Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Spre nettsteder ut over flere web hoster

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Jeg har for øyeblikket alle nettsider hos 1 provider - og det er ikke slik jeg vil ha det.
Jeg begynt å lese litt om failover, og såvidt jeg har forstått det, må jeg da

1. leie plass hos en annen provider og sette opp.
2. oppdatere dns-innstillingene der jeg har domenet til å peke også til den andre provider.

Men jeg er litt usikker - er det CNAME? A?
Hvordan gjør dere det?
 

Yngve Larsen

E-commerce ekspert
En ting er sikkert, det har ingenting med CNAME eller A records å gjøre.

Litt på tynn is nå, men

Bruk NS1 og NS2 ?

Om NS1 går ned, overtar NS2 som peker til din "alternative server" ?
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Liten oppsummering..

Det er mulig å ha flere A-records. Med en BIND DNS server går det bra visstnok, men hjelper ikke for failover - bare load balancing (som da hjelper 50% av besøkerne - ikke verst da :p).

Disse lenker som virker være av interesse.
Enkel forklaring om load balancing m.m. ("Round Robin"):
Load Sharing with DNS

Så var det en artikkel med litt skript som kanskje er det jeg trenger - men det skal jeg prøve neste uke en gang.
BIND, dynamic DNS, failover A records - FreeBSDwiki

Jeg har spørt broderen (som er redhat sert) - han vet sånt, så jeg venter da først på hva han sier om dette.
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
En ting er sikkert, det har ingenting med CNAME eller A records å gjøre.

Litt på tynn is nå, men

Bruk NS1 og NS2 ?

Om NS1 går ned, overtar NS2 som peker til din "alternative server" ?

Tror isen er tykkere enn jeg tenkte.. Du tenkte at ns1 er da i samme område som webserver 1, og ns2 i samme område som webserver 2 (= backup)..?

Hvis jeg har forstått det riktig:
Hvis noen kutter kabelen til ns1 (og webserver 1 <- hovedproblemet), så blir da ns2 spørt - som svarer med webserver 2

Hm... Ryktepoeng uansett :)
 
U

Uregistrert

Guest
Jeg har for øyeblikket alle nettsider hos 1 provider - og det er ikke slik jeg vil ha det.
Jeg begynt å lese litt om failover, og såvidt jeg har forstått det, må jeg da

1. leie plass hos en annen provider og sette opp.
2. oppdatere dns-innstillingene der jeg har domenet til å peke også til den andre provider.

Men jeg er litt usikker - er det CNAME? A?
Hvordan gjør dere det?

for å få failover må du ha en kontrollrutine som sjekker hva som fungerer og hva som evt. ikke fungerer. Det du foreslår er round robin (_alle_ dns-servere jeg har vært borti støtter dette, ikke bare BIND).

Kort fortalt fungerer round robin på denne måten; besøker1 får server1, besøker2 får server2, besøker3 får server 1, besøker4 får server2 og sånn går no dagan.

MEN! besøker1 vil få server1 som svar uavhengig av om server1 fungerer eller ikke.

Ynge foreslår "NS1" og "NS2" og jeg sier bare; hold deg unna!

For det første så vil det være nødvendig å ha DNS-tjenesten på webserveren, de fleste bruker gjerne en leverandør til slikt i dag med egne servere.

For det andre så vil det være et helvete å holde vedlike, du må holde 2 forskjellige duplikater ved like, og det kan skape trøbbel ved endringer hos f.eks. NORID hvis de har forskjellig SOA.

Mitt beste råd dersom du ikke har råd til en fullverdig failover-løsning (det innebærer heartbeat) er å lage deg et script som overvåker at serverne svarer (og at de svarer riktig) og som automatisk oppdaterer DNS for deg (lurt å sette TTL til noe lavt, type 5 minutter).
 

twiztar

Medlem
for å få failover må du ha en kontrollrutine som sjekker hva som fungerer og hva som evt. ikke fungerer. Det du foreslår er round robin (_alle_ dns-servere jeg har vært borti støtter dette, ikke bare BIND).

Kort fortalt fungerer round robin på denne måten; besøker1 får server1, besøker2 får server2, besøker3 får server 1, besøker4 får server2 og sånn går no dagan.

MEN! besøker1 vil få server1 som svar uavhengig av om server1 fungerer eller ikke.

Ynge foreslår "NS1" og "NS2" og jeg sier bare; hold deg unna!

For det første så vil det være nødvendig å ha DNS-tjenesten på webserveren, de fleste bruker gjerne en leverandør til slikt i dag med egne servere.

For det andre så vil det være et helvete å holde vedlike, du må holde 2 forskjellige duplikater ved like, og det kan skape trøbbel ved endringer hos f.eks. NORID hvis de har forskjellig SOA.

Mitt beste råd dersom du ikke har råd til en fullverdig failover-løsning (det innebærer heartbeat) er å lage deg et script som overvåker at serverne svarer (og at de svarer riktig) og som automatisk oppdaterer DNS for deg (lurt å sette TTL til noe lavt, type 5 minutter).

En annen mulig løsning, som ikke bare gir litt høyere feiltorelanse men også høyere ytelse er å ta i bruk caching.

Avhengig av hvor mye du har tenkt å bruke på dette så ville jeg sett for meg noe slikt:

På begge serverne installerer du et caching-program, f.eks. Varnish (dette kan være en smule avansert å sette opp men fungerer GULL når det først er satt opp).

Du må fortsatt bruke round robin for å dirigere trafikken til de forskjellige hostene, men du kan sette opp varnish med failover. Det hjelper selvfølgelig bare dersom Apache (eller hvilken nå webserver du bruker) tryner mens serveren fortsatt er i live.

I tillegg vil du få den bonusen cachingen gir, på en relativt statisk side som f.eks. blogg vil du kunne klare å levere opp mot 100% fra cache, noe som vil avbelaste webserveren mye og gi mer rom for vekstpotensiale.

Dette er kanskje en anelse overkill og må sees opp i mot hva du faktisk trenger.
 
Topp