Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Skatt på varelager

Hei!

Må man betale skatt på varelageret?

I mitt tilfellet kjøpte jeg er ganske stort varelager til en pris i 2013.

La oss si 30 000
Kostprisen på varene ca. 100 000 i følge selgeren.

Hvilken kostpris skal jeg bruke for varelageret i 2013 ?
 

Steve Cash

Medlem
Du skal ikke betale skatt av varelageret, du får bare ikke fradrag for kjøpet før du har solgt det. Dette var mulgens uklart, jeg prøver et eksempel. For enkelthets skyld sier vi at du har kjøpt 1000 helt like dingser til 30 kroner pr. stk. Kjøpet fører du som varekjøp på vanlig måte. Så teller du varelageret 31.12 og finner ut at du fortsatt har 1000 stk. på lager. Dermed setter du opp 30 000 kr i balansen under varelager på den måten at du fører debet konto for varer (i balansen) og kredit konto for varelagerendring (i resultat). Kostnad blir 0 og verdi varelager blir 30 000, altså ikke noe fradrag, ikke noen inntekt. Hvis du har solgt f.eks. halvparten blir lagerverdien 15 000. Og det fører igjen til en varekostnad på 15 000. Det er altså din egen kostpris du skal bruke, ikke forrige eiers. Selv om du har gjort en knallkjøp, og virkelig verdig er 100 kr pr. stk. så bruker du fortsatt 30.

Dette var den skattemessige vurderingen. Selv om du oppdager at digsene i virkeligheten ikke er verdt mer enn f.eks. 10 kr pr. stk. ved årsskiftet kan du likevel ikke skrive ned verdien med skattemessig virkning så lenge de er i behold ved årsskiftet. Hvis du har AS skal du også lage finansregnskap, og der settes lagerverdien til den laveste av innkjøpspris og virkelig verdi, men dette påvirker bare regnskapsmessig resultat, ikke skattemessig.
 
Topp