Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Starter enkeltmannsforetak

eightworx

Art Director
Hei da er tiden kommet til at jeg flytter tilbake til Norge, jeg har med meg en kontrakt på 600.000kr som skal holde meg igang i starten + det blir tid til side prosjekter med de kontaktene jeg har i Norge og Danmark.

Med dette har jeg noen spørsmål, jeg leser og leser men kommer ikke helt fram til hvordan ting fungerer i Norge og det er litt trist. Jeg har snakket med narviktelefonene og kommer ikke igjennom til skatteetaten men det forventet jeg ikke heller.

Men uansett her starter vi:

* Skatt på 600.000kr hvordan vil det regnestykket se ut? Jeg treffer jo toppskatt hvor mye vil jeg sitte igjen med?

* Skal jeg kreve inn moms ifra ett utenlansk selskap? Tjenesten er utelukkende design og programering så dette blir jo fjernlevert. Jeg sitter i Norge og produserer det og det hele blir levert over internett.

* Hvilke ting bør jeg tenke på iforhold til å starte enkelmannsforetak, er det beste foretaks formen når det er kun meg selv jeg skal tenke på? Jeg kommer til å outsource noe programering til frilansere.
 

n0stra

Medlem
Skatten man skal bergnes for er basert på hva man sitter igjen med etter diverse fratrekk og fradrag. Som enkeltpersonsforetak skal du skrive av alle kostnader til firmaet, frakt, kjøp av varer, reiseutgifter, moms osv samt utgifter firmaet har som telefon, lokale, reiser ++.

Jeg tviler på at du sitter igjen med 100 prosent profitt av et salg på 600.000 og i tillegg har ingen utgifter?
 

peterandrej

pensjonert moderator
Jo det er 100% profitt, og jeg har ingen utgifter. Selvsagt kan det bli noe fradrag osv. Men pt. Er det ikke noe å kjøpe, reiser etc. å tilføje.

Det går jo an å ha firmaet til å betale for aktiviteter du uansett kunne tenke deg å gjøre. Du som designer kunne jo sikkert tenkt deg å besøke Museum of Modern Art i New York, og det er sånt som firmaet kan betale.

Leasing av bil, dyyyyyyre kontormøbler, osv. Det er mye du kan bruke penger på som får ned overskuddet.
 

hansson

Langveisfarende
Det er jo idiotisk å ikke ha noen utgifter. Har du kontor? Hjemmekontor? Bredbåndsabo? Mobil? Du greier kanskje å komme deg under grensa for toppskatt, og betaler da 39% skatt på resten.

Den beste investeringen du kan gjøre er å putte inn penger i markedsføring eller utvikling av tjenester el.l., dvs. noe mer langsiktig enn driftsutgifter.
 

Miniforetak

Medlem
Hvis du lurer på hvordan skatten for selvstendig næringsdrivende / enkeltpersonforetak beregnes, kan du lese om det her.

Når det gjelder valg av selskapsform/foretakstype er det mange som nå hevder at AS er det eneste rette, ettersom det har skjedd og er bebudet endringer for denne selskapsformen (bortfall av revisjonsplikt for små AS, nedsatt minstekrav til aksjekapital, forenklinger i aksjeloven osv).

Likevel: ENK vil fortsatt være betydelig mer lettvint å drive, så etter min mening handler det fortsatt om grad av risiko og ansvar. Stor risiko/store investeringer: AS. Lav risiko/levebrødsbedrift der du stort sett skal bruke hele overskuddet privat: ENK.
 
Topp