Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Skyte inn penger i et NUF - den praktiske biten

Alvida

Medlem
Hei, jeg har ringt Narvikstelefonene om dette men de henviste meg videre til å prate med en regnskapsfører. Tenkte jeg skulle spare meg de utgiftene og høre her først.

Jeg har da laget meg et NUF med 1,000 i aksjekapital. Men de 1,000 kr er ikke nok til å gjøre noe som helst med. Ei heller står de på konto. Jeg trenger penger til selskapet. Trodde jeg kunne bestemme det via dette byrået jeg laget NUFet med, men det ser ikke ut til det. Så da må jeg vel skyte inn mer egenkapital eller låne selskapet penger?

Hvordan gjør jeg dette i praksis? Hva er mest hensiktsmessig? I tilfelle lån, så må der vel foreligge en låneavtale - hvordan lyder denne? Jeg er helt grønn på hvordan alt dette fungerer i praksis. Finner ingenting på nettet heller, tror at man tar det for gitt at folk vet dette :( Jeg har penger på min private konto - kunsten er da å få brukt de via selskapet.
 

sKrud

Meget sliten student
Jeg tror du gjør det vanskeligere enn hva det er.

Selv satt jeg inn et par hundre rett etter selskapet var klart. Jeg har tatt vare på alle overføringspapirene og slik i tilfelle ettersyn. Når jeg nå har opparbeidet så mye kapital et jeg ikke lengre trenger disse pengene som er på lån, ja da overførte jeg dem bare tilbake til min private konto.

Om man skal sette opp et lån med rente, så blir det fort litt mer å holde styr på. Om du ikke har tenkt å skyte inn mange millioner så tror jeg det er best å gjøre som meg over.

Ser ingen grunn til å gjøre det vanskeligere enn dette. Husk bare at man må ha et klart skille mellom privat og selskapets økonomi. Klarer du dette går det som regel greit.
 

Alvida

Medlem
Jeg tror du gjør det vanskeligere enn hva det er.

Selv satt jeg inn et par hundre rett etter selskapet var klart. Jeg har tatt vare på alle overføringspapirene og slik i tilfelle ettersyn. .
Hvilke overføringspapirer? Er det ikke bare en kontoutskrift på nettbanken din?

Når jeg nå har opparbeidet så mye kapital et jeg ikke lengre trenger disse pengene som er på lån, ja da overførte jeg dem bare tilbake til min private konto.
Jasså ja, såpass enkelt. Narvikstelefonene mente det ikke bare var å overføre penger til selskapet i hytt og gevær slik som dette.

Om man skal sette opp et lån med rente, så blir det fort litt mer å holde styr på. Om du ikke har tenkt å skyte inn mange millioner så tror jeg det er best å gjøre som meg over.
Er snakk om rimelig beskjedne beløp til å starte med, en 40-50,000.

Ser ingen grunn til å gjøre det vanskeligere enn dette. Husk bare at man må ha et klart skille mellom privat og selskapets økonomi. Klarer du dette går det som regel greit.
Eneste skille det blir er vel at man har to separate kontoer, en til privat og en til bedrift, og som slik nødvendigvis skiller den private og selskapets økonomi.. utover det så er det vel ingenting?
 

sKrud

Meget sliten student
For å ta et par av punktene dine her.
- Mitt innskudd ble gjort for å betale en større faktura. Faktura matches opp mot kontouskriften jeg har fra min private bank og brukes som gjeldsbrev.
- Det stemmer at man ikke kan overføre penger fram og tilbake hele tiden. Jeg fikk inntrykket av at dette var noe du skulle gjøre en gang for å få igang selskapet. Det narviktelefon har opplyst deg om er nok korrekt. Men så lenge du har kontroll over det du gjør så går det nok greit.
- Om det er snakk om et så lite beølp som 50k så tror jeg nok jeg hadde satt pengene inn i selsakpet og ikke brydd meg særlig mer om det..blir det krise på hjemmefronten så kan du alltids ta dem ut, men dette må ikke bli en vane.
- Skille: JEg har to ulike banker, da skandiabanken ikke tilbyr bedriftsløsning. Du må huske at når du driver et NUF så settes det større krav til kontoen enn ved ENK. Da må bankforbindelsen være knyttet opp mot firmaet og ikke deg som privatperson.
 

Wilma

Medlem
Jeg skrev bare et eget gjeldsbrev mellom megselv og selskapet, fikk fattern til å stå som vitne. Etter en stund var likviditeten bedre, og da tilbakebetalte jeg lånet.

Lånet var rentefritt og jfr kontrakten skulle det tilbakebetales innen 3 år, evt. når selskapet hadde likviditet til det.
 
K

Kontoristen

Guest
Det mest vanlige er å du som privatperson låner selskapet penger i form av en en låneavtale, se vedlegg. Fordelen med dette er at du da kan få "utgiftsført dette på din personlige selvangivelse", noe som betyr skattelette.
 

Vedlegg

  • Låneavtale NUF.doc
    37,5 KB · Sett: 43

Alvida

Medlem
Tusen takk Kontoristen! Akkurat det svaret jeg var på utkikk etter :)

Ellers takk til sKrud og Wilma for hjelp også.
 

eplecider

Medlem
Det mest vanlige er å du som privatperson låner selskapet penger i form av en en låneavtale, se vedlegg. Fordelen med dette er at du da kan få "utgiftsført dette på din personlige selvangivelse", noe som betyr skattelette.

Hvordan gjøres dette i praksis? Hvordan føres det opp på selvangivelsen?
 
Topp