Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Statsbudsjettet

peterandrej

pensjonert moderator
Jeg er selvsagt imot de økte tollsatsene på noen få spesielt utvalgte produkter, men jeg føler at noen elementer må påpekes straks i debatten:

1. Vi har aldri hatt så mye penger mellom hendene som nå - kanskje med unntak av noen få år før finanskrisen. Vi har - jevnt over - grisemye penger alle mann. Selv jeg som krøpling og uførepensjonist har mer enn nok penger til å eie en egen bolig til flere millioner kroner, en så og si ny bil, samt ferieturer til en av verdens dyreste byer der jeg selvfølgelig kun bor på de beste hotellene. Så og si alle jeg kjenner har nye biler - gjerne to av dem - egen bolig og hytte på fjellet. Det er ingen grunn til å tro at økte priser på biff fra Belgia vil føre oss ut i noen hungersnød.

2. Vi har aldri brukt så en så liten del av vår inntekt på mat som det vi gjør nå. For førti år siden brukte vi over 40% av egen inntekt på mat. For tyve år siden brukte vi rundt 20%. Nå bruker vi 11% av egen inntekt på mat. (Tall fritt etter hukommelsen. De ivrigste kan sjekke hos SSB. De eldste tallene er sånn circa. Nyere tall er sikrere.) Vi har riktignok begynt å bruke større deler av inntekten på restauranter og på ferieturer - men det er ingen grunn til å ile over grensen til Sverige. Det at alt er så innmari dyrt i Norge er sant, men la oss ikke overdramatisere bildet heller. Vi bruker egentlig pengene våre på alt ANNET enn mat, så det er ingen grunn til panikk.

3. En del av argumentasjonen går på at vi må opprettholde egen matproduksjon for å ikke bli avhengige av import. Hadde man imidlertid regnet fisk som mat, noe Senterpartiet helt tydelig ikke gjør, ville man oppdaget at vi er selvforsynte med mat til en befolkning langt, langt større enn vår. Vi er dårlige på bananer og oster, ok, men mat har vi da vitterlig nok av allerede.

4. Det som er problematisk med tollsatsene er at vi er helt AVHENGIGE av at andre land ikke følger vårt eksempel. Våre tollsatser er smålige og tullete, og sier mer om partiet som fronter dem - nemlig Bondepartiet (nå Senterpartiet) - enn tollsatsene sier selv. Vi får jo bare håpe at EU ikke legger tollsatser på fisken vår, oljen eller gassen vår, eller noen av de andre produktene vi eksporterer i stort monn hver bidige dag - og som strengt tatt er grunnen til at vi sitter på den grønne gren her oppe. Bekymringen er reell. EU sliter tungt økonomisk allerede. Er det utenkelig at de sørlige landene kanskje ønsker seg litt mindre import fra Norge til fordel for eksport av egne produkter til resten av EU? Både Spania og Portugal og Frankrike har da kystlinjer. Spansk fisk i steden for norsk fisk? Utenkelig? Og hva med norsk gass? Kan man ikke heller bygge noen flere vindmøller? Det vil jo i tillegg skape arbeidsplasser og økonomisk vekst. Senterpartiet spiller russisk rulett med norske interesser i utlandet for å "beskytte" noen få tusen bønder som egentlig ikke lager så veldig mange produktet vi vil ha. Mange tror at norsk landbruk er sånn som i reklamen til Tine eller Freia. Det er det ikke. Norsk landbruk er hovedsaklig industrikylling, industrife og industrigris.

Og en og annen morsom ost.
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Enig i mye der PA.

... og bare for å understreke det: Jeg forsvarer IKKE det nivået på tollsatsen som det nå blir lagt opp til, jeg bare påpekte at det var en heftig regnefeil (evt en helt feil presentasjon av tallene) som gir et helt feil inntrykk. Hvis det er 199 i butikk for en importert biff (ikke tatt inn på kvote) med dagens tollsatser, så vil det bli ca 213kr i butikk med de nye satsene (ja, jeg klarte faktisk å få inn et feil tall i regnestykket mitt selv - prisen inn til butikk skulle være 157kr, ikke 152kr)

Men sånn helt forøvrig - å prøve å beholde endel matproduksjon innenlands tror jeg er lurt, og dermed må det nok ihvertfall NOE toll til på denne typen varer. Da vil jeg vel også påstå at det er smartere og mer korrekt å basere tollen på en prosentsats enn dagens system. Så kan man heller diskutere hvor mye denne tollen burde være på.
 

peterandrej

pensjonert moderator
Men sånn helt forøvrig - å prøve å beholde endel matproduksjon innenlands tror jeg er lurt, og dermed må det nok ihvertfall NOE toll til på denne typen varer. Da vil jeg vel også påstå at det er smartere og mer korrekt å basere tollen på en prosentsats enn dagens system. Så kan man heller diskutere hvor mye denne tollen burde være på.

Jada, det er fornuftig. Og det er bred enighet om det på Stortinget. Man er riktignok ganske uenige i hvilke tiltak som skal settes inn for å bevare landbruket, men enigheten om at landbruket skal bevares er stor.

Jeg er av prinsipp imot tollbarrierer fordi dette reduserer mulighetene for gjensidig utveksling av varer. Den vestlige verden har jevnt over høye tollmurer for å beskytte egne produsenter av produkter forbrukerne ikke kjøper. Det triste er at dette egentlig fører til flere fattige i den fattige delen av verden fordi de produserer varer nettopp i produktfloraen vi har tollmurer mot. De produserer ikke microchips til Intel i Ghana, liksom. Kan de ikke eksportere sine landbruksprodukter til oss vil de slite.

Nå har dette blitt en del bedre de siste tiårene, og tollmurene er redusert for de aller, aller fattigste landene i verden - som på sikt vil ha potensiale til å løfte disse landene ut av den dypeste fattigdom. Det er det som gjør regjeringens dilting etter senterpartiets helt særegne prinsipper så skuffende. Fordi retningen er feil. Vi trenger mer samarbeid over landegrensene - ikke mindre.

Forøvrig blir slike debatter som oftest ganske latterlige i norske medier - spesielt dersom "folk flest" får slippe til med sine synspunkter. Det er veldig mye pris, pris, pris og alt er så billig i Sverige og vi sulter ihjel og Jens flår oss mens han ler av oss og alt er feil og vi dør og sukk og akk og vræl. Folk flest har ikke SSBs nettsider lagret i "favorittermappen" liksom, og da blir det ofte litt tåpelig.

Javel, så koster biffen mindre i Sverige. Men hva så? Er det noen krise? Den koster sikkert enda mindre i Nigeria.
 

picxx

Well-Known Member
for 50 år siden var folk opptatte av å skaffe seg mat.
i dag er manb opptatt av å diskutere om man kan spise den samme maten som ble importert for 50 år siden.

fukk you all!
 

adeneo

Medlem
Javel, så koster biffen mindre i Sverige. Men hva så? Er det noen krise? Den koster sikkert enda mindre i Nigeria.

Det er ingen krise, det er egentlig fantastisk flott for de av oss som bor slik til at vi kan legge handleturen til nabolandet.

Det er klart man kan være idealistisk og snakke om at vi nordmenn har råd til de høye prisene, staten må ha penger for at du skal få trygden din, og for at vi kan kjøre på et av de beste veinettene i Europa, eller, kanskje ?

Men for min egen del så har jeg stort sett gratisbilletter til fergen til Sverige, og tar det som en tur en gang i blant. Da handler jeg til enda lavere priser i tax free sjappa, og kjører over Svinesund hjem igjen hvor jeg handler en hel del til halv pris i forhold til det jeg betaler i Norge.
Jeg er litt vanskelig, og kjøper ikke Irsk eller Argentisk kjøtt, så jeg betaler gjerne litt mere i Sverige også da jeg gjerne kjøper Norske eller Svenske produkter, og det som er mest idiotisk er at mesteparten av de produktene jeg kjøper er produsert i Norge og eksportert til Sverige, hvor jeg kan kjøpe de for halv pris uten at staten får en krone i avgift.

Sånn kan man kalle det harrytur, eller klage over at alle må bidra og det ene med det andre, men jeg handler nå der det er billigst, så får andre gjøre som de vil.
 
Sist redigert:

TorsteinO

Art Director & grunder
Javel, så koster biffen mindre i Sverige. Men hva så? Er det noen krise? Den koster sikkert enda mindre i Nigeria.

Yep, veldig mye mindre: Beef - Monthly Price (Norwegian Krone per Pound) - Commodity Prices - Price Charts, Data, and News - IndexMundi (riktignok er "beef" ganske mye annet enn bare biff, men...)

Det snodige er at SSB faktisk har snitt-tall på denne typen kjøtt som blir importert som ligger på litt over hundrelappen pr kg hittil i år (altså importprisen), det skulle jo tilsi en kilopris til forbruker på ... tja, 300kr I SNITT, noe som får meg til å lure litt på hva slags kjøtt det egentlig er som drar opp, for hvor mye er det f.ex. rema har solgt disse søramerikanske Sven Nordin-gaucho-biffene sine for?
 
Sist redigert:

zapotek

Medlem
Biff er mer enn pris folkens, problemet er at norske bønder altfor ofte leverer skosåle (gamle melkekyr) til forbrukerne. Da blir det ekstra høl i hue å øke tollsatsene. Hurra for monopolisten med "mørhetsgarantien" sin.
 

Tonny Kluften

Administrator
Er det bøndene som ødelegger biffen? Neppe, det er norske amatørkokker som ikke gidder å lese oppskrifter, Grill biff på den smarte måten - oppskrift på Grill biff på den smarte måten
Vi fortjener ikke bedre biff enn den Gilde gir oss og skal man se på butikkutvalget vi godtar så hater vi mat :D Men klage på prisen skal vi, ikke noe vits i det når vi omformer den til en grålig trist masse.
 

peterandrej

pensjonert moderator
Er det bøndene som ødelegger biffen? Neppe, det er norske amatørkokker som ikke gidder å lese oppskrifter, Grill biff på den smarte måten - oppskrift på Grill biff på den smarte måten
Vi fortjener ikke bedre biff enn den Gilde gir oss og skal man se på butikkutvalget vi godtar så hater vi mat :D Men klage på prisen skal vi, ikke noe vits i det når vi omformer den til en grålig trist masse.

Jeg er faktisk enig. Den evinnelige klagingen og det enorme fokuset på pris i norske matbutikker har på mange måter ødelagt nordmenns interesse for og kunnskap om mat. Det norske folk regner en god restaurantopplevelse i mengden mat de får servert på tallerkenen.

Fortjener vi egentlig bedre mat enn industrikylling når vi selv har presset fram lavprisfokus gjennom mange, mange år? Hvorfor er ALLE de store dagligvarekjedene lavpriskjeder som utelukkende fokuserer på standardiserte varer og paritet når det kommer til utvalg?

Det er forstemmende å se at hele debatten om toll handler om pris når den mest sannsynlige konsekvensen av vedtaket jo er at utvalget blir dårligere. Vi får ikke lenger velge og vrake i produkter. Her blir det Gilde hele veien.

Heldigvis med smaksgaranti.
 
Topp