Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Statlig nettbutikk for mat

picxx

Well-Known Member
Dette har jeg faktisk ventet på.
Dagligvaren i norge er vel ett av veldig få områder staten faktisk ikke eier eller har monopol på hele næringen.
 

zapotek

Medlem
Trodde det var 1. april når jeg leste dette. Hva blir det neste? Statlige skobutikker? Statlig rørleggerfirma?
 

Kassimaja

Geocacher
Det neste blir at staten tar ansvar for primærbehovene til innbyggerne og starter en storstil utbygging av offentlige toaletter slik at folk slipper å ha dem i egne hus. I tillegg utvikles det en app der folk melder inn behov og tidspunkt slik at staten kan regne ut ledig kapasitet i et anlegg i nærheten av der du statisktisk skal befinne deg når behovet blir prekært.
 

picxx

Well-Known Member
Det enkleste hadde vel, først som sist, vært å opprette dagligvarekjeden "StatMat" og deretter forby alle andre dagligvarekjeder i tillegg til å pålegge banker å sperre for matvarehandel med kort i andre land innenfor europa.
Trenger jo ikke akkurat være klara klok for å se tegningene i sanden her.
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Noe sånt har Albert Heijn i Nederland, Albert - De bezorgservice van Albert Heijn, Etos en Gall & Gall
Jeg lagde et fult fungerende opplegg for dette for mange år siden, og vi ordnet også med bestilling fra utlandet og videresending her, men hvem har vel lyst å handle på nettet når det tilkommer kr. 100 i transport hver gang? Billigere å sende varene fra Hong Kong :p Lesson learnt fra det prosjektet var nok at det ville fungere hvis folk ikke bestiller ett-og-ett produkt.

Når det gjelder mat-relaterte ideer så har jeg tenkt på noe som kan være interessant (som ville fungert ved at alle som deltar som consumer også legger inn content og holder det oppdatert); mulighet å koble den inn mot oppskrift-sider er det også.
Har ikke helt funnet ut av inntjeningsmodellen. Men hvis det er noen som kunne tenkt seg være med på dette, så kunne jeg godt tenkt meg å donere ideen til et WF2012 prosjekt. Selve ideen er nok ikke så veldig stort, men inneholdet er det, samt at det må struktureres litt.

Off-topic: Ellers er det vel kanskje skriften på veggen vi ser. Jesus skrev nok i sanden for å vinne litt betenkningstid ;)
 

kongen

kongemedlem
Tenk hvor mange nye arbeidsplasser staten kan skryte av å ha opprettet.

Tonny; skynd deg å registrere WebPrat.no så staten ikke lager en konkurrent til Webforumet.
 

HPF

Medlem
Tenk hvor mange nye arbeidsplasser staten kan skryte av å ha opprettet.
Jeg er 99% sikker på at sluttresultatet blir null nye arbeidsplasser og at det hele ender opp med nok en statlig øvelse i å kaste bort millioner av kroner.

Ser at 84% har svart at de kunne tenke seg å handle mat på nett. Initativtagerne kommer til å erfare at det forbrukerene sier er ikke nødvendigvis det de gjør + de kommer til å erfare at fraktprisene til posten vil sørge for at varene ikke kommer lenger enn til handlekurven. Eller er det meningen nettbutikkene bare skal fungere som en handleliste på smartelefonen?

Dødfødt er det uansett, men om ikke annet får Forbrukerrådet selv litt erfaring med forretningsdrift så helt bortkasted er det kanskje ikke.
 

zapotek

Medlem
Eneste dette er bra for er webbyrået som får denne jobben + de store mediene som kommer til å selge sinnsyke dyre reklamekampanjer for dette.
 

HPF

Medlem
Jeg er 99% sikker på at sluttresultatet blir null nye arbeidsplasser...

Ser nå i en annen artikkel Aftenposten at det hele "bør finansieres" over statsbudsjettet. Så da blir det kanskje noen arbeidsplasser likevel så jeg burde kanskje ha skrevet "....null nye lønnsomme arbeidsplasser".

Jeg hadde et øyeblikk et lite håp om at Forbrukerrådet skulle bli konfrontert med trivielle ting som inntekter og utgifter, men dengang ei - der i gården skjer det tydligvis ingenting om det ikke finansieres over statsbudsjettet.

Og i bakgrunn skimter man bønder, landbrukssamvirker, Matkjedeutvalg og Peder Brekk som sikkert synes det er greit at egen salgskanal til forbrukerene finansieres over statsbudsjettet.....
 
Sist redigert:

HPF

Medlem
Noe sånt har Albert Heijn i Nederland,
Er vel forsåvidt noe lignende i Norge også, men kun for Oslo og nærliggende områder. Tallene ser ikke så gale ut, men hvor mye av det som stammer fra matdelen er umulig å si. Prisene er mildt sagt høye. Å drive dette som en landsdekkende tjeneste uten statlige tilskudd har jeg ingen tro på.
 

picxx

Well-Known Member
Nå ble jeg nysgjerrig-hvilke områder har staten monopol på i Norge?

Jeg ble om mulig enda mer nysgjerrig. Hvilke områder har de ikke monopol på i norge?
 

namaste

Medlem
Å herregud! Bare punchingen og oppdateringen av prisene kommer til å koste skattebetalerne MILLIONER! Her snakker vi ikke billige indere, men nylig omskolerte, statlige ansatte med tariffavtale og årelang ansenitet - og ditto ineffektivitet. Dette er smertefullt å tenke på.
 
Topp