Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Starte flere Enkelt Person foretak?

alex1500

Medlem
Jeg har planer om å starte ett firma nummer to. Firma jeg driver idag, er ett enkelt person foretak (innen programvareutvikling) og registrert i brønnøysund registeret. Det andre firmaet som jeg ønsker å starte opp er mer rettet mot tjenester innen IT bransjen (design av logo, utvikling m.v).

Siden firmaene har forskjellig fokus, så ønsker jeg ikke å drive firma under samme firmanavn, men heller ha det i to firma.

Det jeg lurer på, er om det er mulig å starte opp flere enkeltperson foretak? Hva kreves for at det skal gå ann å starte opp flere ENK. Hvis ikke mulig å starte flere ENK, hvilke firma type kan passe best for det nye firmaet mitt.

Må også nevne at disse firmaene blir utenom fast jobb, og føler at AS blir for omstendelig for min (foreløpig) hobby bedrifter.
 

Erlend

Medlem
Jeg vil tro det er mulig for deg å opprette flere enkeltpersonforetak. Jeg skal ikke si det sikkert, men domenehaier gjorde det på denne måten før, om jeg ikke husker helt feil.
 

Beergear.no

Medlem
Hvorfor ikke bare drive det som to "separate avdelinger" under samme enk.
Om jeg skulle startet en nettbutikk til hadde jeg bare drevet den under samme firma, men hatt forskjellige navn.
Om du setter bort regnskapet vil jeg tro det blir enklelre og billigere om alt er i samme firma..
 

Santo

Active Member
For at man skal kunne opprette flere enkeltpersonforetak så må det du driver med i de forskjellige være av veldig ulik karakter, f.eks. ved at du er bonde i det ene og driver med webdesign i det andre...

Jeg tror mao. ikke du får gjennomslag for å ha flere enkeltpersonforetak på det du skisserer, da begge feltene er innenfor IT.
 

Santo

Active Member
Jeg vil tro det er mulig for deg å opprette flere enkeltpersonforetak. Jeg skal ikke si det sikkert, men domenehaier gjorde det på denne måten før, om jeg ikke husker helt feil.

Domenehaiene hadde ikke flere enkeltpersonforetak da dette er vanskelig å få gjennomslag for hos Brønnøysundregisteret.

De registrerte derimot mange ulike foreninger.
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Det er opp til de i brønnøysund å avgjøre dette (tror jeg). Jeg tipper at de sier at det ikke er noe i veien å kombinere det finans-messige under samme ENK og at det ligger for nærme hverandre.
Hvordan du ønsker å presentere bedriften utad er i praksis uvesentlig - bare foretagsnavnet og orgnr står nevnt en plass på fakturaene dine.

Du ville hatt noen utfordringer å fordele kostnader som hjemmekontor, jobb-mobil, kjøp av utstyr - tja, det meste, bortsett fra kjøpte tjenester og sikkert litt annet dill.

Du kan jo prøve å se om de godtar det; gjerne oppdater tråden i etterkant fordi det er litt interessant.
Hvorfor ønsker du egentlig gjøre dette? (jeg mener altså at "fokus" er et litt vagt begrep).
 
Jeg er ganske sikker på at det ikke er mulig med flere enn et enkeltmannsforetak. Synes å huske at jeg prøvde å registrerte et til for noen år siden, og fikk beskjed om at det ikke var mulig.
 

MobyDick

New Member
åssen er det mva-messig med 2 foretak? hvis foretak 1 har solgt for 200k, og er fanget i satans rike (med andre ord: er mva-pliktig), kan man da slippe å betale mva av det man tjener på foretak 2? kunne jo isåfall spart noen kroner, så lenge de 2 foretakene er av forskjellig art.
 

zapotek

Medlem
åssen er det mva-messig med 2 foretak? hvis foretak 1 har solgt for 200k, og er fanget i satans rike (med andre ord: er mva-pliktig), kan man da slippe å betale mva av det man tjener på foretak 2? kunne jo isåfall spart noen kroner, så lenge de 2 foretakene er av forskjellig art.

Du sparer jo ikke penger om du ikke er MVA-registrert. Tvert imot, så blir det dyrere da du ikke får igjen momsen på tjenester og varer du kjøper til ENK'et ditt.

Det er kundene - ikke du - som betaler momsen. Design- og programmeringsjobber er stort sett business to business, så her får jo også dine kunder igjen momsen ved neste momsoppgjør.
 

MobyDick

New Member
teknisk sett er det jo kundene som betaler momsen, men det er meg det går utover da jeg må ta lavere pris for mine produkter. 1000 kr for en vare uten mva blir jo som kjent kun 750 med mva. det nytter ikke så si det til kunden, han er jo likegyldig om det er mva eller ikke hvis hans pris blir på 250 kr mer.

jeg gir mye mer til staten enn jeg skriver av på mva, pga jeg kjøper ting billig (lite mva) og selger dyrt (mye mva). trøster meg med at den dagen jeg faktisk er avhengig av velferdsstaten skal jeg melke den herfra til evigheten for å få litt verdi for pengene mine ;)
 

drlinux

Konsulent i PHP og Linux
teknisk sett er det jo kundene som betaler momsen, men det er meg det går utover da jeg må ta lavere pris for mine produkter. 1000 kr for en vare uten mva blir jo som kjent kun 750 med mva. det nytter ikke så si det til kunden, han er jo likegyldig om det er mva eller ikke hvis hans pris blir på 250 kr mer.

jeg gir mye mer til staten enn jeg skriver av på mva, pga jeg kjøper ting billig (lite mva) og selger dyrt (mye mva). trøster meg med at den dagen jeg faktisk er avhengig av velferdsstaten skal jeg melke den herfra til evigheten for å få litt verdi for pengene mine ;)

Huh?

MVA har fint lite med prissetting å gjøre, så fremt du ikke henvender deg til privatpersoner. Hvis du mener at rett pris er tusen kroner, så tar du den prisen. Bedriften som kjøper varen kan trekke fra de 250 de betaler i mva, fra sin egen utgående (den de fakturerer) mva.

Når man handler bedrifter i mellom (som det virker som dine tjenester er for), så er det helt vanlig å oppgi alle priser eksl. mva.

Fra Merverdiavgift - Wikipedia;

Næringsdrivende med en årlig omsetning over en minstegrense er registreringspliktige i merverdiavgiftsmanntallet og skal beregne merverdiavgift av sin omsetning (utgående avgift), men har rett til fradrag for merverdiavgift som er påløpt ved kjøp av varer og tjenester til bruk i virksomheten (inngående avgift). Retten til å fradragsføre inngående merverdiavgift medfører at avgiften ikke belastes de avgiftspliktige virksomhetene i omsetningskjeden. Merverdiavgiften er derfor i hovedsak en beskatning av forbruk.
 

valdi

Medlem
For at du skal få registrere flere ENK må du ha ulike adresser, og drive annen virksomhet enn første reg. ENK. Sender du en mail til Brønnøysund med henvisning til registrering nummer 2 tror jeg det skal gå bra.
 
Topp