Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Spørsmål ang logobox.no

emilb

Medlem
Hei!

Jeg kjøpte 11. juni 2008 domenene logoboks.no og logobox.no.
Etter å ha opplevd hvor vanskelig det er å få fatt i logo fra kunde/byrå bestemte jeg meg for å bygge opp en tjeneste der folk kunne legge til sin logo, både for firma og privat. Tjenesten er ment å være gratis, og inntektene skal komme fra bransje-orienterte reklamer (trykk, web, tv etc.).

I dag fikk jeg telefon fra Firmabox AS som ville ha domenet logobox.no fordi de har hatt en tjeneste kalt logobox der de tilbyr mye av det samme. Han jeg snakket med antydet at jeg hadde registrert domenene for kun å selge de videre når muligheten bydde seg. Han hadde også lest whois feil til at jeg skulle ha registrert domenene i november 2008. Når jeg gjorde han klar over at det ikke stemte, og at det var i juni 2008 det ble gjort, insinuerte han at dette var pga av de hadde stiftet Firmabox AS da. Senere på dagen gikk jeg inn på brreg.no og så på stiftelsedato, og til min store overraskelse ble firmaet stiftet 5 dager etter jeg hadde registrert domenene.

Så gav han meg to valg:

1. De går til Norid og kjører sak mot meg.
2. Jeg selger domene til han, og jeg skulle komme med forslag til pris.


Så jeg har to spørsmål. Kan han vinne en eventuell sak? Og i hvilken størrelseorden bør pris ligge på i tilfelle jeg velger å selge.

Slik at det er sagt, jeg har aldri hatt intensjoner om å selge domenene, så jeg aner ikke hva slikt går for. Så fint om dere kan hjelpe her :)

Edit: Glemte å si at jeg gjorde research, søkte rundt, men fant hverken firma eller andre som kalte seg logobox.
 
Sist redigert:

Santo

Active Member
Slik jeg ser det har den andre part ikke noen rettigheter til dette domenenavnet, og jeg vil tro du vil stå sterkt i en klagesak hos Norid.

Den andre parten trodde nok forøvrig at du hadde registrert domenet i november 2008 fordi vedkommende ikke forstod at Norid ikke benytter vanlig norsk datoformat, men den amerikanske måten å skrive datoer på (som forøvrig også er mye kjekkere ved sorterting av datoer).

I databasen til Norid står det at domenet logobox.no er registrert 2008-06-11, som jo er 11. juni, og ikke 06. november.
 
Sist redigert:

affi

Medlem
emilb: Her tror jeg noen prøver å skremme deg uten særlig grunnlag. Du trenger ikke akkurat ta en Piratebay tilbake, bare svare kort og konkret at du dessverre ikke ønsker å selge domenet da du har planer om å bruke domenet selv til egen virksomhet (ikke si noe om at du kan ta imot et bud).

Forøvrig, jeg er med og slenger opp en logo-side om du er interessert i litt samarbeid. Har flere aktuelle business-modeller som kan brukes til å tjene noen slanter på en slik tjeneste, selv i Norge.
 

Yngve Larsen

E-commerce ekspert
Så gav han meg to valg:

1. De går til Norid og kjører sak mot meg.
2. Jeg selger domene til han, og jeg skulle komme med forslag til pris.

Slik jeg ser det kan du gi han to valg..

1. Be han kjøre sak, slik det Norid kan avgjøre rettmessig eier til domenet.
2. Be han komme med et bud på domenet.

Utover det ser jeg ingen grunn til at du skal bruke tid på å "diskutere" saken med han. Om han ønsker å diskutere/skremme kan du henvise han til Norid hvor klage kan legges inn.
 

kongen

kongemedlem
Bruk Corel Draw eller et annet tegneprogram og tegn en hånd som rekker finger'n. Kompiler bildet til en pdf fil. Send filen som et vedlegg i eposten med teksten: "Kontrakt for overføring av domenet".

PS. Lille søte Lilly fra Phuket har like mye rettigheter til domenet som dette tegneseriefirmaet har... og plutselig ble all bekymring borte.
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Her er forøvrig siden med tjenesten de leverer:
http://www.firmabox.no/pages/firmabox.php
Øverst til høyre (både engelsk og norsk): "Blandt annet".. Duh! :D

Jeg synes det er bra du nevner firmanavnet her på forum.
Jeg hadde også skrevet et blogg-innlegg om det med alle involverte. Trenger ikke skyte flere piler, men bare beskriv fremgangsmåten.

Det skjer sikkert av og til at bedrifter truer til seg et domenenavn ved å betale en advokat noe penger for å skrive et brev, men vil de drive forretning på denne måten får de ikke meg som kunde. Synes derfor det er greit å vite om det.

Hadde ikke sendt noe finger - kanskje har de lyst å betale en del for domenenavnet.
 

emilb

Medlem
Da kan jeg, i fellesskapets navn også legge ut eposten jeg sendte til Firmabox.

Hei Thomas.

Etter å ha diskutert saken med mennesker/firmaer som kjenner til juridiske aspekter ved saker som dette har jeg kommet frem til at jeg vil beholde domenene logobox.no og logoboks.no.
Dette gjør jeg for å videreutvikle ideén og få på plass en skikkelig tjeneste som vil være gratis for brukere. Jeg har også snakket med flere byråer som er interesserte i å bruke denne tjenesten.

Om du velger å klage dette inn for Norid står du selvfølgelig fritt til å gjøre det.


Med Vennlig Hilsen /
Best Regards

Emil Bonsaksen
killemil - coming soon
tel: +47 91876543

Så gjenstår det å se hva jeg får i svar tilbake.
 
Topp