Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Spørsmål angående momsoppgave

stian85

Medlem
Lurer på om jeg har skjønt det riktig i forbindelse med salg til utland og kjøp fra utland når det gjelder MVA:

1. Selv om all min inntekt kommer fra salg til utlandet, og det dermed ikke skal beregnes mva av dette, så er denne inntekten likevel inkludert i 50.000 kroners grensa for å registrere seg i merverdiavgiftsregisteret, hvilket betyr at når grensa er nådd så skal man registrere seg. Riktig?

2. Når det gjelder kjøp av utenlandske tjenester, skal man selv legge til og betale mva av dette beløpet, etter hva jeg har forstått. Men om man er registrert i merverdiavgiftsregisteret, så blir dette aldri en faktisk utgift siden det trekkes fra igjen? Så om jeg har skjønt det riktig: hvis jeg f.eks. kun har utgifter til ulandet, skal disse føres på post 7 i omsetningsoppgaven, og den beregnede avgiften i celle 2 for post 7 skal legges til igjen i post 8, slik at det nulles ut?

3. Hvis man da kun har inntekter fra utlandet, og utgifter fra utlandet, vil det riktige da bli en omsetningsoppgave som viser 0 i avgift å betale/få igjen?

Stemmer disse, eller er det noe jeg har glemt her? :)
 

Smbinfo

Medlem
Du har forstått dette helt korrekt, men om du ønsker å lese mer om det har vi flere artikler som omhandler dette

Husk at det skilles på tjenester og varer fra utlandet. Fysiske varer skal det legges mva på ved innføring/toll, dette betaler du for så å få igjen ved innlevering av mvaoppgave.

Mva på tjenester går det derimot aldri noen pengetransaksjoner for. Det er kun en + og - føring slik du nevner i pkt 2 (gitt at du normalt ville hatt fradrag for momsen om du kjøpte tjenesten i norge).

Husk også at du får igjen moms for eventuelle norske tjenester/varer du kjøper, selv om du aldri betaler inn noen moms siden du selger til utlandet.
 
Sist redigert:

stian85

Medlem
Flott, takk for info. Da har jeg altså forstått dette riktig :)

Greia er at jeg er i kontakt med ei dame fra Skatteetaten som påstår at dette er helt feil, for det i følge henne "går ikke an" at en omsetningsoppgave skal gå i 0...har prøvd etter beste evne å forklare henne men hun stod fortsatt fast på sitt. Det endte nå med at jeg fikk telefonnummer til to "eksperter" i Skatteetaten som jeg må ringe på mandag for å avklare dette.

Så får jeg nå se på mandag, hva jeg blir fortalt der...selv om jeg har rett, virker det ikke som om det hjelper så mye dersom noen i Skatteetaten mener at det ikke er rett... :rolleyes:
 

Smbinfo

Medlem
Flott, takk for info. Da har jeg altså forstått dette riktig :)

Greia er at jeg er i kontakt med ei dame fra Skatteetaten som påstår at dette er helt feil, for det i følge henne "går ikke an" at en omsetningsoppgave skal gå i 0...har prøvd etter beste evne å forklare henne men hun stod fortsatt fast på sitt. Det endte nå med at jeg fikk telefonnummer til to "eksperter" i Skatteetaten som jeg må ringe på mandag for å avklare dette.

Så får jeg nå se på mandag, hva jeg blir fortalt der...selv om jeg har rett, virker det ikke som om det hjelper så mye dersom noen i Skatteetaten mener at det ikke er rett... :rolleyes:

Merkelig, det er ikke noe hokus pokus. Salget gir at du må registrere deg. Resten er jo greie regler for bruk av mvakoder. At det går i 0 er kanskje noe som plager noen i blant, men prøv å spør om det som går på bruk av momskoder i steden.
 
Topp