Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Spørsmål vedr. Inkasso

chano

Banned
Noen som kjenner regelverket?

Har sendt faktura til et stort norsk mediaselskap (NRK) for utført konsulentoppdrag, men de har ikke betalt innen oppgitt betalingsfrist.
Sendte deretter en "Betalingspåminnelse / Inkassovarsel", men fortsatt er ingen betaling mottatt.

Mitt spørsmål er: Må jeg nå gå veien om inkasso (et inkassobyrå) eller kan jeg gå direkte til en forliksklage?
Noen som kjenner regelverket ?
 

peterandrej

pensjonert moderator
Har sendt faktura til et stort norsk mediaselskap (NRK) for utført konsulentoppdrag, men de har ikke betalt innen oppgitt betalingsfrist.
Sendte deretter en "Betalingspåminnelse / Inkassovarsel", men fortsatt er ingen betaling mottatt.

Litt umusikalsk å oppgi navnet på kunden i tråden, kanskje?

Min erfaring med såpass store bedrifter er at de jevnt over er ganske trege med å betale regningene sine. Det har som oftest å gjøre med at regningene betales av egne avdelinger som ikke snakker med andre avdelinger, at fakturaen ble sendt med feil "merkenummer", osv. Store organisasjoner er ofte ganske rigide på denne fronten, så jeg pleier derfor alltid å ta høyde for at det kan ta litt lenger tid for veldig store bedrifter.

Hvor langt over betalingsfristen er de nå?
 

chano

Banned
Beklager! Kundenavnet kom med ved en glipp.

Men, jeg spurte egentlig ikke om store virksomheter var trege eller ei, men om hva jeg kan gjøre relatert til inkasso eller direkte forliksklage.
 
Sist redigert:
I følge loven skal du vel vente 14 dager før du sender første purring, før du så må vente enda 14 dager før du eventuelt sender det til inkasso.

Min erfaring med NRK er at det enkleste er å bare ringe dem ...

Mvh Dan
 

chano

Banned
Jeg tror jeg må gjenta spørsmålet.

Må jeg nå gå veien om inkasso (et inkassobyrå) eller kan jeg gå direkte til en forliksklage?
Noen som kjenner regelverket ?

Dette er det eneste jeg spør om. Jeg spør ikke om dere synes jeg skal ringe etc.
 

adeneo

Medlem
Dersom skyldner ikke har bestridt kravet, og du har fulgt retningslinjene for inkassovarsel og betalingsfristen på slikt varsel har utgått samt 14 dager kan du gå til det som kalles direkte tvangsinndrivelse av uimotsagte krav gjennom namsmannen og trenger ikke levere forliksklage.

Dersom skyldner ikke er enig kravet må det leveres forliksklage og mekling må forsøkes før rettslig inkasso gjennom namsmannen iverksettes.
 
Sist redigert:

chano

Banned
Dersom skyldner ikke har bestridt på kravet, og du har fulgt retningslinjene for inkassovarsel og betalingsfristen på slikt varsel har utgått samt 14 dager kan du gå til det som kalles direkte tvangsinndrivelse av uimotsagte krav gjennom namsmannen og trenger ikke levere forliksklage.

Dersom skyldner ikke er enig kravet må det leveres forliksklage og mekling må forsøkes før rettslig inkasso gjennom namsmannen iverksettes.

Tusen takk for svar! Det var dette jeg var ute etter.
 
Om jeg var deg ville jeg heller prøvd å ringe kunden, og/eller sendt en 2.purring.

Å gå direkte til tvanginnd. via namsmannen ville jeg gjort som en absolutt siste løsning.
 

river

Medlem
Det er lurt å ringe dem å spørre når de har tenkt å betale. Min erfaring er at kunder alltid betaler etter man har ringt.
 
Å gå direkte til tvanginnd. via namsmannen ville jeg gjort som en absolutt siste løsning.

Det går ihvertfall ikke noe fortere. Spesielt ikke midt i ferien ...


Det er lurt å ringe dem å spørre når de har tenkt å betale. Min erfaring er at kunder alltid betaler etter man har ringt.

Ja, og når det kommer til NRK spesielt, har de egne rutiner på utbetalinger.

Jeg er godt klar over vi er rimelig utenfor tema nå, men det kan hende det interesserer andre som skulle komme til å handle med NRK. Selv har jeg handlet med NRK i en årrekke, og de har stort sett aldri betalt til tiden. For det første har de som sagt sine egne rutiner på hvilke tidspunkt de kjører utbetalingene på, og det er gjerne en gang i måneden. Nå husker jeg ikke datoen, men kommer ens faktura inn dagen etter dette, tar det gjerne en måneds tid. Sånn er det bare, og dette gjelder kun hvis regningen i utgangspunktet er sendt det rette sted. Er den ikke det, kan det ta enda lenger tid. Og skal den godkjennes først og vedkommende ikke er tilstede sinker det enda mer. Tror det lengste jeg har ventet på en utbetaling fra NRK har vært nærmere en åtte-ni uker. Men da ringte jeg dem og spurte høflig hvor i systemet jeg var, og da ordnet de det manuelt umiddelbart. Det var også da jeg ble forklart saksgangen der inne.

Andre ganger igjen har jeg vært heldig og fått utbetalt før tiden, men det har vært sjelden. NRK er en stor byråkratisk dinosaur med mange ansatte i mange avdelinger og de mottar ENORME mengder med fakturaer hver eneste dag. Alle skal verifiseres, godkjennes og overføres til utbetaling.

Å gå direkte til namsmannen uten å selv ha gjort forsøk på å ta kontakt med dem tror jeg ikke hjelper noe tidsmessig i hvert fall. Når alt kommer til alt, er NRK tross alt en del av staten ... :D

Mvh Dan
 

Bjrl

Medlem
Reglene du er ute etter er antagelig disse: LOV 1992-06-26 nr 86: Lov om tvangsfullbyrdelse [tvangsfullbyrdelsesloven].

I forhold til spørsmålet om forliksklage, kan vel ikke slike fremsettes mot offentlige institusjoner etter tvistelovens paragraf 6-2, og NRK er vel å regne som en offentlig institusjon?

Dermed er jeg også relativt sikker på at du ikke kan bruke namsmannen i kravet ditt mot NRK. For i Tvangsfullbyrdelseslovens paragraf 1-2 heter det "Krav mot staten kan ikke tvangsfullbyrdes". Og i denne sammenheng er vel NRK å anse for å være staten, eller tar jeg feil?
 
Topp