Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Starte et ungdoms blad

Martin R

Medlem
Hei,

Jeg har planer om å lage et ungdoms blad.


Jeg lurte på om noen av dere vet om et trykkeri som tilbyr en ganske rimelig pris for å trykke ut blader/magasiner.Jeg har planer om å lage et blad som inneholder ca 20-25 sider i vanelig størelse sånn som Topp og SeogHør. Jeg har tittet litt rundt det kan ikke koste mange tusen for 1000 stykk blader.

Er det da mulighet for å få tak i sponsorer og annonsører som kan sponse oss med reklame i bladet? Sånn at jeg kan tjene inn litt penger sånn at det dekker alle kostnadder på blader?


1. Noen som vet om en biilig tjeneste?
2. En tjeneste som man kan lage et magazin på nett?
3. Hvor mye vil det koste for 50 000 blader, tenkte å levere ut til video butikker og stå og gi ut for eksempel. Legg ut blader på norske skoler. Siden det skal bli et "Gratis" ungdomsblad.


Setter stor pris på all tips jeg kan få.
 

Martin R

Medlem
Ja, jeg er klar for at det kommer til å koste en god del penger. Vil gjerne vite en pris. vis noen har noen tips om hvor mye jeg skal beregne.
 
I 2006 trykket jeg 20.000 av et magasin A5 ca 24 sider alle farger og det kom på rundt 40-50.000 kroner om jeg ikke husker helt feil. Vi hadde annonser fra alt fra Bokkilden til Lydleie. tror det var rundt 5000 for en helside.

Hvilke priser du tar er helt kommer ann på hva annonsørene ser på som fornuftig. Får de pengene tilbake? De er ikke sponsorer de er annonsører, som forventer pengene tilbake.

Prisen på trykk kommer ann på mye som for eks. om det skal være farger, antall sider+++
 

namaste

Medlem
Det beste er om du sender ut en anbuds forespørsel til trykkerier du finner på Google. En så stor bestilling vil være interessant for flere enn de i lokalmiljøet ditt. Du kan også vurdere å trykke opp utenlands. Vet mange trykker i Latvia blant annet, på grunn av svært lave priser. Om det vil lønne seg for deg medregnet transport, er jeg dog usikker på. Det må du finne ut av selv.

Penger får du lettest fra det offentlige vil jeg tro. Kontakt kommunen, fylkeskommunen og statlige organer som måtte passe. Utenriksdepartementet ryktes å være veldig villig med pengebruken. Forbered da i forkant et solid budsjett og en god søknad. Du må tilby noe annet enn det de kommersielle aktørene på markedet i dag tilbyr.

Når du har fått laget en plan for bladet (tema, artikler etc), kan du begynne å kontakte mulige annonsører. For priser, se konkurrentene dine sine priser, og halver. Halver fordi det er ditt første nummer, og annonsørene vil kreve en lavere pris for å være villig til å ta en risiko på at dette ikke blir en flopp.
 
Sist redigert:

Msites Ltd

Livsnyter
Hei,

Jeg har planer om å lage et ungdoms blad.


Jeg lurte på om noen av dere vet om et trykkeri som tilbyr en ganske rimelig pris for å trykke ut blader/magasiner.Jeg har planer om å lage et blad som inneholder ca 20-25 sider i vanelig størelse sånn som Topp og SeogHør. Jeg har tittet litt rundt det kan ikke koste mange tusen for 1000 stykk blader.

Er det da mulighet for å få tak i sponsorer og annonsører som kan sponse oss med reklame i bladet? Sånn at jeg kan tjene inn litt penger sånn at det dekker alle kostnadder på blader?


1. Noen som vet om en biilig tjeneste?
2. En tjeneste som man kan lage et magazin på nett?
3. Hvor mye vil det koste for 50 000 blader, tenkte å levere ut til video butikker og stå og gi ut for eksempel. Legg ut blader på norske skoler. Siden det skal bli et "Gratis" ungdomsblad.


Setter stor pris på all tips jeg kan få.

Først og fremst - ønsker du å trykke 1000 magasin eller 50.000 magasin - for det er stor forskjell på dette.

Når det kommer til magasinets tykkelse (antall sider) bør du nok beregne minimum det dobbelte antall sider som du har beregnet for at det skal være et magasin som både folk vil lese, og som annonsører vil annonsere i.

Så skal jeg svare deg konkret på dine spørsmål.

1. Ja, jeg vet om trykkerier som kan ta på seg en slik oppgave og gjør dette til en fornuftig pris.

2. Tror nok du her skal få noen til å lage dette i Adobe Indesign e.l. fremfor å forsøke å lete etter en slik tjeneste på nett (noe jeg ikke er så sikker finnes)

3. For 50.000 magasin (48 sider) vil du nok måtte budsjettere med 80.000 - 100.000 NOK i trykk.

Når dette så er besvart vil jeg nok anbefale deg å tenke deg godt om før du går på et slikt prosjekt og ikke minst få på plass distribusjonen. Distribusjonen er det viktigste og det vanskeligste.

Jeg har direkte erfaring fra dette segmentet med et identisk produkt, og det er hardt arbeid å få til. Men, det er ikke umulig!
 
3. For 50.000 magasin (48 sider) vil du nok måtte budsjettere med 80.000 - 100.000 NOK i trykk.

En viktig huske regel er at det ofte kan komme ekstra utgifter som du selger ikke har tenkt på. Prisen på 100.000 er kun for trykk, og er en fornuftig pris på antall du spør om. Vi måtte ut med en del ekstra penger fordi det var noe feil med forsiden fra vår side. Og det ble en ekstra strek i regningen vi ikke hadde tenkt over.
 

peterandrej

pensjonert moderator
Distribusjonskostnader blir gjerne MYE høyere enn man har kunnet forestille seg. Utsendingen av f.eks en bok koster mer enn dobbelt så mye som å trykke den.

Her kan du sende mer pallevis, men likevel; distribusjon koster flesk.
 

Msites Ltd

Livsnyter
En viktig huske regel er at det ofte kan komme ekstra utgifter som du selger ikke har tenkt på. Prisen på 100.000 er kun for trykk, og er en fornuftig pris på antall du spør om. Vi måtte ut med en del ekstra penger fordi det var noe feil med forsiden fra vår side. Og det ble en ekstra strek i regningen vi ikke hadde tenkt over.

Hvis man sørger for å få en god spesifikasjon, følger denne og sender en testfil/testside til trykkeriet så de får sjekket at alt stemmer en god stund før trykk så skal man i dag klare å unngå denne "ekstrakostnaden".

Men, at man legger inn en ekstrapost på ekstraordinære kostnader er vel alltid lurt på slike store prosjekter.
 

looper

Medlem
Ingenting er umulig men for deg Vaffelmann så tror jeg å starte en nettside først kan være tinge. Ha heller å publisere på papir som ett mål for driften av nettsiden.

Jeg kjenner ikke mye til magasiner på papir, kjenner litt til temabilag som kommer med Finansavisen,DN,osv. Som mange poengterer her så kan det komme store kostnader. I tillegg så skal du kalkulere margin. Du trenger gode skribenter som leverer godt innhold som folk vil lese. Dette er bare det "åpenbare" jeg kommer på men det er hardt arbeid og mye risiko.

Men om du skulle velge å gjøre dette, så ønsker jeg deg lykke til!
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Skal du ha så stort opplag som 50.000 ville jeg ha sjekka med kroonpress i Estland. Har ikke priser for sånt i hodet, men mistenker at du må opp i det dobbelte av det msites anslo, hvis ikke enda mer.

Videre bør du ihvertfall regne med en time pr side til design av et typisk magasin, og da skal du ha en ganske dreven designer, med godt oppsatte indesigntemplates. Til å begynne med, eller for spesielle artikler bør du regne med kanskje det dobbelte. Så kan du jo regne litt på det. Kanskje du kan få en fersking til å gjøre det for 300/t, men til gjengjeld må du regne med lengre tid pr side og flere feil. Er vel f.ex. en grunn til at økonomisk rapport-folka heller ville fortsette å leie inn meg til mine timepriser enn å bruke noen mindre drevne til mye lavere priser.

Så kommer bilder, du kan sikkert kjøpe mye på istockphoto og liknende, men noe må du nok også få tatt selv, også må selvsagt noen skrive artiklene.

Alt i alt - det koster å være kar.
 
Topp