Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Skattetrekkskonto

1989

New Member
Hei!
Har søkt rundt, men finner ikke noe konkret svar.
Hvis man har et ENK uten ansatte, er det da greit å opptrette skattetrekkskonto? Vet at det ikke er påkrevd, men om man likevel ønsker det.

Er det krav til innbetalingsdatoer osv, eller kan man betale ved normalt forskuddstrekk/baksmell til Skatteetaten.
 
Du kan gjerne opprette skattetrekkskonto, men du har ikke bruk for den. Du skal nemlig ikke betale forskuddstrekk av din egen innsats/overskudd. Du skal betale forskuddsskatt, som forfaller 4 ganer i året.

Dersom du ønsker å sette av penger løpende til f.eks mva og forskuddsskatt, kan du opprette bankkontoer som du kaller for mva / skatt eller hva som helst - men det kan være en fordel å ikke opprette det som skattetrekkskonto fordi beløpet da er låst og du kan ikke selv disponere det som ønskelig.
 

1989

New Member
Takk for svar.
Det er ønskelig at det er låst og ikke skal disponeres til andre ting enn skatt. Men kan det da brukes til forskuddsskatt for meg selv, selv om det ikke er ansatte?
 
Kontoen er låst slik at kun betalinger mot kemner godtas, så trolig vil det gå greit - men jeg har aldri prøvd det selv, så jeg kan desverre ikke si ja eller nei på spørsmålet. Prøv med et lite beløp først, så er du sikker på at det går. Du kan generere kid for ekstra innbetaling på skatteetatens sider.
 

1989

New Member
Fikk dette svaret fra Skatteetaten om noen andre skulle lure:

En skattetrekkskonto er konto du er pliktig å opprette når du utbetaler lønn til ansatte. Kan bare utbetales til skatteoppkreverkonti. Det er forsåvidt dit du betaler forskuddskatt og restskatt også, men du får ikke overført fra skattetrekkskonto til andre egne konti.
 
Topp