Kjapp og trygg hosting for Wordpress

spm angående vising og gjemming av tekst.

Sinko

Medlem
Hei jeg lurer på en liten ting (skal innrømmes at jeg er noob på php...:().

Jeg prøver å få til å vise forskjellige linker om man er innlogget eller avlogget på siden min, som sagt jeg er komplett noob, så jeg er usikker på hvordan jeg skulle søkt om dette, jeg greide å lese meg til å lage innloggings system, et minimalt et men, så om dere heller vil vise meg til en "tutorial" eller lignende på dette er det greit.


ps. linkene skal være noe allah innlogings boksen på finn.no, altså man kan trykke på login du blir henvist til login siden, når man er logget inn byttes den ut med loggut feks. og at det dukker opp et par nye linker der osv. når man er logget inn.
Mvh

Sinko=)
 

Nutz

Med lem
Det enkleste er å lage 2 sider, en side som vises når du er logget inn som viser beskytta linker, en annen når du ikke er innlogget som viser ting som er for alle.

Men alle linkene vil være tilgengelige selv om man er logget ut dersom bruker klikker på tilbakeknappen..
 

Sinko

Medlem
kan man da få skjult den "andre hovedsiden" i adresse baren? altså at du blir ført til f.eks index2.php med beskytta linker men det står fortsatt bare minside.com øverst istede for minside.com/index2.php?
 

Nutz

Med lem
Er ikke helt med på hva du mener her.
Men "normalt" sjekker man om bruker er logget inn før man "spytter ut" innholdet av det som er på medlemssidene, dersom de ikke er logget inn, -sende de til en "login-side" eller registreringsside. Hvordan man sjekker om bruker er innlogget er helt avhengig hva du allerede har i dag.

Noen begynnertips her. Som forklarer de forskjellige trinnene/konseptene som kan være OK å se igjennom..
Beginners PHP Tutorials
Nede på siden finner du "Walkthrough One - PHP User Authentication"
 

Sinko

Medlem
Jeg fikk det faktisk til som jeg ville etter mye om og men, med at teksten ble endret/byttet på ettersom brukeren var pålogget eller ikke, og trengte ikke redirecte til en ny side,

tok det med if ($_SESSION['logged_in']==TRUE) som god hjelp=) jeg er fortsatt noob til tusen så kommer nok med flere spm.
 

selbekk

Medlem
Sinko - det er ingen skam i å være nybegynner :) Man må jo starte ett sted!

Men bare så du vet det, den løsningen du valgte der var ganske usikker. Lag en funksjon som sjekker om du er logget inn (lagre brukernavn og (kryptert) passord som sessions, og istedenfor å sette $_SESSION['logged_in'] til true og håpe på at ingen setter den manuelt, kall funksjonen du laget (som for eksempel er kalt logged_in() - som returnerer true hvis man ER logget inn og false hvis ikke). Det gir samme resultat, men er faktisk en sikring, og ikke en ubeleilighet for hackere.
 
Topp