Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Stasjonære PC-er som anbefales?

appelsin

Medlem
Jeg er på jakt etter en stasjonær PC som skal brukes i jobbsammenheng. Den må være rask, og tåle at man har oppe 5-6 programmer samtidig uten at det merkes på hastigheten. Har tenkt å koble til 3 skjermer som jeg skal bruke samtidig. PC-en skal være et arbeidsverktøy. Jeg driver ikke med spill og den slags.

Noen som har tips til hva slags PC jeg bør kjøpe? Merke/spesifikasjoner etc. Har tenkt å bruke Windows operativsystem.
 

allegretto

Medlem
Hugser det var en bra tråd i diskusjon.no om stasjonære PC´er... skal se om jeg finner den.
jeg bygget min for totalt 4000,-.. og den takler det du beskriver ovenfor, og mer til.
 

kek91

Webutvikler
Hvis du har peiling på å skru sammen PC selv så kan jeg anbefale denne:
ps.no - Selvbygger 1 - Intel CoreI3 3.06GHz 4GB Minne 1TB HDD DVD-R Kortleser

Jeg bestilte nylig den og satt den opp for nevøen min i helgen, det gikk veldig bra.
(Det følgte ikke med strips for å ordne kabelrot eller ekstra vifte, men det hadde jeg heldigvis liggende)
PC'n er relativt grei, kjapp nok for typiske kontor applikasjoner.

Det er integrert skjermkort, men hvis du har lyst til å bruke rundt en tusenlapp på et nytt så bør den holde en god stund.

Burde fungere greit som en enkel kontor PC med diverse programmer.
Photoshop og den slags fungerer også greit, selv om det ikke går SUPER fort.

Skal bestille noen PC'er selv av den typen.
Ekstremt billig og enkel å sette opp. Instruks følger med hvis du trenger.

PS: Det er viktig å huske at OS ikke medfølger. Bruker man Linux er det dog ingen problem :)
Obs: Leste nettopp at du bruker Windows. Da må du nok regne med en ekstra tusenlapp for lisens
 
Sist redigert:

Nutz

Med lem
Ha 5-6 programmer oppe samtidig uten at man merker det?
Vel, du kan ha 1 program på en flerprosessormaskin og det programmet kan fryse hele maskinen.
Du kan ha 50 programmer oppe på en gammel 386-maskin og ikke merke særlig ytelsesproblemer.
Som du ser ut i fra dette, så er det helt opp til hva programmene gjør, som avgjør.

Mye minne og fersk prosessor, kanskje med en SSD, da kan man nesten ikke feile i dag..
Kjører du CAD, så kan det lønne seg med et rått grafikkort også, da mange programmer bruker GPU til tunge matematiske utregninger, ikke bare det å vise pixler fort.
 

Dag Frogner

Supermedlem
Det er flere opplysninger vi trenger fra deg for å kunne anbefale deg noe og det viktigste er at vi vet hvor mye du vil legge i det. Det er umulig for oss å tipse deg når vi ikke vet om du har 5k eller 10k til bruk.

Jeg bygde min pc i november og den kom på ca 11k eks skjerm, mus og tastatur. Den har bl.a SSD systemdisk på 128gb, 1TB hdd til lagring, 8gb minne og et bra skjermkort (husker ikke hvilket) som fint takler de nyeste spillene på høyeste oppløsning.

Det er slik med stasjonære (og det har det vært i mange år) at dersom du legger deg på ca 10k uten skjerm får du en GOD pc som vil være sprek en god stund og som fint kjører flere programmer samtidig, også heftige spill. Nå skal jo ikke du spille, men jeg vil uansett anbefale å legge litt i et skjemkort kontra et integrert på hovedkortet siden du skal kople til 3 skjermer.

Du kan si hva du vil, men med en pc til 4000,- vil du IKKE klare å kjøre 5-6 relativt tunge programmer uten å merke det. Kalkulator, kabal og word ja, men skal du kjøre Photoshop, Illustrator og andre tyngre programmer, VIL du merke forskjell.

Vil uansett på det sterkeste anbefale deg SSD som systemdisk. Photoshop CS5 bruker f.eks 3 sek fra jeg trykker på ikonet til det er klart til bruk og alt fungerer veldig bra og responsivt.

Og har du litt erfaringer fra å bygge pc, evt er litt teknisk av deg, vil jeg anbefale deg å bygge selv. Da kan du plukke nøyaktig de komponentene du selv vil og om du skal bytte ut ting senere, går det som en lek. Jeg tror vel ikke at det er slik ennå, men for en god del år siden hadde flere produsenter loddet sammen flere komponenter slik at det var umulig å bytte det ut nettopp for at man etter noen år mer eller mindre ble tvunget til å kjøpe hele maskinen ny. Bygger du selv har du full kontroll og kan bytte ut komponenter etterhvert som det trengs.

Om du f.eks handler hos Komplett.no har de egen avdeling på kundesenteret som heter "Kjøpshjelp" og som ganske riktig hjelper deg å velge riktige komponenter slik at du vet at f.eks minnebrikkene fungerer greit sammen med hovedkortet, at strømforsyningen er stor nok osv. Du hiver alle varene du vil ha opp i en handleliste, lagrer denne og når du da ringer Komplett, kan de se listen din og også endre denne for deg slik at du etter å ha pratet ferdig med de, er klar til å handle. :)
 
Sist redigert:

appelsin

Medlem
Takk for mange gode tips. Jeg hadde ikke tenkt å bygge selv, men det ser relativt greit ut når jeg ser videoer på Youtube.

Kan det være en ide å gå ut i bruktmarkedet for kjøp av PC? Man får vel mer for pengene der ute.
 

HPF

Medlem
Takk for mange gode tips. Jeg hadde ikke tenkt å bygge selv, men det ser relativt greit ut når jeg ser videoer på Youtube.
Det er relativt greit å skru sammen selv. Skal du ha 3 skjermer så er AMD Eyefinity å anbefale. Krever DisplayPort for skjerm nr. 3.
Kan det være en ide å gå ut i bruktmarkedet for kjøp av PC? Man får vel mer for pengene der ute.
Hvis du er godt oppdatert på specer og priser kan du spare noen få kroner, men er du ikke det kan det fort bli både dyrere og dårligere.
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Dessuten får du ikke tilbake mva hvis du kjøper brukt.

Å bygge en pc er egentlig veldig enkelt, men hvis det er til jobb bør du gjøre en del research for å være 150% sikker på at alle komponenter matcher hverandre 100%, i forhold til hverandre i forhold til stabilitet osv. To forskjellige løsninger kan være ganske like på mange måter, men ha små forskjeller som kan skape litt kluss innimellom i det ene tilfellet, mens det andre funker flott. Jeg ville egentlig heller ha brukt noen kroner mer på å kjøpe noe ferdig, det er ikke mye tid og knoting som skal gå med før det egentlig lønner seg (ihvertfall om du har mye å gjøre og dermed må bruke tid som ellers ville ha blitt brukt på jobb til dette), spesielt hvis du ikke har gjort det før.
 
Topp