Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Skatting av salg på domener

nwinger

New Member
Hei igjen,

Lurer på hvordan dette med skatt fungerer med tanke på salg av .com-domener og lignende, som ikke krever norsk org.?

Hvordan fungerer det med salg av .no-domener når man gjør opp seg i mellom som privatpersoner?

På forhånd takk :)
 

Erlend

Medlem
Det spiller ingen rolle om det er .com, .no eller .net. Du må betale skatt av fortjenesten uansett.
 

bestitest

New Member
Hvis det ikke er næringsdrivende?

Juridisk sett spiller det vel ingen rolle om du selger domener eller klær for den saks skyld. Informasjon om skatt som salg av varer som næringsdrivende finnes det vel plenty av på Altinn.

Hvis domenet selges som privatperson? La oss si at en selger ett .com domene til en annen privat person for 500kr, må da dette opplyses til skattevesenet?
Det blir jo det samme som å selge ting på finn.no og det hører ikke sammen....
 

Host1

Medlem
Det normale er vel 28% hvis du har et ENK/DA.

Domenesalg regnes som vanlig omsetning, du skatter av et evt overskudd. Så selger du f.eks et domene til 20 000,- et år, samt har 10 000,- i utgifter på dette firmaet det året vil du skatte 2800,- (28% av 10k).

Såvidt jeg vet gjelder vel 28% hvis du selger det som privatperson og (uten ENK). Skal vel føres som vanlig inntekt hvis jeg ikke husker feil. Som tidligere nevnt i tråden kontakt Altinn, evt kontakt regnskapsfører hvis du har tilgang til dette.
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Du skal kun skattes av slikt hvis det er det du driver med. Som bilselger må du skatte når du tjener penger på en bilsalg. Som privat slipper du det.
Andre siden av medaljen: bilselgeren kan føre opp kostnadene sine, det kan ikke du.
Slik er det også med salg av domenenavn, poteter og falskt hår, ville jeg tro.
 

Hakasu

Medlem
Hvis domenet selges som privatperson? La oss si at en selger ett .com domene til en annen privat person for 500kr, må da dette opplyses til skattevesenet?
Det blir jo det samme som å selge ting på finn.no og det hører ikke sammen....

Nei, da er det helt andre regler. Jeg sa jo "Informasjon om skatt som salg av varer som næringsdrivende" ;)
Men hvis du aktivt kjøper domener for å selge dem senere blir man vel sett på som næringsdrivende.
 
Topp