Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Starte en nettside

Tallah

Medlem
Hei.

Kanskje ligger det en lignende tråd her inne men det var jeg dessverre ikke i stand til å finne.

Jeg er ute etter en slags mal på strategidokument som jeg kan bruke for å skrive et godt underlag til en hjemmeside (bedrift). Finnes det en slags "huskeliste" på hva man strengt talt bør ha med i en hjemmeside, hva en kunde må tenke på når man ønsker å informere sine lesere på best mulig måte for å dekke deres behov? Jeg tenker altså på det redaksjonelle innholdet, ikke den tekniske siden av dette.
Kunne noen være behjelpelig med dette - en link eller profesjonell erfaring? Ville satt STOR pris på det.

Vennlig hilsen Tallah :D
 

Tallah

Medlem
Hvordan mener du at det svaret er et bra svar til trådstarter?
Jeg synes vel heller ikke at et saklig og høflig innlegg fra meg kvalifiserer til et idiotsvar. Det er klart jeg har googlet - jeg er ikke dum. Tenkte dette var et bra sted å møte folk med erfaringer på, og ikke besservissere som må opphøye seg selv. Det er bare trist.
Håper ikke dette er "tonen" til folk her inne på forumet.
 

basicus

SEO Eggspert
Hva som gjør "let me Google that for you" mest idiotisk å vise til er det faktum at mange vil komme hit nettopp fra et søk på Google. Om folk stadig skal vise til Google, vil det jo fort bli en loop ut av det som jo ikke er til mye hjelp.

Enig med dere som mener det er bedre å prøve å gi et fornuftig svar i stedet for å slenge ut en lenke som forteller hvor teit vedkommende synes du er.
 

adeneo

Medlem
Ehm vel, her er nå min mening!

  1. Hvem er det som kan finne nettsiden interessant, og hva ser de etter!
    Før (og imens) man begynner å lage en ny nettside bør man alltid tenke fra en brukers ståsted, hva er det som gjør at noen gidder å besøke din nettside, og hva er det egentlig de ser etter?
    Mange lager nettsider ut i fra hva de selv ønsker å uttrykke, som er greit nok, men dersom du ønsker mange besøkende må du levere noe som er interessant for de som eventuelt faller innom nettsiden din, og ikke nødvendigvis bare øse ut informasjon som du selv finner interessant.
    Hvis du klarer å finne ut hva de besøkende ser etter, og levere dette, så er du på god vei (hadde det bare vært så enkelt)!
  2. Hva er målet med nettsiden?
    Er nettsiden en portal for noe, informasjon om et produkt, tjeneste eller noe annet. Skal du selge noe på denne siden eller er det kun en informasjonsside. Er det en side for å presentere din bedrift eller deg selv ?
    Ha et klart mål med nettsiden, og ikke prøv å være alt på en gang.
    Dersom det er en side for en bedrift, så er en gjenganger at de fleste legger ut for mye skryt av seg selv, og glemmer å legge grunnleggende kontaktinformasjon lett tilgjengelig, da dette er de fleste ser etter -> hvor de kan besøke bedriften, eller hvilket nummer de skal ringe for å snakke med et fysisk menneske, ikke alt mulig annet irrelevant vås.
  3. Hvordan vil du at nettsiden skal fremstå?
    Tenk på hvordan nettsiden best komplementerer emnet du har valgt.
    Hva kan brukes for å få frem poenget bedre eller å ha et visst image som besøkende hefter seg ved og husker i fremtiden.
    Hvilke farger skal du bruke, hvordan skal logo se ut, hvordan har du tenkt til å løse det tekniske osv.
  4. Hvor skal du få innholdet fra?
    Skal du skrive alt selv, eller skal du kanskje ha andre til å skrive en del av det, eller kanskje du skal finne innholdet ditt på nett eller ha brukergenerert innhold.
    Hvem skal kontrollere at alt innholdet er godt skrevet, uten skrivefeil (som er en gjenganger) og ikke allerede finnes på andre nettsider (duplikert innhold osv).
  5. Se til konkurrentene!
    Hva liker du og hva liker du ikke på konkurrenters nettsider, og hva skal gjøre din side bedre enn deres.
  6. Pass på at alt er søkemotoroptimalisert
    Det enkleste er alltid å passe på at innholdet er optimalisert for søkemotorer fra starten av, og ikke måtte endre innholdet underveis fordi ingen brukere finner siden din.
    Husk at du kan ha verdens flotteste og mest interessante nettside, men dersom ingen finner den har det ingen betydning!
    Husk også at ingenting går av seg selv, les på forumet her så ser du at det å holde en god plassering i søkemotorer kan være mer jobb enn å skrive selve innholdet (i hvert fall for enkelte).
  7. Hvordan skal du løse driften
    Hvor skal nettsiden hostes, hvem skal ta seg av det tekniske vedlikeholdet, oppdatering og annet.
    Hva skjer når hele dritten kræsjer, og kræsje kommer det til å gjøre ? Har du kompetanse til å få det opp å gå igjen innen rimelig tid?
  8. Kopirett
    Pass på at ting du legger ut på nettsiden ikke er beskyttet av opphavsrett / copyright, det være seg bilder, tekst, kode og alt mulig annet!
  9. Pass på at nettsiden er skalerbar!
    Hva skjer dersom nettsiden blir populær ? Har du tenkt over hvordan du vil klare å betjene flere brukere, hva vil det koste å flytte til bedre servere, tjener du penger på nettsiden eller ikke ?
  10. Hvordan skal du egentlig tjene noe på nettstedet?
    Er planen å levere informasjon gratis til brukere (mange gjør dette enda), eller skal du ha annonser på siden, selge produkter, affiliate markedsføring osv.
    Hvordan vil annonser påvirke siden for dine brukere, er det en type nettside hvor mye blinkende annonser er greit, eller bør du vurdere andre måter å tjene til salt i såret.
  11. Ikke legg ut alt på en gang!
    En god plan er å ikke legge ut masse innhold på en gang, legg det heller ut i rater, og selv om du en dag skriver 20 A4 sider med innhold, legg det heller ut litt om litt, kanskje et par artikler i uken, for du kommer garantert til å gå tom for innhold etterhvert, og det lønner seg å ligge litt i forkant slik at man ikke må stresse med å hoste opp nytt interessant innhold.
    Søkemotorer og brukere liker jevnlig oppdaterte sider, men ikke alle typer nettsider er egnet for å stadig oppdateres, alt ettersom hva innholdet skal være?
  12. Brukervennlighet er viktig!
    Pass på at siden er enkel å bruke, få bestemor til å prøve nettsidene, og se om alle knapper, linker, menyer osv. er lett tilgjengelig, og skiller seg fra selve innholdet.
    Det blir ofte slik at det er innlysende hvordan noe man selv har laget fungere, for en selv, mens for andre kan det være omtrent umulig å finne ut av!
    Er innholdet lett leselig, uten skrivefeil, godt formatert med kolonner og seksjoner osv.
    Skriftfarger og bakgrunnsfarger bør ha naturlige kontraster, brukere liker normalt sort skrift på hvit bakgrunn, hva skal du ha, og vil det være det brukerne ønsker ?
  13. Hvordan skal du skaffe besøkende?
    Før i tiden het det "If you build it, they will come", men slik fungerer det dessverre ikke lenger (og har nok egentlig heller aldri gjort på nettet).
    Du bør ha en særdeles god plan for hvordan du skal få brukere til å finne nettopp din nettside, og en enda bedre plan for hvordan du har tenkt til å få de til å bli der og vende tilbake igjen senere!
  14. Sikkerhet!
    Hvordan skal du sikre deg mot uærlige sjeler, både de som ønsker å hacke siden din for morro skyld, de som stjeler innholdet ditt, og konkurrentene som sverter nettsiden din.
    Ha en plan på forhånd, og forsøker å sikre mest mulig før det blir ødelagt / stjålet, så er halve kampen allerede vunnet!
  15. Hold oversikten!
    Når nettsiden er oppe og går, venter timevis med plundring i diverse analyseverktøy for å se hvem som besøker nettsiden din, hvor kommer de fra, hvilken undersider er populære, hvorfor er de populære, og en hel del annen elendighet, vær forberedt på bruke mer tid i døgnet på nettsiden når den er ferdig enn du gjorde når du laget den.
    Anal-yse (<- hehe, jeg skrev ANAL på forumet, æddabædda :D) er sikkert fine saker, bare ikke bli for opphengt i det, det er innhold som gjelder i dag vistnok ?

(klippet sammen av noe jeg har skrevet tidligere, og bare endret litt)

Fornuftig nok ?

Personlig så har jeg disse tingene mest i bakhodet, og bare begynner ett sted, som regel med noe enkel HTML og noen farger, så kommer resten som regel av seg selv etterhvert.
Min mening er at dersom man skal skrive lange planer og analyser før man begynner, så får man som regel aldri begynt, hopp i det i stedet og kom i gang, så ordner det meste seg etterhvert.

Jeg vil vel si at noe så banalt som et strategidokument for å planlegge det redaksjonelle innholdet på en nettside er å skyte spurv med kanon, med mindre planen er en nettavis som skal konkurrere med DB og VG eller noe lignende, og har en haug med ansatte og et enormt budsjett, så burde du heller konsentrere deg om å komme i gang og skrive noe, også blir det som regel bedre etterhvert.
Det samme gjelder forøvrig for bedrifter som akkurat har fått overlevert et CMS, skriv noe, så kan det alltids endres etterhvert, men det hadde vært lettere dersom du sa noe mer om hva dette gjelder, ikke bare noe vage greier om planlegging av redaksjonelt innhold, og da hadde du sikkert sluppet "let me google that for you" linker også ?
 
Sist redigert:

adiabatisk

Medlem
Her er mitt bidrag.

1. Visjon og ide
Det aller først du må gjøre er å tenke ut en plan for hva bloggen/nettstedet skal handle om. Dette kan være litt vanskelig, men svært svært viktig. Alt du gjør i fra du bestemmer deg for hva du skal skrive om avhenger av at du har en visjon eller plan for bloggen(nettstedet.

Det være seg
- Theme
- Innhold / artikler
- Bilder
- SEO aka Søke Motor Optimalsiering
- Osv

2. Valg av plattform

f.eks.
- Wordpress
- Drupal

3. Et par tips på veien
De aller fleste bruker litt bilder i bloggen sin, men vær obs på at mange av bildene som ligger på nettet er opphavsrett beskyttet.

- For å kunne bruke bildene må de være publisert under Creative Commons.

- Å pinge, betyr at bloggen din sier ”her jeg, og jeg har et nytt innlegg” til en eller annen server, som igjen sjekker ut hva du har å tilby. Men, for at de aktuelle serverene skal gjøre dette må de bli pinget.

- Google elsker innlenker, og en måte å få det på er å poste artikler i såkalte artikkeldatabaser.

Ellers så finner du sikkert litt info her også -> KunnskapsBase
 

antillum

Medlem
Jada, jeg visste jeg ville få noen sånne besservissere til å svare. Det er alltid noen som er så mye smartere enn deg.

:rolleyes: bezzerwizzer ^^

Neida.. kunne ikke dy meg, men Official Google Webmaster Central Blog er ett flott sted å lese litt, og Search quality highlights: 40 changes for February - Inside Search er nåtidens Søkemotor status, sammen er de en fin kombinasjon synes jeg ^^ Google Webmaster Guidelines er faktisk ganske greit å følge, der står jo så-å-si fasiten for suksess på nett! Ellers vil jeg anbefale deg å søke om Internet Marketing, da dette vil bringe frem mange relevante treff for nettopp det du lurer på.
 
Topp