Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Spm. om internlenking og om bruk av fet og kursiv på nøkkelord

tulling99

Medlem
Internlenking
Jeg skal skrive et par hundre artikler på nettsiden min, og alle disse er innenfor samme nisje så det innbyr jo til massiv internlenking. Det blir nesten sammenliknbart med wikipedia.

I en artikkel om A så vil B nevnes opptil 20 ganger. Bør jeg ha lenke til B hver eneste gang, slik som på wikipedia?

kursiv og fet i artikler
I en artikkel om A, bør jeg bevisst bruke kursiv eller fet på ordet A for å øke serpbarheten av dette nøkkelordet? Jeg ser noen gjør dette, men jeg synes ikke det ser så bra ut.

"Serpbarhet" (R) Tulling99

Internlenker, bør de være i fet eller kursiv
I artikkelen om A, vil det ha ekstra effekt om lenkene til B er i fet eller kursiv?
 

typisk

Utvikler
Du burde ikke ha lenke til B hele tiden, det er nok med en. Du får ikke noen ekstra effekt av å lenke hyppigere på samme side internt. Du burde heller tenke på brukeropplevelsen, og om den blir bedre av hyppig lenking - så gjør du det.

Kursiv og fet i artikler har en begrenset effekt. Det hjelper, men effekten er så liten at iallefall jeg ser bort i fra det. Du burde heller fokusere på å lage gode overskrifter og ikke minst en god meta description.

Om linken er fet eller kursiv tror jeg google driter i og du vil aldri kunne måle dette. Tenk heller på brukeropplevelsen, brukerne skal trossalt lese teksten :)
 

tulling99

Medlem
Oki, takk.

Nytt spm:

Sett at artikkel A er det absolutt viktigste nøkkelordet. Det er det du bare MÅ ha øverst i google. Du lenker selvsagt til A fra de mindre betydningsfulle B, C, D, E osv. MEN, hva med internlenkingen i A? Bør A være uten internlenking ut, for å hindre at den gir fra seg verdi til b,c,d,e.. Eller stjeler ikke internlenker verdi i det hele tatt?
 
Fokuser heller på riktig bruk av css, unngå <b> <i>, gjør dette i csskode.
og bruk tagger som <h1> og <h2> som er tagger google kjenner til.

Google bryr seg om siden din er relevant, om den handler om det samme som andre sider som linkes til og fra handler om det samme.
 

Mikkel79

Medlem
Du skal nok absolutt ikke være redd for at internlinker stjeler verdi.

Som "typisk" skriver er brukeropplevelsen viktig, og en normal side linker jo til andre eller andre sider hos seg selv.

Vi har faktisk merket at sider vi har bygget med linker til "authority" sites innen sin bransje faktisk ranker bedre enn sider som linker lite ut.
 

tulling99

Medlem
Du skal nok absolutt ikke være redd for at internlinker stjeler verdi.

Som "typisk" skriver er brukeropplevelsen viktig, og en normal side linker jo til andre eller andre sider hos seg selv.

Vi har faktisk merket at sider vi har bygget med linker til "authority" sites innen sin bransje faktisk ranker bedre enn sider som linker lite ut.


Jøss. Så en side om advokattjenester kan kanskje tjene på å lenke til advokatforeningen?

Noen andre som har opplevd det samme?
 

Mikkel79

Medlem
Jøss. Så en side om advokattjenester kan kanskje tjene på å lenke til advokatforeningen?

Noen andre som har opplevd det samme?

For å si det slik, en normal side som virkelig skal gi brukeren verdi vil i 95% av tilfellene linke til andre ting. (endel SEO folk er jo livredd for å gi bort PR...)

Google har så mye data om brukerne nå, de måler mye annet enn bare inn linker og tekst.
Er jo bare å se i Analytics hvor mye data du får der: Bounce Rate, Page Views, avg. time on site etc

F.eks Google Adwords gir annonsene/landingsidene dine vurdering ut fra flere ting, bl.a
(De gir deg en score på x/10)

Landing page quality is one of several factors that helps determine a keyword's Quality Score. The quality of a landing page is represented by such things as the usefulness and relevance of information provided on the page, ease of navigation for the user, page loading times, how many links are on the page, how links are used on the page, and more.

Enkelt og greit sagt, de vurderer den ut fra brukervennlighet, og relevans/kvalitet.
Tror du ikke fort det samme gjelder med organiske søk?

Gir du brukeren masse nyttig informasjon med gode linker, som Google selv vurderer til gode sider innen samme bransje.

En ting er jeg rimelig sikker på, det teller ikke negativt...

Har du like bra eller bedre informasjon på din egen side enn Advokatforeningen, så hjelper selvfølgelig det også veldig.
 
Topp