000 i skatt som må betales i høst. Tenker dette kan være kjekt å vite for noen og enhver slik at andre ikke går i samme felle.

Domener og sider er ikke lager, de er aktiva!
Hvilke forpulte idiotiske saksbehandlere hadde du... pul dem i ræva med en sur gammel stokk!
 

Øie

Medlem
Snodig, men det kommer kanskje an på hva man faktisk gjør med domenene? Hvis virksomheten består av kjøp og salg av domener, så kan jeg forstå at de ser på det som varelager. Hvis det derimot er et domene man bruker aktivt, og salg av domener ikke er en vanlig del av virksomheten , så blir det jo mer som et driftsmiddel

Vi har hele tiden vært klinkende klare på at vi ikke kjøper inn for å selge, men har vel hatt 2-3 salg i 2010 allikevel for å bli kvitt noe av porteføljen. Det er ikke småpenger det står om her, så vi skulle jo gjerne sett det var annerledes, men dette er anerkjente firmaer i Oslo så de vet nok hva de snakker om dessverre. Én ting man fort lærer i skatteverdenen er at man ikke må bruke sunn fornuft, for den går ikke alltid hånd i hånd med regelverket. Vi tenker som så at det er bedre å få en smell nå enn å få den samme om tre år med millionkrav og enda mer stress.
 
Topp