Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Smidig business-modell. Er det lovlig/riktig?

Torro

New Member
Hei webforumet.

Eg prøver å bygge ein livsstil-business som kan gi meg inntekt uten for mykje krøll rundt, rekneskap osv. Før eg kan stille spørsmåla, må eg forklare business-modellen.

Business-modell: Eg tar i mot oppdrag som freelancer (web-tjenester, design, seo, osv) frå utlandske privat-personer og firmaer. Eg handterer alt informasjon, og bestiller ein tjeneste frå ein billegare utlandsk freelancer som utfører oppdraget. Eg er da altså kun ein middel-person som får meir inntekter enn utgifter. Alt går igjennom ein paypal-konto. Når eg har tjent opp 10-20 tusen kroner på kontoen, betaler eg ut til min norske konto, fører det opp som lønn, og setter av litt for å kunne betale restskatt året etter.

Eksempel: Ein kunde betaler meg $40 for SEO-tjeneste, som går til min paypal. Eg outsourcer heile tjenesten for $20 frå min paypal, og har $20 igjen på min paypal som profitt.

Eg er mest opptatt av at det skal vere ein enkel business der eg kan fokusere mest mulig på sjølve virksomheten, og minst mulig på alt rundt, papirarbeid, alltid passe på å følge lover og regler osv.

Spørsmål:
Vil norske skattemyndigheter kreve at eg som privatperson betaler skatt på ALT som kjem inn på paypal-kontoen, og ikkje kun på profitten som eg tar ut av kontoen etter eg har hatt utgifter?
Dersom ja, kan eg unngå det ved å føre det opp som rekneskap igjennom ENK?
Er det andre måtar å gjere det på?
 

stian85

Medlem
Hvis jeg har forstått trådstarters spørsmål riktig, lurer jeg på litt av det samme. I et slikt tilfelle som trådstarter beskriver, må man da skatte av hele beløpet man tjener via Paypal (hele de $40 han får inn) og kan kun trekke de $20 fra som utgift, eller kan man gjøre det slik at man kun skatter av det man overfører til bankkontoen (de $20 som er igjen)?

I mitt tilfelle: dersom jeg driver en nettside hvor folk betaler via en utenlandsk betalingsprosessor, og denne betalingsprosessoren tar gebyrer for hver transaksjon. Ved slutten av hver måned legges salget sammen og det resterende beløpet overføres direkte til min bankkonto fra dette firmaet. Hvis det totale salget i løpet av den måneden f.eks. er $500, mens det jeg selv får er $400 etter at firmaet har trukket fra sine gebyrer, må jeg da skatte av $500 og føre $100 som utgift, eller kan jeg enkelt og greit skatte av de $400 som kommer inn på konto?

Jeg fant en liknende tråd på https://www.webforumet.no/forum/kon...n/20980-hvordan-f-re-gebyr-p-salginntekt.html, hvor Hansson skriver i dette tilfellet:

Synes ikke tilleggsopplysningene du kommer med endrer noe fra det jeg skrev tidligere, så jeg vil hevde at du bare skal føre dette som salgsinntekt fritatt for MVA. Og at du ikke skal bry deg om gebyret, det er Digital River sin avanse som du ikke har noe med å gjøre. Siden gebyrpengene aldri kommer innom din konto før de går ut igjen blir det feil å kostnadsføre det på samme måte som et bankgebyr e.l. Dette er penger du aldri har eller vil eie, altså kan ikke firmaet ditt skaffe seg en skattefordel ved å putte det inn i regnskapet sitt.

Noen som vet mer konkret hva som er riktig å gjøre i disse tilfellene?
 

Torro

New Member
Highroller: Skjønner. Men då må eg også føre regnskap og drive enkeltpersonsforetak.

Håpte på ei løysing der eg kan gå utenom. F.eks ein betalingsprosessor-tjeneste som kan ta i mot paypal-betalinger, der firmaet bak tjenesten "eiger"(holder igjen) pengene mine heilt til eg betaler ut til min konto. Eg må då også ha muligheten til å bruke pengane til å betale utgiftene. Då blir kun profitten som blir utbetalt til meg sett på som mine inntekter, og 100% profitt, og eg kan like godt sette det opp som lønn fra firmaet i selvangivelsen, akkurat som vanlige folk uten et enkeltpersonsforetak ville gjort med internett-inntekter fra Adsense, Clickbank, osv.
Dersom ein slik tjeneste faktisk eksisterer.

Stian: Du forstår vel spørsmålet riktig, men eg hadde ikkje tenkt på det med gebyrer, faktisk.
Er vel derfor eg vil finne ei løysing/tjeneste som kan gjere heile prosessen enklare, om det finst... Forrige gang eg skulle prøve meg på ein salgs-business, ga eg opp heile ideen til slutt, siden eg brukte meir tid på å lese meg opp på lover/regler enn eg brukte på businessen.
 
Nja, alt kommer jo ann på hva skatteetaten ser på som næring og lønn. Det finnes jo muligheter for å tjene 50 000,- på hobby, men dette tviler jeg på at går som en hobby. Norske banker rapporterer innskudd til skatteetaten så om du ikke driver ett foretak må du jo klare å dokumentere disse summene.

Jeg skjønner ikke helt hva du skriver, men uansett hvordan du velger å betale ut pengene skal du kun skatte av overskuddet, ikke hele omsetningen. Og om du kun har 1 type utgifter og inntekter er ikke bokføring noe særlig problem å føre selv.
 

Steve Cash

Medlem
Forsøk på oppklaring:
1. For å ta det selvfølgelige først: Grunnlag for skatt (eller overskudd om du vil) er inntekter minus kostnader som næringsdrivende, uavhenig av hvor mye en tar ut til privat. Selger en for 20 og har 5 i utgifter skatter en av 15 i alle tilfeller.

2. Det ser ut til å være en utbredt misforståelse at en kan kalle overskuddet hobby opp til 50 000 kroner. Dette er sannsynligvis en sammenblanding med at grensen for registrering for mva er omsetning på 50 000, og at hvis en selger for mindre enn 50 000 og ikke er mvaregistrert kan en sette inntekter og kostnader rett på selvangivelsen, uten å føre regnskap eller fylle ut næringsoppgave.

3. Det er korrekt som Pong skriver at en skal betale inn mva av tjenester en kjøper fra utlandet, såkalt fjernleverbar tjenseste. Metoden kalles snudd avregning. Det betyr at en skal betale inn den momsen selgeren hadde betalt hvis han holdt til i Norge. Hvis en selv er mva-registrert og tjenesten brukes i avgiftspliktig næring kan beløpet trekkes fra inn som ingående mva.
 

Torro

New Member
Pong & Steve Cash: Takk for at dere understreker og oppklarer dette.
Er slike ting som er litt av problemet mitt, nemlig at norske lover og regler gjer det så vanskelig å drive en "mini-business", i forhold til kor lett det er å berre skaffe seg en jobb som vanlige folk.

Kanskje eg berre er veldig vanskelig her, beklager, men eg prøver å finne ein måte å "komme meg rundt systemet" på, på lovlig vis sjølvsagt.

Eg tenkte litt lenger, og lurer eigentlig på om det finst eit firma som kan "ansette meg". Altså dersom Firma X (utlandsk selskap, ikkje norsk) ansetter meg, lar meg skaffe pengar i kassa for dei igjennom salg av mine egne tjenester (inntekter), og dei lar meg fritt bruke pengane eg genererer til å kjøpe andre tjenester (utgifter). Dei utbetaler profitten som "lønn" til norsk bankkonto, og eg skatter av det.

På denne måten slepper eg å føre noko som helst regnskap, betale mva på fjernleverbare tjenester (siden det i teorien er Firma X som gjer det, og følger lover/regler i landet dei er registrert). Uansett om eg ikkje sparer så mykje på kostnadar (mva, osv), så har man mindre ansvar og arbeid som papirarbeid, og i teorien kan man opere ein enkel internett-virksomhet igjennom et anna firma, og samtidig vere en privatperson som IKKJE blir sett på som "næringsdrivende".

Eit sånt "Firma X" burde vel eksistere ein plass på internett?
 
A

aabbcc

Guest
Det finnes nok firmaer som kan la deg jobbe innenfor sitt system, men for å dekke inn arbeidsgiveravgift, andre kostnader, risiko og ha en motivasjon for å gidde å gjøre dette så må de selvsagt ha en god ut cut av overskuddet/omsetningen.
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Pong & Steve Cash: Takk for at dere understreker og oppklarer dette.
Er slike ting som er litt av problemet mitt, nemlig at norske lover og regler gjer det så vanskelig å drive en "mini-business", i forhold til kor lett det er å berre skaffe seg en jobb som vanlige folk.

Det handler egentlig ikke om norske lover og regler, det handler om lover og regler de har i de aller fleste land du vil like å bo i ;)

En annen ting er at du nok vil oppdage at å videreselge så små jobber raskt vil ta så mye tid at du ville hatt bedre timelønn på rimi...

Å starte en business - selv en "mini-business" - ER mye jobb og vanskelig, nesten uansett. Faktisk kan det være vanskeligere å drive ting "på si", enn heltid, siden man da skal sjonglere det med den vanlige jobben osv.
 

Torro

New Member
TorsteinO: Alright, skjønner det tar tid, er derfor eg vil ha ein business-model som er mest rett-frem. Er i grunn entreprenørskap/business eg vil drive med som karriere. Studerer i USA no, og om virksomheten blir stor nok til å omdanne mitt ENK, vil eg nok vurdere like godt å starte LLC/S-Corp her i USA som å starte AS i Norge. Håper på å kunne gå heiltid etter utdannelsen.

Endå eit spørsmål. Her er business-modellen:
Eg selger produkter igjennom Clickbank, eller har nettsider som tjener penger på AdSense. Der har eg muligheten til å "holde tilbake" inntekter. Siden Clickbank og Adsense eiger alle mine inntekter heilt til dei blir utbetalt, og har muligheten til å slette brukerkontoene mine dersom eg bryter rettningslinjer, trenger eg vel ikkje å bokføre alle salg/annonseinntekter før dei faktisk BLIR UTBETALT, siden det først da er MITT FIRMA sine inntekter.

Spørsmålet: Kan eg holde tilbake inntekter som er generert fra januar til juni, og så ta utbetalt, og føre alt opp som inntekter i juni? Det blir jo då færre bilag, osv å ta vare på.
 

picxx

Well-Known Member
Spørsmål:
Vil norske skattemyndigheter kreve at eg som privatperson betaler skatt på ALT som kjem inn på paypal-kontoen, og ikkje kun på profitten som eg tar ut av kontoen etter eg har hatt utgifter?
Dersom ja, kan eg unngå det ved å føre det opp som rekneskap igjennom ENK?
Er det andre måtar å gjere det på?

- Ja, du betaler skatt på alt av inntekt, men får også fratrekk på alt av faktiske utgifter, så i realiteten betaler du ikke skatt på annet enn en overskuddet.

tips: En slik businessmodell er prøvd en million ganger før. Hva gjør du når kunden klager på jobben 10 ganger og designeren i india ikke gidder svare deg lengre?
 
Topp