Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Starte AS nå - Årsoppgjør for 2013

MAN

Medlem
Må man ta årsoppgjør for 2013 ved oppstart nå, eller kan man spare jobben og pengene og kjøre forlenget regnskapsår for siste del 2013 sammen med 2014?

-MAN
 

Steve Cash

Medlem
Du må levere ligningspapirer for 2013, men det offisielle regnskapet kan bestå av siste måneder 2013 pluss hele 2014, maksimalt 18 måneder. Med offisielt regnskap menes resultat, balanse og noter samt årsberetning, kort sagt det som skal vedtas av generalforsamlingen og sendes til regnskapsregisteret i Brønnøysund.
 

Steve Cash

Medlem
Mener du om du selv får minstefradrag som lønnsmottaker for 2013? Jo, det stemmer. Kanskje ikke fullt, da må du jobbe noe hemskt fram til nyttår, men du får i alle fall av det du mottar i lønn av selskapet fram til nyttår.
 

MAN

Medlem
Du må levere ligningspapirer for 2013, men det offisielle regnskapet kan bestå av siste måneder 2013 pluss hele 2014, maksimalt 18 måneder. Med offisielt regnskap menes resultat, balanse og noter samt årsberetning, kort sagt det som skal vedtas av generalforsamlingen og sendes til regnskapsregisteret i Brønnøysund.

Takk for svar.

Da slipper jeg unna kostnader til revisor og evnt andre gebyrer for årsoppgjør?
 

Steve Cash

Medlem
Det kommer jo an på om du har valgt vekk revisjon eller ikke. Uansett må du betale noen for å føre regnskapet og utarbeide ligningspapirer, hvis du ikke gjør det selv. Noen gebyrer er det ikke for å levere regnskap.
 

MAN

Medlem
Det kommer jo an på om du har valgt vekk revisjon eller ikke. Uansett må du betale noen for å føre regnskapet og utarbeide ligningspapirer, hvis du ikke gjør det selv. Noen gebyrer er det ikke for å levere regnskap.

Jeg velger i første omgang vekk revisjon, samt tar regnskap selv. Det vil kun være litt jobb men ikke annet med andre ord. Takker for svar! :)
 

MAN

Medlem
Man må jo være litt ambisiøs når man starter firma, omsetningsmålet for deltidsdrift er 1 mill i 2014. Hvis ASet startes før 2014, vil 2013 regnes som første regnskapsår da? Tenker da i forhold til gaselle kåringen. En av målsetningene er å nå gasellemålene, men det faller jeg til grus med engang hvis 2013 regnes som første driftsår. Noen som vet?
 
Topp