Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Spam

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Slik jeg tolker loven er det lov å sende til funksjoner i en bedrift, altså post, info, faktura, administrasjon - you name it. Såfort det er til navngitte folk (johan@ f.eks.) så er det ikke tillatt uten at disse personer har samtykket til at det ok.

Hvorvidt post, info, og disse blir videresendt til folks online-adresser er opptil de selv, og ikke senderens ansvar.
 

Tonny Kluften

Administrator
Om man sender ut en e-post maskinelt eller sitter og trykker på knappen og venter i 10 minutter mellom hver... blir vel ett fett?
Da har man ihvertfall vurdert hver adresse, men ja, i praksis blir det ett fett.

Slik jeg oppfatter det er det svært uklare regler på dette, og det virker ikke som det finnes noen gode eksempler på juridisk presedens heller slik at man vet hva man har å forholde seg til.

Det er garantert mange norske spammere som er blitt anmeldt. Men er det noen som er dømt for å ha brukt en slik liste med post@, info@ osv.? Kunne vært veldig greit å få kjørt en slik sak gjennom rettsapparatet.
 

Sjefskoder

Sjefskoder
atomet skrev:
...
Anmelde det kan man jo godt gjøre, men siden det ikke er ulovlig vil det nok ikke skje noe annet enn at man får et brev fra politiet med beskjed om at det ikke er ulovlig osv.

Siden de fleste er redd for politimester Bastian, så kan det jo ha en form for effekt..


/S
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Mente at den som anmelder vil få det brevet, kan jo hende at "spammeren" også får noe, men siden det ikke er et ulovlig forhold tviler jeg litt på at det i det hele tatt ville bli oppretta en sak, og dermed spørs det om de gidder å gi spammeren beskjed?

For hva skulle de egentlig gi beskjed om? at det var et forsøk på å anmelde han, men at anmeldelsen viste seg å gjelde noe som var helt lovlig og at det derfor ikke var noe å anmelde?

men ja, hvis spammeren faktisk får et slikt brev, så burde det jo ihvertfall ha litt effekt ovenfor en del av dem :)

Fikk faktisk noe spam for et par dager siden, noen som ville selge meg norges/verdenskart til veggen på kontoret. Selv om jeg faktisk kunne ha tenkt meg et digert verdenskart (helst med små tanks og soldater jeg kunne skyve rundt!! yes - achtung! verdensherredømme, her kommer jeg!!) så vil jeg garantert ikke kjøpe det når noen spammer meg med det på den måten der...
 
J

Jiberish

Guest
Så det du sier er at man bare kan kjøre en scraper på alle norske domener, domener med norske navn i domenet og domener eid av nordmenn, forandre prefikset til "post" og sende ivei, helt uten at man trenger å ta høyde for om domenet er i privat eie eller eid av et registrert foretak?
Da er det jo reltaivt enkelt å lage en liste på noen titusen, og enhver burde jo heller invistert i programvare som gjør dette for dem istedet for å kjøpe lister fra andre.

Nope. Men alle .no-domener eies av firmaer, så der er det fritt frem. Det er fakta.
 

picxx

Well-Known Member
Nope. Men alle .no-domener eies av firmaer, så der er det fritt frem. Det er fakta.

Hva mener du med "nope"?
atomet skrev dette:
post@, info@ osv er lov å sende til siden disse ikke regnes som "personlige" epost-adresser, så der er det nok ingen som har blitt dømt, samme hvor plagsomt det er.

Kongen dette
post@hvasomhelst = lovlig med masseutsendelse...

Så utbroder gjerne den "nope"'n.
 

Sjefskoder

Sjefskoder
Jiberish skrev:
Nope. Men alle .no-domener eies av firmaer, så der er det fritt frem. Det er fakta.
atomet skrev:
post@, info@ osv er lov å sende til siden disse ikke regnes som "personlige" epost-adresser, så der er det nok ingen som har blitt dømt, samme hvor plagsomt det er.
Kongen skrev:
post@hvasomhelst = lovlig med masseutsendelse...

Jeg jobber i en veldig stor bedrift og driver i tillegg mitt eget firma..

Som innehaver av et enkeltmansforetak er det jo jeg som står som personelig eier og ansvarlig..

eller hur?

Og jeg har en epostadresse som begynner med post@...
Og den er jo personlig da, siden jeg er eier av domenet, eier av et enkelmansforetak og i tillegg står som ansvarlig overfor dette..

eller hur?

Så for å kunne sende til min post@-adresse MÅ du ha min tillatelse..

eller hur?

hadde jeg derimot jobbet i et AS så hadde ikke den mailadressen vært personlig siden den da er koblet opp mot bedriftens domene da det og er flere eiere i bedriftens navn..

eller hur?

For å slippe unna spam-regelen, så trenger jeg nok ikke bytte ut post@-adressen mot noe annet, som postkonto@..

eller hur?


Dette er på grensen til å kunne sammenlignes med reklame du får i postkassen din hjemme.. Uadresert reklame er ikke lov å legge i postkassen min om jeg har en sticker som sier "nei takk, til uadressert reklame"..

Må det gå så langt at vi må finne på noe alà det samme med mailadressene våre?
<a href="mailto:post@mittfirma.no" title="Nei takk, til spam/masseutsendelses epost, som jeg ikke har godkjent.. ">
??

joda, jeg får reklame i hytt å pine fra både elkjøp og ica, men det er for at postmann vår er sløv og gir f**n i hva stickeren sier, siden han er interresert i å kvitte seg med det han har i veska si, slik at denne blir lettere..

samme blir det vel eventuelt med "stickeren" i mail-adressene og da...
men...

Dette er et stort problem som jeg neppe tror at kan vinnes, da det er for mange som tenker "jeg gir f**n i om han vil ha eller ikke.."
Og kan vi heller ikke ta dem og straffe dem, så fortsetter di til dommedag..

/S
 
Sist redigert:

Sjefskoder

Sjefskoder
Sjefskoder, du har misforstått. Selv om du har et enkeltmannsforetak så er jo din organisasjon juridisk sett ingen fysisk person.

Det er dog sant..

Prøvde å lage en liten vri på det hele for å få frem mitt poeng om "ingen reklame takk"-stickersen ;)

/S
 

picxx

Well-Known Member
Nei, det er ikke fakta, det er totalt feil.

F.ex. fornavn.etternavn@firma.no regnes som en personlig adresse, mens post@firma.no ikke regnes som en personlig adresse.

I loven tidligere i tråden stod det ikke noe om "personlig adresse", men terminilogien var derimot "fysisk person". Slik jeg leser det vil det jo ikke bety noe hvordan en e-post adresse er utformet, da det ikke er vesentlig for et domene hvorvidt e-post adressen er utformet som personlig adresse eller ikke for å avgjøre hvorvidt man vil komme til å sende e-posten til en fysisk person. Alle domener som er eid av kun en person, være seg .com, .net eller .no domener som er eid av en ENK eller org. hvor det kun er en eier/ansatt vil få e-posten direkte sendt til seg, den "fysiske personen", uavhengig av om e-posten er utformet som post@, info@ eller per.steinar@

Det finnes vel ikke noe presedens på at det faktisk er lovlig å sende til ethvert domene så lenge adressen er utformet generelt og ikke som en personlig adresse? Dette er vel bare "retningslinjer" som faktisk er laget av de hyppigste brukerne av e-post utsendelser ;)
 
Topp