Kjapp og trygg hosting for Wordpress

starthjelp!

madso

New Member
Trenger litt starthjelp, jeg har tjent litt penger på annonsering, og noen sider spør etter Individual Taxpayer Identification Number (ITIN).
Er dette noe jeg trenger så lenge jeg arbeider fra Norge?
Har du noen tips om hva jeg i startfasen må ordne eller opprette?
Noen snakker om å starte et enkeltmannsforetak, var innom skatteetaten og de nevnte også det. I tillegg sa de at penger man tjener i utland er skattepliktig kun i Norge så lenge man arbeider her i landet.
Setter pris på all info du kan hjelpe med her.
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
I Norge har vi ikke noe slikt nummer, noe som vil si du ikke trenger oppgi det.

Så lenge du tjener under 50.000 trenger du ikke opprette noe foretak da det kan anses å være en hobby (du må allikevel betale skatt!). Om du tjener over 50 000 må du opprette et foretak og da kan ENK være ofte være det enkleste.
 

madso

New Member
okei, men jeg skatter bare til norge?
bruker clickbank, cj, etc. må jeg da skatte til utland i tillegg?
var på skatteetaten og forhørte meg litt, men de har jo like lite peil som meg, ikke mye hjelp å hente der.
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Du skatter vel til norge, såvidt jeg kan skjønne. Clickbank osv kjøper i bunn og grunn bare en tjeneste av deg, tenk på det på den måten så er det litt enklere. Hvor kjøperen er spiller lite rolle for deg skattemessig (utenom at du ikke skal ta med mva hvis de er fra "utlandet" og du er mva-registrert, men det er du tydeligvis ikke, så det trenger du ikke å tenke på i det hele tatt).
 
Topp