Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Skjult felt

kongen

kongemedlem
Hvordan kan jeg løse dette:

En bruker skriver inn tekst i tekstfelt A. Tekstfelt B er et skjult felt og når bruker trykker på send inn knappen så skal felt A lagres i databasefelt A og felt B skal lagres i databasefelt B. Felt B skal få verdien sin fra felt A.
 

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
Jeg regner med det er en liten FORM du har her. Hvorfor skal du ha et skjult felt i det hele tatt om verdien skal være den samme i begge to? Det eneste du trenger gjøre er jo og legge inn verdien brukeren skriver inn i felt A i databasefelt A og B.

Mulig det er jeg som har misforstått litt hva du mener med tekstfelt og at noen andre kanskje forstår det bedre enn meg. Om du ikke får noe svar fra noen må du nok slenge fra deg litt mer informasjon og gjerne også litt kode.
 
hvorfor i det hele tatt lagre samme verdi i to felt?

Det hender at man ønsker å ha lagret samme verdi i ett felt som brukeren kan endre senere og ett felt som forblir konstant, slik at man til enhver tid har lagret hvilken verdi feltet hadde da det ble opprettet. Jeg har f.eks. brukt denne teknikken for e-postadresser: Når nye brukere registrerer seg kontrolleres det at e-postadressen er i bruk, men jeg har ikke tatt samme kontroll hver gang feltet endres, så brukeren har teknisk sett mulighet til å endre denne til en adresse de ikke bruker selv. Dersom jeg derimot skulle bestemme meg for å kaste ut brukeren av sidene og blokkere mulighet for ny registrering på samme adresse, er det greit å ha lagret den verdien e-postadressen hadde da brukeren registrerte seg.

Så dersom ett av feltene skal endres i ettertid og det kan være praktisk å ta vare på «historikken» ser jeg nytteverdien i å lagre to steder. Men som Atle ser jeg heller ikke hvorfor man skal velge å ha et skjult tekstfelt til dette formålet.
 

Sjefskoder

Sjefskoder
Du får du ett kjapt svar her uten noen form for sikkerhet eller validering da dette kun er ment som eksempel..

Også får jeg håpe at jeg skjønte deg rett... :p

PHP:
<?php
//Først litt php magi :P
$a = $_POST['a'];
$b = $_POST['b'];

?>

<form action="" method="post">
<input type="text" name ="a" value="<? echo $a; ?>">
<input type="hidden" name ="b" value="<? echo $a; ?>">
<input type="submit" name="submit" value="Goooooooooooooo!">
</form>

<?

if (isset($_POST['submit']))

{


mysql_connect("localhost", "brukernavn", "passord") or die(mysql_error());
mysql_select_db("databasenavn") or die(mysql_error());


mysql_query("INSERT INTO `databasefelt_a` (`navn`) VALUES ('$a') ") or die(mysql_error()) ;

mysql_query("INSERT INTO `databasefelt_b` (`navn`) VALUES ('$b') ") or die(mysql_error()) ;


}
mysql_close();
?>

No i den dur'n ;)

Og du.... mysql-manualen er veldig kjekk å bruke *hint-hint*
-> MySQL :: MySQL Documentation
 
U

Uregistrert

Guest
Hvorfor ikke bare registrere verdi a fra formen i felt a og b i databasen.
 

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
Samme her altså. Hvorfor i det hele tatt bruke to felter når den endelige verdien skal være den samme? Og heller bare ha ett input-felt og heller legge inn verdien fra dette i begge databasefeltene vil jo gi akkurat samme resultat.

At brukeren kanskje i ettertid skal kunne endre informasjonen i et av dem som nevnt litt lenger oppe i tråden er jo ikke noe som har med denne koden i denne tråden å gjøre. Måten det blir gjort på her er jo både tungvint og teit.
 
Topp