Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Står fast

Solheim

New Member
Millisekund er en SI-enhet for måling av tid. Et millisekund er lik 10−3 sekunder. Enheten brukes i dagligtale som «et tusendels sekund». Symbolet for millisekund er ms.
 

Mortenxx

Medlem
Det er lettere å si milli = tusen-del.

Kilo = 1.000
Hekto = 100
Deka = 10
Desi = 10-del
Centi = 100-del
Milli = 1.000-del
Mikro = 1.000.000-del (million-del)
Nano = 1.000.000.000-del
 

Nutz

Med lem
Dette har plaget meg litt også, har ikke forstått hvorfor 12 24 60 er naturlig for klokka, når absolutt alt annet går opp i 10.
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
12 er et naturlig tall for oss mennesker (fire 3-delte fingre gjør det lett å telle). Dessuten kan 12 deles på 2, 3, 4 og 6 - og 10 kan bare deles med 2 og 5.
Det med 60 har jeg ikke forstått meg på helt.. må lese noe om tiden da det ikke fantes noen klokker - må ha hatt sine fordeler ;)

Klart: det desimale tallsystem har en del fordeler når man regner ut ting (ganger, deler etc), og at 10 er et naturlig tall også - med 10 fingrer og greier.
 
Sist redigert:

Mortenxx

Medlem
Dette har plaget meg litt også, har ikke forstått hvorfor 12 24 60 er naturlig for klokka, når absolutt alt annet går opp i 10.

Tallene på klokka har sammenheng med astronomi, navigasjon, jordens omdreining og andre slike ting. Det har også sammenheng med jordens omkrets i navigasjon. Det kan sikkert ha sammenheng med andre ting også som f.eks. tallteori, matematikk og andre slike ting.

360 kan deles på 24 forskjellige heltall:
1 2 3 4 5 6 8 9 10 12 15 18 20 24 30 36 40 45 60 72 90 120 180 360

1 time = 15 grader omdreining (1/24-del av 360 grader)
1 minutt = husker jeg ikke
1 sekund = 1 nautisk mil 1852 meter (1/21600-del av jordens omkrets).
Systemet er svært anvendelig for sjøfarere, men mindre forståelig for oss andre.

Tallet 360 kan kanskje også ha sammenheng med antall dager i året, minus 5,25 dager som har sammenheng med vintersolverv/sommersolverv - altså astronomiske beregninger av solens høyde på himmelen gjennom et helt år. Solhøyden står relativt stille i 2 perioder hvert år ved vintersolverv og sommersolverv.
 

kongen

kongemedlem
Tid følger astrologi.

  • Jorda snurrer en runde rundt seg selv = klokka snurrer en runde = 1 døgn.
  • Månen (den som lyser) snurrer slik at vi får ikke-synlig-måned > halvmåned > fullmåned, og tilbake. Når måneden har gjort dette 12 ganger så har også jorda snurret en runde rundt sola. Derfor 12 kalendermåneder på kalenderen (januar, februar, mars osv).
  • Jorda snurrer en runde rundt sola = GODT NYTTÅR!
 
Topp