Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Speltbrød

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Mener å huske dama sa speltbrødet er sunnere fordi det inneholder mer næring. Det var noe mer også, men jeg husker ikke hva det var.

Har ikke spist noe annet enn speltbrød på lenge faktisk.
 
Spelt (Triticum spelta) er en kornart nært beslektet med hvete. Spelt var tidligere en svært viktig kornsort, og har vært dyrket i Norden i mer enn 4500 år. Spelten tapte etterhvert terreng til den mer kostnadseffektive hveten, som normalt gir tre til fire ganger mer korn per m² enn spelt.

Spelt skiller seg fra hvete ved at strået er lengre og at aksspindelen bryter sammen ved tresking. Agnene holder kornene sammen i småaks slik at spelt må avskalles for å kunne males I forhold til hvete inneholder spelt mer protein, og også mer av sporstoffene magnesium, sink, jern og kobber. Spelt regnes derfor som en sunnere kornsort enn hveten, og har på grunn av dette blitt mer populært de siste årene.
Spelt er noe mer hardfør enn hvete. Den har også dypere røtter, noe som gjør at den klarer å trekke mer næringsstoff opp fra jorda. Den klarer seg fint uten gjødsel, og er derfor godt egnet i økologisk jordbruk.

Spelt kalles «Dinkel» på tysk.

Spelt - Wikipedia
 

haugslett

Medlem
Mapdaddy sa det... Lavere glykemisk index fører til mer stabilt insulin, som igjen fører til at du føler deg opplagt over lengere tid. Det har også gunstig effekt om du bryr deg om å holde kroppen i form.
 

picxx

Well-Known Member
noen som kan forklare likheten mellom en webmaster og dette brødet?

jeg skjønner ihvertfall ikke hvorfor man stiller dette spørsmålet her----kanskje i et helsekostforum eller noe slikt?
 

picxx

Well-Known Member
Dette er jo den generelle delen av forumet, hvor takhøyden er litt høyere..

jo... men, brød?... ??

Kaniner og gullfisker er jo en hobby... brød er jo .. mat
 

Ståle

Medlem
Så lenge det står "Generell snakk og svada Alt du måtte ha på hjertet." så kommer jeg til å poste alt jeg har på hjertet :) men enhver webmaster som sitter stille hele dagen og kvelden bør tenke på helsa si. Jeg spiser speltbrød fordi det er sunt.

hvor mye dyrere er det i forhold til "vanlig brød"?
 
Topp