Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Skatt på nettinntekter?

Kassimaja

Geocacher
Selv om jeg ikke er enig i alt som står der er det en god oversikt
 

Kassimaja

Geocacher
Enig der jeg, men det er noe som heter likhet for loven. Så lenge det ikke er sånn at de som skriver bokanmeldelser for norske medier må skatte av fordelen av å få en bok til odel og eie, så skal heller ikke en blogger gjøre dette.
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Forresten så observerer jeg at skattemyndighetene handler i ond tro.
Edit: Nei vent, det er ikke rett... Men de går utfra at folk jukser. Jeg ville aldri inngå en avtale med noen som går utfra at *jeg* jukser.
 
Sist redigert:

Kassimaja

Geocacher
For det meste er det firmaet man jobber i som får boka kassimaja (har ihvertfall vært sånn i de redaksjonene jeg har jobba i), ikke enkeltpersoner.

Jeg er både enig og uenig. Mange forlag sender bøkene rett til journalistene de vet vil passe til boken, men de sender i mange tilfeller også rett til redaksjonene. Uansett blir som regel resultatet det samme. Bøkene ender opp i bokhyllene til journalistene, men beskattes omtrent uten unntak ikke, noe jeg mener er greit, men det burde være likhet over hele linja.
 

twiztar

Medlem
På siden står dette:
Jeg har en blogg hvor jeg har noen inntekter fra annonser og affiliate, er jeg skattepliktig for disse inntektene?
Skatteplikten følger av om aktiviteten anses som næringsvirksomhet eller hobby. Som næringsdrivende er du underlagt norske skatte- og avgiftsregler.

Jeg har en blogg og har noen inntekter av dette, skal dette oppgis på selvangivelsen?
Enhver fordel/inntekt vunnet ved arbeid, kapital og næring skal opplyses om i selvangivelsen eller næringsoppgaven.

Jeg er i den situasjonen at jeg tjente rundt 10.000 på tradedoubler i fjor, noe som i mine øyne bør klassifiseres som hobby, men hvordan fører jeg dette på selvangivelsen? Blir det automatisk beskattet hvis jeg fører det opp eller skjønner skatteetaten at dette er hobby-inntekter?
 
Topp