Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Skrive av reiseutgifter på firma

hansson

Langveisfarende
Så lenge du er ansatt og mottar lønn kan du kreve fradrag etter statens satser. Hvis du ikke er ansatt, men driver firma uten å betale arbeidsgiveravgift av egen lønn, kan du ikke kreve dette fradraget. Da er det som før nevnt bare kvitteringer, krone for krone, som gjelder.
 

peterandrej

pensjonert moderator
Nå er jeg på ingen måte sikker, men hvis man ser på f.eks

Statens satser for reiser innland - regjeringen.no

Så ser det ut som man kan trekke 400 kr natten hvis man er på innenlandsreiser. Så det vil si hvis du drar fra oslo til trondheim, bor hos din mor i en uke MENS du er der på jobbreise, kan du få 7*400=2800 kr i fratrekk.

Nå står det da vitterlig at de reglene der gjelder reiser innenlands på statens regning?
 

peterandrej

pensjonert moderator
ulempen ved å ha firmaet sitt navn på kvitteringen ved kjøp av for eksempel hvite/brunevarer er at du kun har 6mnds garanti istedenfor gjerne 2-5 år. helt ulogisk...

derfor er det ofte bedre å ikke ha navn på kvitteringen for å kunne bruke den både som firma for å få fradrag, og som privatperson for å få garanti

Dette er bare tull.

Når du handler varer hos næringsdrivende som forbruker regnes det som et forbrukerkjøp og forbrukerkjøpsloven kommer til anvendelse, der du har bl.a som en generell regel har fem års reklamasjonsrett ved mangel på varen.

Handler du derimot en vare hos næringsdrivende som næringsdrivende kommer ikke forbrukerkjøpsloven, men derimot den gamle kjøpsloven til anvendelse - og der har du nok helt andre rettigheter enn det forbrukere har etter forbrukerkjøpsloven. Du står mye svakere på alt som har med reklamasjon å gjøre blant annet.

Garanti har ingenting med noen av disse lovene å gjøre, og er tilleggsrettigheter selger kan velge å legge oppå rettighetene du allerede har nedfelt i gjeldende lovverk. Det betyr f.eks at Toyota kan gi garanti for at vindusviskerne på bilen din skal holde i femti år, og dersom de mot formodning ikke skulle holde riktig så lenge kan Toyota bytte dem som en del av garantiavtalen. Dette har du naturligvis ikke rett til å få byttet etter dagens lovverk siden vindusviskere helt åpenbart er slitedeler.

Men du har rett i at det er litt lurere å handle som "privatperson" sammenlignet med å handle som firma siden lovverket er mer gunstig når det kommer til reklamasjon blant annet.
 

hansson

Langveisfarende
Det er bare staten som plikter å følge satsene, men mange i det private næringslivet følger også disse satsene. Slik jeg har skjønt det står man fritt til å velge mellom refusjon av faktiske utgifter, avtalte satser à la statens, eller en blanding av disse to modellene. Satsene er vel tenkt som en generell kompensasjon for arbeidstakers tid borte fra hjemmet, og er skattefrie.
 

Johan

Medlem
Det er bare staten som plikter å følge satsene, men mange i det private næringslivet følger også disse satsene. Slik jeg har skjønt det står man fritt til å velge mellom refusjon av faktiske utgifter, avtalte satser à la statens, eller en blanding av disse to modellene. Satsene er vel tenkt som en generell kompensasjon for arbeidstakers tid borte fra hjemmet, og er skattefrie.

Hvis du følger Statens satser er det skattefritt. Får du mer enn Statens satser skal du skatte av diffen, men man kan også velge å få refusjon av faktiske utgifter.
 

Papirarbeid

New Member
I morgen ettermiddag holder jeg et gratis kurs i grunnleggende regnskap for grundere, der jeg hovedsakelig tar opp hvordan dere kan spare penger og skatt og mva. Jeg er utdannet økonom og sitter i et kontorfellesskap for gründere, så for å kutte ned på tiden jeg bruker på å svare på økonomi-spørsmål fra folkene her, har jeg satt opp et lite kurs.

Regnskap for Gndere | Wix.com

Møt opp i tordenskjoldsgate 3 i Oslo kl 16.30. Kurset er i Mesh Cafeen og koster ingenting for medlemmer av forumet såklart :)
 
Topp