Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Skattekort for ENK

Ståle

Medlem
Aha, nå skjønner jeg. Vel da er det bare å si ifra til Tradedoubler at jeg vil bli betalt som et firma i stedet som en privatperson? Vel når jeg nærmer meg 50000kr grensen ihvertfall :p

Ja, det er bare å sende de en mail NÅR du er registrert. Du har ikke lov til å kreve inn MVA før registreringen er blitt godkjent.
 

peterandrej

pensjonert moderator
Hvordan gjør jeg det med en utbetaling fra f.eks. Tradedoubler hvis jeg har tjent så mye som 50000kr det kalenderåret. Moms på annonseinntekt går vel ikke, det er vel kun et produkt jeg selger som det skal betales moms på?

Tradedoubler legger til mva på inntekten din. Så derfor får du 25% "mer" utbetalt fra TD etter at du er MVA-registrert.

Forøvrig, ALT i Norge er mva-belagt. Unntakene er vel bøker, kunst og andre merkelige greier. Om du selger varer eller tjenester har ingenting å si; det er mva på alt (utenom på mat, der er det 14% mva. Og idrett.)
 

peterandrej

pensjonert moderator
Ja, du må si ifra til TD.
Og 40% skatt på affiliateintekter som du nevner her er alt for mye, og husk at du har utgifter også.

Ikke sant det, Tonny. Næringsinntekten regnes jo inn sammen med annen inntekt. Og hvis denne er høy, så kan næringsinntekten fort bli både 40, 50 og 60 prosent. Du har jo heller ikke noe minstefradrag på næringsinntekt.

Utgifter i forbindelse med affiliateinntekter senker jo selvsagt resultatet, men disse utgiftene er etter min erfaring stort sett beskjedne.

Ta bare godt i når du setter av skatt. Se på det som dels sparing, dels sikkerhet.
 

Ståle

Medlem
Enig med Peter her, hvis man har mulighet til å sette av mye til skatt (også moms) så er det smart. Skaff en konto med bra rente så gir jo det også litt ekstra inntekter.
 
K

Kontoristen

Guest
Ikke sant det, Tonny. Næringsinntekten regnes jo inn sammen med annen inntekt. Og hvis denne er høy, så kan næringsinntekten fort bli både 40, 50 og 60 prosent. Du har jo heller ikke noe minstefradrag på næringsinntekt.

Utgifter i forbindelse med affiliateinntekter senker jo selvsagt resultatet, men disse utgiftene er etter min erfaring stort sett beskjedne.

Ta bare godt i når du setter av skatt. Se på det som dels sparing, dels sikkerhet.

Starter man et Akjseselskap, AS eller NUF, så får man minstefradrag. Viser seg også i de aller fleste tilfeller at utbytte/lønn blir større i et aksjeselskap enn i et personlig foretak.
 

Tonny Kluften

Administrator
... Næringsinntekten regnes jo inn sammen med annen inntekt. Og hvis denne er høy, så kan næringsinntekten fort bli både 40, 50 og 60 prosent. ...

Ta bare godt i når du setter av skatt. Se på det som dels sparing, dels sikkerhet.

OBS. Trådstarter skriver "Min vanlige jobb og inntektene fra ENK overstiger ikke 420000kr". Jeg har tatt utgangspunkt i det.
Og Ståle, det er aldri bra å betale for mye til forskuddsskatt, man taper renter av det.
 

Ståle

Medlem
OBS. Trådstarter skriver "Min vanlige jobb og inntektene fra ENK overstiger ikke 420000kr". Jeg har tatt utgangspunkt i det.
Og Ståle, det er aldri bra å betale for mye til forskuddsskatt, man taper renter av det.

Nei, tenkte ikke på å betale inn for mye, heller det å legge av til skatt på egen konto, for å så betale restskatt før 31 mai.
 
Topp