Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Sponset med penger i oppstart

Martin R

Medlem
Hei,


Når man skal opprette en bedrift.
Er det mulighet for å bli sponset med penger i oppstart?

- Martin Ravndal
 
Tenkt deg selv, er det en grunn til at noen skulle ønske å sponse deg?

Hva skal du driver med?
 

looper

Medlem
Det er vel ikke sponsede midler som oftest kommer i startfasen av et firma. Det du må se etter er investorer, hvis du ønsker å få investorer så trenger du en solid forretningplan. Det nærmeste du kommer sponsing blir vel offentlig tilskudd.
 
I første omgang kan det være en god idee å spørre på skolen din om du kan starte Elevbedrift/Ungdomsbedrift.
 

spikre

peterhamre.no
I første omgang kan det være en god idee å spørre på skolen din om du kan starte Elevbedrift/Ungdomsbedrift.

Dette er jeg SVÆRT uenig i. Når du oppretter en elevbedrift, skrives det i stiftelsesdokumentene hvilken dato driften skal legges ned, og det må være innen utgangen av skoleåret, og maksimalt 10 måneder frem i tid. Det er håpløst og idiotisk for annet enn å knytte til undervisning i skolen.

Få f.eks. foreldre til å starte ENK, og gi deg selv prokura og stilling som daglig leder. Da kan du ta alle beslutninger og avgjørelser på vegne av bedriften.
 

Martin R

Medlem
Svar

Dette er jeg SVÆRT uenig i. Når du oppretter en elevbedrift, skrives det i stiftelsesdokumentene hvilken dato driften skal legges ned, og det må være innen utgangen av skoleåret, og maksimalt 10 måneder frem i tid. Det er håpløst og idiotisk for annet enn å knytte til undervisning i skolen.

Få f.eks. foreldre til å starte ENK, og gi deg selv prokura og stilling som daglig leder. Da kan du ta alle beslutninger og avgjørelser på vegne av bedriften.

Jeg er helt enig med deg!
 
Dette er jeg SVÆRT uenig i. Når du oppretter en elevbedrift, skrives det i stiftelsesdokumentene hvilken dato driften skal legges ned, og det må være innen utgangen av skoleåret, og maksimalt 10 måneder frem i tid. Det er håpløst og idiotisk for annet enn å knytte til undervisning i skolen.

Få f.eks. foreldre til å starte ENK, og gi deg selv prokura og stilling som daglig leder. Da kan du ta alle beslutninger og avgjørelser på vegne av bedriften.

Jeg ville startet med en elev/ungdomsbedrift, ettersom man lærer mye av det.
 

Martin R

Medlem
Jeg har drevet med ungdomsbedrift på skolen.
Så jeg vet hvordan det fungerer.

Det er derfor jeg vil oppgradere meg til å starte en nettbutikk.
 
Jeg har drevet med ungdomsbedrift på skolen.
Så jeg vet hvordan det fungerer.

Det er derfor jeg vil oppgradere meg til å starte en nettbutikk.

Mulig du mener elevbedrift? Jeg hadde ungdomsbedrift, man pleier ikke å ha det før man går i 2 eller 3 på videregående.

Det beste med å ha en ungdomsbedrift er at man kan få både råd og veiledning fra skolen. Samt være med på messer ++
 

Johan

Medlem
Det er vel ikke sponsede midler som oftest kommer i startfasen av et firma. Det du må se etter er investorer, hvis du ønsker å få investorer så trenger du en solid forretningplan. Det nærmeste du kommer sponsing blir vel offentlig tilskudd.

Investorer i startfasen er i 99,999% av alle tilfelle FFF (Friends, Fools & Family). Skal du tiltrekke deg en annen type må du ha en jævelig bra forretningsidé og en solid forretningplan og du kommer til å sitte igjen med lite selv da denne typen investorer skal ha bukten og begge endene.

For å få offentlige tilskudd som Innovasjon Norge/ Skattefunn etc må du også han noe som tilfredsstiller de krav som stilles. Har gått mine runder med disse ved flere anledninger. Det er en tung materie, men er absolutt verdt det. Dette er gratis penger som krever litt abriedsinnsats, men som sagt du må tilfredsstille kravene. Se Forsiden - Innovasjon Norge og
Forside - SKATTEFUNN.

Siden det er en nettbutikk du vil drive med finner du ikke mange som er villige til å gå inn i dette før de ser du har opp nådd en hvis trafikk og omsetning. Jeg driver bl.a som rådgiver for gründerbedrifter når det gjelder forretningsutvikling. Jeg har derfor mange investorer i mitt nettverk. De fleste på jakt etter et nytt Komplett eller Amazon.com, men jeg har også 3-4 stykker som er på jakt etter interessante prosjekter helt fra scratch. Hvis du er interessert så send meg en PM uten informasjon om butikken, så skal jeg utarbeide en konfidensialitetserklæring som du skal bruke mot en potensiell investor samt forklare deg hvordan deres finansieringsmodell er ut.
 

picxx

Well-Known Member
Jeg dømmer sjeldent på alder når det gjelder data/internett, nettopp fordi jeg har brent meg på det tidligere. I ditt tilfelle har jeg ett tips å komme med; babysteps!

Du klemmer på, kjøper domener og oppretter nettsider for å forsøke å være "en av gutta".
Den store forskjellen er at mange av "gutta" faktisk driver på med dette på fulltid, de er godt voksne, jobber strukturert og har en forretningsplan på alt de driver med.
Ikke foregrip begivenhetenes gang. Legg fra deg alle domener og cms'er du absolutt ikke behersker. Start på begynnelsen. Lær deg html og css. Lær deg forskjellen på et script og et windows program. Lær deg hvordan ftp fungerer og hva et cms er.

Alt dette har jeg tidligere forklart deg en annen plass, men du klemmer bare på iveg videre, med det resultatet at du ødelegger for deg selv.
 
Topp