Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Smart eller usmart å bytte domenenavn?

Mammamia

Medlem
Hei :)

Saken:

Jeg har en blogg som har har eksistert i 1 1/2 år nå.
Det er mange sider, mange innlegg og mange lenker inn til bloggen min, og jeg synes at jeg rangerer bra i Google.
Jeg har flere gode linker inn fra store sider/blogger med samme tema som det jeg har, og jeg har veldig mange linker inn fra mindre sider med samme tema.

Siden er "hosted" hos Hostgator, og jeg bruker i dag et .net domenenavn.
Nå har jeg også kjøpt .no domenenavn som jeg ønsker å ta i bruk uten å flytte bloggen fra Hostgator (er veldig fornøyd med de).

Mitt spørsmål, hva er smartest av meg å gjøre:

La .no peke til .net , slik at man faktisk kommer til www."minblogg".net hvis man skriver minblogg.no.

Eller skal jeg "redirect" som jeg ser at mange gjør her inne (301?). Da må jeg også melde ifra til alle de som linker til meg, må jeg ikke det? Det ser jeg for meg som en umulig oppgave, for det er mange!!

Grubler fælt på dette. .www."minblogg".no er det jeg nå ønsker å bygge opp som den adressen folk husker, men vil det da bli forvirrende hvis de plutselig kommer til www."minblogg".net?

What would you do?
 
Sist redigert av en moderator:

Mammamia

Medlem
Tonny: Jeg vil bytte fordi det handler om oppbygging av merkevare i Norge. Da hører et .no domene med synes jeg, og det er det jeg ønsker å bli "kjent" under hvis du skjønner.
Da jeg startet siden/bloggen så hadde jeg absolutt ikke tanker om at den skulle utvikle seg til det den nå har gjort, ikke hadde jeg noe firma heller, så jeg kjøpe .net.

Så det er trygt å bruke 301 mener du, uten å miste plass i Google?
Er det det lureste å gjøre, hvis det nå er .no jeg vil ha som mitt domenenavn i fremtiden?.
Jeg tenker langsiktig, og er ikke redd for et forbigående fall, hvis det nå bare er forbigående....
 

Mammamia

Medlem
Å nei, skal nok ikke si opp .net.
Har sogar kjøpt .com også ;-)

Har forresten mange snodige søk i bloggen min...personer søker altså på www."minblogg".net i Google, eller de går inn i bloggen min, sender meg en mail via kontaktskjema og lurer på hva beste måten å finne tilbake til bloggen min er :))

Takk for råd og hjelp!!
 

Mammamia

Medlem
Magnus: jeg har tenkt den tanken også....men kan det ikke bli litt forvirrende hvis tittelen i søkeresultatene viser www."minblogg".no (jeg inkluderer det siste i <title> samtidig som url under description viser .net endelse i Google?


Picxx: altså, jeg har jo en blogg, hos Hostgator....jeg er ikke helt sikker på hva du mener med å opprette en ny blogg?
Litt om mangt kan jeg, men ikke alt om mye ;-)
 

Dag Frogner

Supermedlem
Man kan vel også la adressen man skriver inn bli stående? Altså om man går til bloggendin.no så videresendes man egentlig til bloggendin.net, men .no blir stående i adressefeltet slik at brukeren ikke legger merke til at det egentlig er et .net-domene.
 

picxx

Well-Known Member
Picxx: altså, jeg har jo en blogg, hos Hostgator....jeg er ikke helt sikker på hva du mener med å opprette en ny blogg?
Litt om mangt kan jeg, men ikke alt om mye ;-)

Jaggu nesten likedan som meg du da.. :D

Det jeg mente var at du tjener ingenting på å ha to domener, hvor det ene kun er en redirect for det andre. Hvor mange tror du kommer til å skrive inn XXX.no i adressefeltet av de som tidligere har lest bloggen din og vet adressen eller har bokmerket den?
Riktig...et veldig lite fåtall.
Så det jeg mente var at du liksågodt kan opprette enda en blogg. Kanskje mere spesifikk mot noe du brenner for, eller som en salgsside om du har noe du kan selge.
Uansett vil det være bedre med to sider, med ulikt innhold, som hver for seg drar mere trafikk (dobbelt opp med trafikk, kontra de 5 som skriver inn .no på domenenavnet ditt i mnd.) enn om du kun redirekter det ene til det andre.

Har du likevel bestemt deg for kun å ha en side, bør du absolutt redirekte .net adressen til .no, da det over tid vil falle mere naturlig for norske brukere å bruke .no.
 

hansvh

Medlem
Hvis ikke merkenavnet er veldig innarbeidet med .net synes jeg der virker mest fornuftig å videresende fra .net til .no

Da kan du bygge merkevaren slik du ønsker og mister ingen linker, PR eller besøkende.
 
Topp