Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Slutte i dagjobben?

Laser

Medlem
Nydelig oppsummering!

Her er helt klart detaljer som for min del ikke er like godt gjennomtenkt som alt annet, men desto større grunn til å være fleksibel i sin approach. Jeg har ingen intensjon om at det å drive for seg selv vil gjøre arbeidsdagen kortere, men desto mer givende tror jeg den blir. For min del er det drømmen om å lykkes som lokker. Penger og frihet er gode bonuser, men selvfølelse og mestring er selve drivkraften. Drømmen blir for meg det viktigste i hverdagen der jeg må veie opp tidsbruken mellom det å være salgssjef, designer, økonomisjef, daglig leder, markedsjef, kontorsjef, småbarnsfar og ektemann.

Takk for at du delte dine erfaringer!
 

adeneo

Medlem
Bra summert, plusspoeng i partiboka for den!

Hvis det ikke går rundt, så går det ikke rundt. Økonomi er derfor punkt nummer 2. Dette må du forsøke så godt du kan å planlegge til den minste detalj før du starter opp.

3oispe.jpg


Regnskap er noe dritt!
 

Stools

Tenk langsiktig og nå målet
Et rungende Amen til quickteck for den posten der!
 

Chris M

Medlem
Synes dere som gutser på og går fulltid uten å ha inntektene klare, er fryktelig modige / naive. Det ville være naturlig å på forhånd ha signert kontrakter eller ha spart opp penger i firmaet som kan dekke kapitalbehovet en viss periode. Sier man opp en jobb bør man ha dekning i minimum seks måneder etter min mening. Det er fort gjort å bli sittende i en kapitalskvis dersom ting tar tid eller ting ikke går som ventet. Og da har man også tid å finne seg en ny jobb igjen om det ikke går så bra.

Mulig jeg sitter på lite info, men få eller ingen av de som skriver i denne tråden fremstår å være i posisjon til å si opp jobben, utenom Quicktech som hadde andre motiver. Og vedkommende som hadde millionlønn og vurderte det, bør snarest slå fra seg tanken. Det kan fort bli smalhans, og jeg kjenner ett par som har sagt om slike jobber før og som har kommet i økonomiske problemer. Det å gå fra millionlønn til grunderlønn går sjelden bra. Få innser hvor stor omstillingen er. Oppsiden er heller ikke så stor rent økonomisk, så lenge man ikke planlegger å flytte til Silicon valley.

Jeg baserer mine litt skarpe uttalelser på 15 år erfaring med å drive eget firma på fulltid. Samtidig er beundrer jeg pågangsmotet og jeg håper at dere som har hoppet i det vil være blant de 10-20% som faktisk får det til. Det hadde vært gøy. Men vær obs på at oddsen er i mot dere og jobb deretter.

Ser frem til å høre hvordan det går! Håper dere deler både positive og negative erfaringer.
 

quicktech

Medlem
Synes dere som gutser på og går fulltid uten å ha inntektene klare, er fryktelig modige / naive.

Veldig godt poeng. Tror også det kommer veldig an på livssituasjon. I mitt konkrete eksempel var jeg ganske ung, uten spesielt mye ansvar (jeg var jo ikke gift med barn for eksempel). Jeg var klar over at det kunne gå galt, men hadde heller ikke så mye å tape. Jeg så det sånn at hvis jeg noen gang i livet skulle komme til å satse, så ville det sannsynligvis aldri være billigere å feile. Så sett på den måten var det et veldig riktig tidspunkt, selv om jeg rent økonomisk burde hatt mer tid på å bygge virksomheten før jeg valgte bort fast inntekt.

Uansett livssituasjon må du ha råd til å feile. Dvs du må ikke finne på å sette familien din i risiko fordi du har en visjon om eget selskap. I så tilfelle er det bedre å spare opp en god startkapital først slik at selskapet er solid fra første stund. Hvis du derimot ikke har noen andre enn deg selv å passe på, og det er lett å komme tilbake i en jobb hvis det skulle gå galt, så er det sannsynligvis bedre bruk av tiden å hoppe i det.
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Godt mulig du har 10-15 års erfaring med å drive eget firma Chris M, selv har jeg bare 9, pluss et hobbyprosjekt noen år sammen med blant annet tidligere nevnte kompis tidligere, men jeg kan allikevel si en ting helt uten videre - det er mye du ikke vet, og dermed blir uttalelsen din helt tåpelig.

Kompisen med millionlønn kommer uansett til å bytte jobb, til et eller annet annet, og det vil uansett føre til et stort lønnskutt - rett og slett fordi han virkelig mistrives intenst med den typen jobb han nå gjør. Samtidig har han og kona ikke større lån enn at hennes lønn+litt vil holde fint, og de har ikke unger. De kan altså egentlig helt fint klare seg på VELDIG mye mindre. At de ikke tok opp mer lån enn de gjorde - samt typen lån - var blant annet nettopp med tanke på at han ikke skulle bli fanget i den jobben.

For meg var det omtrent som for quicktech, jeg startet jeg mens jeg var singel og fri og frank, bodde i kollektiv/leide ut halve leiligheten, og fikk relevante jobber mens jeg studerte. Jeg hadde aldri kunnet starte fra null i dag, med hus, unge, bil og dertil lån.

For kompisens del vil det derimot absolutt ikke være å starte fra null. En ting er at jeg vil ta med meg alle mine eksisterende kunder inn i firmaet, og dermed har vi allerede omtrent halvparten av inntektene vi trenger på plass, allerede fra dag 1. I tillegg til det vi har tenkt å bli "melk og brød"-produktet har vi en "bonus"-del, samt en plan B, så jeg tror nok uansett ikke det kommer til å gå totalt ad undas.

Men ja, å ha råd til å feile er viktig, og å ha en god (forretnings)plan blir viktigere jo mer etablert man er fra før.
 
A

aabbcc

Guest
Sier meg enig med Torstein. De som har en millionlønn har som regel en kompentanse/egenskaper som er ettertraktet. Derfor vil jeg nesten si at det for dem er lavere risiko for å starte for seg selv. De kan sannsynligvis gå fort inn i en godt betalt jobb dersom det ikke skulle fungere.

Men det er jo stor forskjell på hva slags bedrifter man starter. Selv har jeg vært med i startfasen i et konsulentselskap og nå er jeg med fra tidig av i et selskap som utvikler og selger produkter/software. Konsulentselskapet bygget seg sakte men sikkert opp, var det mye å gjøre så gikk det bra økonomisk (og dessverre motsatt innimellom). Etterhvert som man fikk flere kunder og oppdrag så ansatte man ved behov og vokste trygt og godt. Men når vi lager et ferdig produkt merker jeg at alt er veldig forskjellig. Her er det alltid mer enn nok å gjøre, men det er ikke nødvendigvis noen direkte kobling til økonomien. Investeringene er mye høyere og da også risikoen, men det er desto artigere de gangene vi får til et salg av litt størrelse.

Felles fra begge erfaringene er at det sjelden er mulig å fastslå sikkert om det er lønn om et halvt år. Og den risikoen må man være klar over, og det gjelder også de rundt en. Man må ha tenkt over hva man gjør dersom det går galt. Personlig har jeg en buffer i banken så jeg kan holde ut en stund uten jobb, samtidig som jeg er veldig nøye med å holde faste kostnader nede privat (relativt lavt boliglån, blant annet).

Det kan være helvetes frustrerende å drive små selskaper, våkenetter om man ser man kanskje må permittere ansatte. Men det himmelsk når ting går godt, første store kontrakt i boks. Det å se at man har vært med å skapt noe er vannvittig givende, men det å drive eller å jobbe i små selskaper er ikke for alle.

aabbcc
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Yep, der har du også noen gode poenger aabbcc - blant annet to av tingene som kompisen har nevnt: 1 - han VET at det vil være lett for han å komme inn i bransjen igjen hvis han vil. Enten han vil kjøre en løsning med frilans/selvstendig, eller ansettelse som før. Sannsynligvis ville tilogmed ansettelsen bli på samme nivå som nå. Så risikoen for hans del er faktisk mindre enn man skulle tro. Og 2 - det er akkurat det med å skape noe eget han savner. Han tok tilogmed noe ekstra skole og fag spesifikt med tanke på å starte for seg selv, men når skolen var ferdig endte han med å ta den trygge og kjedelige løsningen allikevel, og det angrer han altså litt på. På den annen side har han jo også fått endel bakgrunn som vi definitivt skal dra nytte av i vårt eget firma, så aldri så galt osv.

Åja - tenkte forresten jeg skulle modererere meg litt - var ikke at det var generelt "tåpelig" jeg mente, det kom ut helt feil. Mente at det var tåpelig å være så kategorisk negativ. Har man høy lønn har man f.ex. OGSÅ (ihvertfall hvis man har litt selvkontroll, og det bør man jo uansett ha for å starte for seg selv) bedre mulighet enn andre til å spare opp litt buffer/reserve/startkapital. Man kan også ha andre fordeler, og uansett - har man en god plan/ide og noe man brenner for... vel, da er det kanskje bedre å prøve og feile enn det er å sitte og brenne inne med ideen og angre på det resten av livet mens man holder på med en jobb man hater.
 
Sist redigert:

quicktech

Medlem
Hei TorsteinO,

Jeg vil bare utfordre deg litt, om jeg får lov :)

Du skriver at du tar med deg kundemassen inn i selskapet slik at en betydelig andel av kostnadsbasen vil være garantert for fra dag 1. Hva tar kompisen din med seg inn i selskapet?
 

Chris M

Medlem
Så ikke bare går han ned i lønn, han bruker også sparepengene?

Står fortsatt for det jeg skrev. Men håper dere får det til, hadde vært veldig gøy :) Mener ikke å være negativ, men dere trenger slike som meg, ikke en heiagjeng, før dere skal hoppe i havet for å se om dere kan å svømme...ikke alle flyter på flesket...
 
Sist redigert:
Topp