Kjapp og trygg hosting for Wordpress

skatte av tidl. inntekt ved start av EMF? (+par andre spm)

MobyDick

New Member
Hei folkens,
jeg registrerte meg her fordi jeg har et par spørsmål jeg gjerne skulle hatt svar på. Beklager om dette er feil forum eller liknende...

Har lest en del på nett, på skatteetatens sider, osv., men har ikke blitt særlig klokere. Føler det blir litt feil å ringe skatteetaten direkte, så tenkte det kanskje var noen med konkret kunnskap som kunne svare direkte på et par spørsmål!

Kort fortalt så har jeg en liten greie ved siden av studiene hvor jeg selger ting på nett. Det startet som en litt morsom greie men har eskalert ganske mye. Jeg begynner å bli litt nervøs mtp hva skatteetaten kan mene om/hvis de finner ut av det, hva konsekvensene kan bli, osv.

Jeg har de siste 8-9 månedene tjent ca 70 000 på dette. (og regner med at det blir mer). Når beløpet blir i denne størrelsesordenen regner jeg med at "hobbyvirksomhet", "visste ikke" osv ikke lenger er holdbare argumenter?

derfor:

1. burde jeg starte et enkeltmannsforetak? jeg er heltidsstudent og har ikke aalt for mye tid til å sitte med papirer osv. Er det mye jobb? Har lest at man må ha egne kontoer til inntekt/utgift, skatt, MVA osv. I tillegg er det jo rimelig ugunstig med MVA siden kunder må betale 25% mer, mens jeg får akkurat det samme inn...

2. er min "business" noe som regnes som hobbyvirksomhet? ettersom det er ved siden av studier osv, kan dette være noe jeg kan si? eller vil dette ikke holde?

3. hva skjer evt hvis jeg blir tatt?

4. det viktigste spørsmålet: hvis jeg velger å starte bedrift, må jeg skatte av det jeg har tjent til nå? eller kan jeg "begynne fra i morgen" og skatte av alt det, mens det jeg har tjent til nå forblir inntekt jeg har tjent på hobbybasis? dvs starte inn/ut-konto, skattekonto, osv, og bare la alt som har vært være?

5. er det vanskelig å føre regnskap, kreves det mye kunnskap, osv? eller holder det med type word-fil som forklarer hva som er hva? må jeg sende faktura osv?

6. Hva vil jeg måtte betale i engangsavgifter, og ikke minst totalt skatt på la oss si 100 k i året?


Dette ble litt mange spørsmål, men setter stor pris på alle svar :)

Mvh
 

MobyDick

New Member
vil ikke dette koste en del kroner?

men vil det funke og bare la det jeg ha tjent til nå ligge, og begynne på scratch fra i morgen feks?
 

zapotek

Medlem
vil ikke dette koste en del kroner?

men vil det funke og bare la det jeg ha tjent til nå ligge, og begynne på scratch fra i morgen feks?

Du må selvsagt oppgi de 70k du har tjent til nå. Husk det er bare 2 ting som er sikkert her i livet - skatten og døden.
 

MobyDick

New Member
hehe sant nok... vil vel nesten si at skatten er sikrere enn døden til og med :p
men vil noen oppdage at jeg har tjent dette, men ikke skattet av det? så lennge jeg skatter av det jeg tjener i fortsettelsen?
 

PAS

New Member
Ja, bare begynn fra scratch. Futeriet og janteloven er en og samme sak. Frykten ligger i oss selv og holdes ved like av selvangivelsen hvert år. Det futen ikke vet - finner han heller ikke ut av så lett som vi oftest tror. Det har i allefall innvandrerne i Norge forstått, mens nordmenn sitter med fingern i....

Start et AS med et navn som ikke er identisk med din nettside. AS koster litt, men
med dine forventede inntekter bør du tenke hvitt og rent fra første dag. Kontakt Conta.no for oppstart AS og gratis fakturahjelp.

Regnskap greier du sikkert i startfasen selv - men skift til regnskapsfirma så fort du har råd til det.
 
Topp