Spare både på faktura fra registrar og paypal?

Tony J

Alle skal få
Når jeg registrerer et domene på min registrar så får jeg bekreftelse på betalt faktura fra registrar + at paypal sender meg en kvitering. Trenger jeg ta vare på begge?

Pluss, når jeg har en faktura liggende, skal disse taes vare på? Eller holder det med betalt og fakturert?

Tony

NilsF

Medlem
Pluss, når jeg har en faktura liggende, skal disse taes vare på? Eller holder det med betalt og fakturert?

Skjønner ikke helt hva du mener, men for regnskapsføring i norske foretak, så er det et krav at en tar vare på alle fakturabilag og alle bankbilag i minimum 10 år.

Bankbilagene kan blant annet bidra til å dokumentere at utbetalingene faktisk har gått til leverandørene som har fakturert deg, og f.eks ikke til en konto du selv måtte ha i et eller annet skatteparadis, mens du fortsatt skylder leverandørene store beløp. Den korte teksten på kontoutskriftene fra banken, kan ofte være ufullstendig.

Sist redigert:

Tony J

Alle skal få
Skjønner ikke helt hva du mener, men for regnskapsføring i norske foretak, så er det et krav at en tar vare på alle fakturabilag og alle bankbilag i minimum 10 år.

Bankbilagene kan blant annet bidra til å dokumentere at utbetalingene faktisk har gått til leverandørene som har fakturert deg, og f.eks ikke til en konto du selv måtte ha i et eller annet skatteparadis, mens du fortsatt skylder leverandørene store beløp. Den korte teksten på kontoutskriftene fra banken, kan ofte være ufullstendig.

Jeg kjøpte et domene fra min registrar som ble betalt via paypal. Jeg betalte så via paypal. Da mottok jeg kvitering både fra registraren at jeg har betalt for domenet, og fra paypal som bekreftet at jeg har sendt penger til registraren. Det holder vel å beholde kviteringen jeg fikk av registraren da?

Samt at mottat faktura sier ingenting om den er betalt? Den er bare mottatt? Det er vel kviteringen på betalingen som er viktig?

foreignboy

New Member
Alt må beholdes. Dette skal oppbevares i 10 år som NilsF sier. En faktura dokumenterer hva som er kjøpt og er mer interessant for skatteetaten enn om dette er betalt.

Tony J

Alle skal få
Alt må beholdes. Dette skal oppbevares i 10 år som NilsF sier. En faktura dokumenterer hva som er kjøpt og er mer interessant for skatteetaten enn om dette er betalt.

Trodde en faktura dokumenterte hva som SKAL kjøpes, ikke hva som har blitt kjøpt. En "mottat betaling for faktura ***" er derimot noe jeg HAR kjøpt?

Hvis jeg bestiller et domene til min registrar, så får jeg en faktura. Dersom jeg ikke betaler fakturaen innen en frist så bortfaller domenet. Må jeg beholde denne ubetalte fakturaen selv om fristen gikk ut og domenet er bortfalt? da har jeg plutselig en faktura på noe jeg ikke eier.

Tony

foreignboy

New Member
Trodde en faktura dokumenterte hva som SKAL kjøpes, ikke hva som har blitt kjøpt. En "mottat betaling for faktura ***" er derimot noe jeg HAR kjøpt?

Hvis jeg bestiller et domene til min registrar, så får jeg en faktura. Dersom jeg ikke betaler fakturaen innen en frist så bortfaller domenet. Må jeg beholde denne ubetalte fakturaen selv om fristen gikk ut og domenet er bortfalt? da har jeg plutselig en faktura på noe jeg ikke eier.

Tony

Ideelt sett skal det da sendes en kreditnota. Dersom tilbyder frafaller et krav uten å sende en kreditnota vil nok dette være grunnlag nok for å føre dette vekk fra regnskapet.

Nextri

Rebel
Det kommer litt ann på hva som står på paypal kviteringen. Det bør stå hva transaksjonen gjelder. såvidt jeg er blitt fortalt. Derfor er det bedre å ta vare på fakturaen fra registraren der det står spesifisert hva du har betalt for. Paypal kviteringen trengs strengt tatt ikke sånn sett.

Topp