Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Spennende kobling mellom annonser og venner på Facebook

srm

Medlem
Da jeg logget inn på Facebook i dag, så jeg det nydelige fjeset til Niclas koblet opp mot annonsen til Illusion. Jeg synes det er svært så spennende å koble venner mot annonser, slik at kredibiliteten øker. Kanskje er det dette som skal til for at CTR skal ta seg opp?

40.jpg


Selv sitter jeg ikke på prosjekter hvor jeg lett kan ta denne "bølgen", men tenkte å tipse om det, siden dere muligens sitter på produkter som er så kule at folk ønsker å være fans. I så fall må dette være en veldig god kombinasjon.
 

semb

Medlem
Dette var helt klart spennende ja. En meget god ide for å tiltrekke oppmerksomhet og cred til annonsen som du sier. Har du lagt merke til flere annonsører som har tilsvarende kombinasjoner?
 

picxx

Well-Known Member
Hvem bestemmer at niclas sitt bilde skal kobles med annonsen?

Mest sannsynlig facebook, ettersom de har fulle rettigheter på alt som blir lastet opp til facebook. (etter deres brukervilkår).
 

semb

Medlem
Jeg hadde blitt pissforbanna hvis mitt bilde dukket opp og det sto at jeg anbefaler varen.

Hvorfor det? Det er vel bare de som har satt seg opp som "fan" som dukker opp, og da har du vel ikke noe imot å anbefale produktet eller firmaet?
 

picxx

Well-Known Member
Hvem er det egentlig som er ansvarlig for innholdet i annonsen da.
Om det er facebook er det jo greit, ihverfall inntil en smarting går til søksmål og får dem til å forandre brukervilkårene.
Om derimot annonsøren også har noe som helst ansvar, er jo de bundet av norske lover, og kan dermed ikke bruke copy'et materiale som er lastet opp av facebookbrukere.
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Det har allerede vært massevis av saksmål i USA om disse funksjonene deres som gjør det relevant til brukerene. Så på 60 minutes om Facebook her om dagen og da var en av de største sakene et tilfelle hvor en gutt i New York hadde kjøpt en giftering til sin kjæreste for å fri. Selvfølgelig samarbeidet denne nettbutikken med Facebook og vips så ble det sendt ut til alle vennene at han anbefalte dette produktet. Inkludert i alle vennene var jo kjæresten som nå fikk seg en saftig advarsel om at et frieri var på vei.
 

amaheath

Medlem
Det går jo an å slå av det der - at facebook-applikasjoner samler inn data fra andre nettsteder. Men de fleste vet vel ikke hvordan det gjøres...
 

picxx

Well-Known Member
Det går jo an å slå av det der - at facebook-applikasjoner samler inn data fra andre nettsteder.

Det er ikke snakk om at de samler inn data fra andre nettsteder, det er snakk om at de bruker registrerte data fra facebook for å promotere annonser.
 

Marius

Medlem
Skyldig...

Hei folkens!

På tide å registrere seg på dette forumet skjønner jeg :)

Det er nok jeg som er ansvarlig for akkurat denne kampanjen på facebook...

Det som skjer er at man som annonsør kan velge å trigge sosiale handlinger i forbindelse med at annonsene vises. For øyeblikket fungerer det stort sett bare om man reklamerer for en side (eller gruppe) man har på facebook. Det er også enkelte store firma som har tatt i bruk en såkalt "beacon", men dette er det ikke allment åpnet for, sannsynligvis først og fremst på grunn av de juridiske utfordringene. Beacon fungerer slik at man kan lime inn en kode i sin nettbutikk (for eksempel), og når en venn av deg kjøper noe så vil det komme opp i feed eller ved en annonse på facebook: ”Ole I Dole er kunde av xxxx.no”, ”Ole I Dole gjorde akkurat et kjøp hos xxxx.no” etc. etc. Men så langt er det altså omtrent umulig å få en slik ”beacon”-avtale med facebook, så man er begrenset til å få opp denne sosiale handlingen ved annonsering til en side man har opprettet på facebook.

Når det gjelder CTR for slike annonser så kommer det vel også her helt an på budskapet, og en høy CTR er bare gunstig om man faktisk klarer å konvertere til salg (eller annen ønsket action). Det skal altså litt til for å få dette til å fungere optimalt og lønnsomt. Du har kanskje litt høyere CTR på slike annonser, men de må altså linke til en intern side på facebook for å trigge denne sosiale handlingen. Det er naturlig å anta at en del klikker fordi de ser en venn fra facebook har gjort det før, men det betyr ikke nødvendigvis at denne har noen som helst interesse av hva du har å tilby. Klikket må du betale for uansett… På den andre side igjen, kanskje øker troverdigheten til ditt produkt (eller hva det nå måtte være du reklamerer for) fordi en venn ”anbefaler” det.

Skal man lykkes med annonsering på facebook optimalt kreves det endel fintenking. Jeg anbefaler å bruke demografisk avgrensing, samt et godt analyseverktøy aktivt.

Marius Jørgensen

EDIT av brukernavn: https://www.webforumet.no/forum/ris...e-medlemmer-kan-ikke-poste-aktive-lenker.html
 
Sist redigert av en moderator:
Topp