Kjapp og trygg hosting for Wordpress

SnapTag overtar for QR-koder?

picxx

Well-Known Member
Disse stygge QR kodene som ser ut som gamle runer har jeg aldri hatt noe tro på og derfor ikke ofret ett sekund på å forsøke å bruke dette.
Det er stygt og upraktisk på en nettside.
 

Kassimaja

Geocacher
Fordelen med QR er at informasjonen ligger i koden og ikke på en eller annen nettside et eller annet setd som kan forsvinne. Informasjonen i QR koden er der.
 

picxx

Well-Known Member
Fordelen med QR er at informasjonen ligger i koden og ikke på en eller annen nettside et eller annet setd som kan forsvinne. Informasjonen i QR koden er der.

Joda, funksjonene med QR tagger er greie nok de, men det blir omtrent som når du er på fest og den eneste dama som er ledig er bøgdas styggeste kvinnfolk. Funksjonen er grei den ;)
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Tjah, jeg vet nå ikke helt jeg. Det må da være ganske mye mer begrensa hvor mange forskjellige kombinasjoner man kan lage med den snaptag-løsningen?

Syns også den infografikken av snaptag vs qr var EKSTREMT dårlig og feilaktig (se f.ex. punkt 1 - man er da like avhengig av en app med riktig funksjonalitet for å lese en snaptag som en qrkode).

Ja, snaptag har noen fordeler, spesielt ser den jo bedre ut, og det er mulig teknologien bak er bedre/tillater mer, uten at jeg har titta nærmere på det, men hvordan skal f.ex. snaptagen kunne gjøre så veldig mye mer enn en qrkode kan uten å ha nettforbindelse?
 

picxx

Well-Known Member
Ja, snaptag har noen fordeler, spesielt ser den jo bedre ut, og det er mulig teknologien bak er bedre/tillater mer, uten at jeg har titta nærmere på det, men hvordan skal f.ex. snaptagen kunne gjøre så veldig mye mer enn en qrkode kan uten å ha nettforbindelse?

Trenger den å gjøre noe mer da? Den ser jo bedre ut.
 

Coulix

Medlem
Jeg trodde poenget med QR kodene opprinnelig var å ha dem UTENFOR Internettsonen, på print på harde media hvor man kan scanne dem med mobilapper og komme rett til en nettside. Og en liten barkode nederst en eller annen plass på plakater eller skjult side i ei bok synes jeg ikke er så skjemmende. Man får nok også uten tvil mer plass til data i et QR bilde enn en slik ring. Stort sett alt i butikker har en barkode likevel, og vi har jo ikke noe spesielt imot dem fordi vi er vant til dem.

På en nettside derimot hadde jeg nok ville gått for noe litt penere hvis jeg i det hele tatt trengte noe slikt - kan jo bruke hyperlenker direkte. Men er jo ikke verre enn å ha en popup eller skjult layer som bare vises når det er nødvendig. Skal jo ikke akkurat trenge å ha dem som hovedlogoer :)
 

RipZ

Medlem
Har ikke tro på SnapTag i det hele tatt.

1) Begrenset med informasjon som kan lagres
2) Koster penger å bruke

= fail

QR Codes vs SnapTags

Dummeste sammenligningen jeg har sett på lenge. Det eneste punktet jeg kan være enig i er det siste, og det under antagelsen at folk faktisk skjønner at de kan scanne logoen.
 

kongen

kongemedlem
Jeg trodde poenget med QR kodene opprinnelig var å ha dem UTENFOR Internettsonen, på print på harde media hvor man kan scanne dem med mobilapper og komme rett til en nettside.

Ja, dette stemmer. QR-koder brukes på harde media (aviser/brosjyrer/plakater etc) for å f.eks. få folk inn til en nettside.
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Ja, det er det jeg også mener Ripz og Coulix - for det første er QR allerede mye mer utbredt enn snaptags, og teknisk kan jeg ikke forstå at det skal være noen større fordeler med å bruke snaptags enn qr. Det er EN fordel, at det ser penere ut. Til gjengjeld tror jeg flere forstår at en QR-kode er en slags "strekkode" nettopp pga utseendet, mens den sirkelen... vel, der tror jeg færre vil gjøre koblingen. Ser du det fra litt avstand kan du f.ex. fint gå glipp av de mellomrommene i sirkelen.

Og den "sammenlikninga" er jo helt på tok

Bare se på det første punktet der f.ex: Der gir de snaptags "ok" for "mobile phones with camera allow access", med 88%, mens de samtidig gir QR stryk for at "bare" 13% har lastet ned en leser. Skulle det vært en korrekt sammenlikning burde de jo ha sammenliknet hvor mange som har lastet ned leseren for de forskjellige, men der mistenker jeg at snaptags har omtrent like stor sjanse som jeg ville ha hatt på en hvilken som helst skidistanse mot Petter Northug.

Det samme gjelder tilsvarende f.ex. på punkt 3, 4, og 6, og til en viss grad på punkt 2. Punkt 6 er det eneste de er ærlige på.

...og det sier egentlig ganske mye når man må jukse så til de grader mye for å komme bra ut i en sammenlikning... så nei, jeg tror ikke snaptags har en sjanse i havet mot qrkoder.
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Utover det er det sikkert flere designere som har tydelig krevd at logo'en ikke skal brukes innenfor en sirkel m.m. Hvis man har en logo som ikke lett lar seg sentrere er det også uheldig.
Grunnen for at jeg skrev "med tid" er at QR har - tilsynelatende - akkurat fått momentum her i landet og da er det ikke lett å fornye..

Men hvis det koster penger... næh..
 
Topp