Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Skatting til Norge når man bor i utlandet

onlyme

New Member
Det er mange som bor permanent i utlandet, men den dag alderen begynner å ta på, og helsen skranter kommer de krypende hjem til Norge i håp om å snylte på velferden vår som de ikke har betalt en krone for.

Sjokket blir stort for mange når de oppdager at de ikke har rett på noe, og de må leve på et minimum av sosialhjelp resten av livet..
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Det er mange som bor permanent i utlandet, men den dag alderen begynner å ta på, og helsen skranter kommer de krypende hjem til Norge i håp om å snylte på velferden vår som de ikke har betalt en krone for.

Sjokket blir stort for mange når de oppdager at de ikke har rett på noe, og de må leve på et minimum av sosialhjelp resten av livet..

Det er faktisk veldig vanlig å studere i utlandet. Anbefales på det sterkeste, så slipper man bli en gammel grinebiter som aldri har vært utenfor landens grenser.

Forøvrig kommer jeg til å legge mer penger i statskassen enn den gjennomsnittelige nordmann i år, til tross for at jeg bor i utlandet.
 
Sist redigert:

onlyme

New Member
Det er faktisk veldig vanlig å studere i utlandet. Anbefales på det sterkeste, så slipper man bli en gammel grinebiter som aldri har vært utenfor landens grenser.

Forøvrig kommer jeg til å legge mer penger i statskassen enn den gjennomsnittelige nordmann i år, til tross for at jeg bor i utlandet.


Mente nå ikke deg da. Har reist mye selv. Bodd mange år i Tyskland. Jobbet i England, Skottland, og to år i Saudi Arabia. Flere kontigenter for forsvaret div. steder. Har vært over 100 ganger i USA i jobb for et flyselskap,
og enda flere ganger for å spille poker turneringer.
Så noen grinebiter blir jeg helt sikkert ikke:)
 
J

Jannicke

Guest
Hvor skatter jeg ?

Hei

1.Jeg jobber deltid i Singapore.(Pendler SYD-SIN).
2. Bor i Australia med min partner hvor jeg har midlertidlig oppholdtillatelse i 2 aar.
3. Jeg har og en jobb i Australia som laerer paa universitet.
4. Jeg er mindre en 180 dager i alle 3 landene. Men er innom Norge ca hver 4 mnd.
5. Jeg har ikke bolig i Norge, og jeg har ikke meldt flytting.

Hvor maa jeg skatte og hva er smart aa gjoere ?
Takk for hjelpen der ute .
 
K

Kontoristen

Guest
Hei

1.Jeg jobber deltid i Singapore.(Pendler SYD-SIN).
2. Bor i Australia med min partner hvor jeg har midlertidlig oppholdtillatelse i 2 aar.
3. Jeg har og en jobb i Australia som laerer paa universitet.
4. Jeg er mindre en 180 dager i alle 3 landene. Men er innom Norge ca hver 4 mnd.
5. Jeg har ikke bolig i Norge, og jeg har ikke meldt flytting.

Hvor maa jeg skatte og hva er smart aa gjoere ?
Takk for hjelpen der ute .

Du har ikke meldt utvandring, dvs at norske myndigheter tror at du fortsatt bor i Norge, du må derfor skatte til Norge.
 

caver911

Medlem
Alt er ikke så enkelt

En ting du bør huske på før du melder flytting. Er at alt er enkelt inntil du blir syk eller trenger ytelsene og rettighetene som man har i Norge. Du vet aldri hva som skjer i morgen eller om to år. Gjør det du kan for å ta vare på trygdeytelsene og rettighetene i Norge. Hvis du arbeider og tjener bra ville jeg anbefalt å beholde frivillig medlemskap i folketrygden og betale inn dette. Tjener du bra er jo ikke dette noe problem :)
 

hansson

Langveisfarende
Når du bor utenlands har du i praksis ingen rettigheter i Norge, selv om du er medlem i Folketrygden. Tipper ingen betaler tre flyseter og respirator for deg for å fly deg skadet hjem til Norge, og folketrygden betaler vel ikke sykehus utenlands. Legeregninger fra utlandet er en papirmølle uten like å få godkjent.

Og bor du utenlands frivillig, uten å ha blitt sendt ut av en norsk bedrift som arbeidstaker der, har du null rettigheter. Folketrygd-medlemskapet opphører straks du flytter og oppholder deg mer enn halve året utenlands.

For den skatteletten man kan få ved å ikke stå i norsk folketrygd kan man forøvrig kjøpe seg ganske fantastiske sykehusplasser i ganske mange land. Jeg har aldri måttet vente mer enn to timer på å få tatt en prøve eller et røntgenbilde i utlandet, og med en forsikring så er det dekket 100%. I Norge må man jo vente 4 måneder på å komme til for det meste....
 

trulte

Medlem
Ja, men når det koster kun 700 kroner eller noe så får du et ferdigspikret dokument som sikrer deg juridisk mot at skatteetaten kan lage problemer etc. senere pga du har missfortsått regelverket, en rådgiver sa noe feil over telefon etc. så mener jeg det er verdt det!

Faktisk er det slik at har skatteeateten tolket regelverket til fordel for deg feil i en bindende forhåndsuttalelse så kan ikke de gå tilbake på det, har de tolket det feil til din disfavør skal du få medhold om du påpeker det- så det er bare en vinn vinn situasjon for deg =)

Billig forsikring mot senere skatterot spør du meg ;)
 

hansson

Langveisfarende
Ja du har et poeng der. Spesielt når man må vente 3 år på å være helt ute av det norske skattesystemet. Har man fulgt et galt råd da så gir de deg kanskje tre nye år med venting, så da kan det være verdt 700 kroner.
 
Topp