Solstråler og glass

kongen

kongemedlem
Hvorfor går solstråler og annet lys gjennom glass? Hva er det med glass som gjør at lys går rett igjennom, like enkelt som radiosignaler går rett igjennom husveggen uten vindu?

tyr897

Medlem
Grunnen til dette har med bølgelengden på synlig lys å gjøre. Alle stoffer slipper igjennom elektromagnetisk stråling, men det menneskelige øye kan bare oppfatte et lite spekter av frekvenser. Synlig lys går ikke gjennom kroppen, mens røntgenstråler gjør det.

Enkelte stoffer, f.eks. glass, vann eller luft, slipper igjennom det spekteret som er synlig lys. Dette har med tettheten og energinivået til stoffet å gjøre.

kongen

kongemedlem
Alt jeg vet er at glasset er gjennomsiktig når det kommer fra fabrikken. Om glasset lages ved hjelp av lys, det vet jeg ikke. Mulig de har noen svære lysmaskiner som lyser opp sand slik at den blir gjennomsiktig.

"Gjennomsiktighet" er vel mer et resultat av at lys slipper igjennom, og ikke grunnen til at lys slipper igjennom... er du ikke enig?

kongen

kongemedlem
Grunnen til dette har med bølgelengden på synlig lys å gjøre. Alle stoffer slipper igjennom elektromagnetisk stråling, men det menneskelige øye kan bare oppfatte et lite spekter av frekvenser. Synlig lys går ikke gjennom kroppen, mens røntgenstråler gjør det.

Enkelte stoffer, f.eks. glass, vann eller luft, slipper igjennom det spekteret som er synlig lys. Dette har med tettheten og energinivået til stoffet å gjøre.

Dette hørtes fornuftig ut... men hvorfor kan jeg se selv i et rom uten vindu, og man holder tommelen forran nøkkelhullet på døren som er lukket?

tyr897

Medlem
Dersom rommet er lystett vil du ikke klare å se noe. Forklaringen må dermed bli at det siver inn lys i krinker og kroker, inkludert rundt døren og tommelen din.

testdriver

Ha det bra..
Kongen! Les E=mc2 av David Bodanis - en biografi om verdens mest berømte ligning. Det er boken for deg, det!

ISBN 82-525-4948-9

Fant den tilfeldigvis på Fretex for 15 kr. Utrolig morsom lesning. Det var den sommerens beste bok for meg. Lettlest. Anbefales på det varmeste. :)

Der kan du følge Einsteins (m.f.) filosofering, testing, feiling og suksess. Vil du feks vite hvordan de fant ut at lyd gikk tregere enn lys? Interessert i å vite hva som skjer hvis et romskip kjører på halv gass akkurat i lysets hastighet, for så å gi mer gass? Åh, dette er boken for deg, det. :)

Sist redigert:
Topp