Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Stiftelse av Lag, foreninger, frivillige organisasjoner

Ståle

Medlem
Da har jeg kommet opp i 20 .no domener, og da dukker selvsagt regelen om 20 domener per org. nummer opp.

Dermed trenger jeg et org. nummer til. Hva er den letteste metoden å fikse det på?

Jeg prøvde å lage meg et EF til, men den ble ikke godkjent da man visstnok ikke kunne ha to EF innenfor samme segment.

Ser at noen som er store på .no domener i Norge har kjørt for DA. Men kanskje det mest vanlige er å lage en forening? Eller klubb om du vil.

Hva tror dere? Hvordan har/ville dere løst det?
 

Helge

Profesjonell Googlesøker
må du ikke ha et styre når du oppretter en organisasjon? stiftelsesmøte, styremøter osv ?
 

picxx

Well-Known Member
Forening/klubb... helt klart.
 

Ståle

Medlem
Det var det jeg regnet med. Så da dukker de samme spørsmålene som Caper stilte.

Jeg kjørte igjennom reg. prosessen for en forening og man må legge ved stiftelsedokument og vedtekter. Kan man lage seg en forening med kun seg selv i alle posisjoner?
 
Du finner det du trenger for å stifte en forening her: Lag, foreninger, frivillige organisasjoner, m.v. - Bedin
Det holder med en kontaktperson i forhold til registreringen i Brønnøysundregistrene, men selve stiftelsesdokumentet må inneholde min 2 personer. (ellers blir ikke foreningen godkjent) Malen på Stiftelsesdokumentet som ligger på Bedin.no kan nok forenkles endel. (pkt.9,12,13 trenger vanligvis ikke å bli tatt med) Vær obs. på at Skatteetaten sender ut selvangivelse til foreningen din, selv om den blir registrert som en "non profit" organisasjon. (endring i 2007)
 
ja, det er veldig viktig. Foreningen din må aldri få medlemmer! ;)

DA/ANS kan jo være et alternativ, men disse koster det 2000 kr å registrere. Det er gratis å registrere foreningen så lenge den kun registreres i enhetsregisteret.
 

tulling99

Medlem
Jeg har jo studert selskapsrett...og hvis jeg ikke tar feil så kan vel ikke en stiftelse eller forening ha økonomisk vinning som formål. Ingen kan eie en stiftelse eller en forening.. Hørt noe om dette?

Går det ikke an å bare lage haugevis med enkeltmannsforetak altså..?
 

Msites Ltd

Livsnyter
Jeg har jo studert selskapsrett...og hvis jeg ikke tar feil så kan vel ikke en stiftelse eller forening ha økonomisk vinning som formål. Ingen kan eie en stiftelse eller en forening.. Hørt noe om dette?

Går det ikke an å bare lage haugevis med enkeltmannsforetak altså..?

Men, du driver jo ikke nettstedet i foreningen! De eier jo bare domenet - som de så leier eller låner ut til ditt selskap.
 

Bjrl

Medlem
Jeg har jo studert selskapsrett...og hvis jeg ikke tar feil så kan vel ikke en stiftelse eller forening ha økonomisk vinning som formål. Ingen kan eie en stiftelse eller en forening.. Hørt noe om dette?

Går det ikke an å bare lage haugevis med enkeltmannsforetak altså..?

Stiftelser og foreninger er selveiende, ja. Så om man satser på noe slikt for å drive domenevirksomhet bør man sørge for at vedtektene sikrer at ikke nye medlemmer plutselig kommer inn og overtar hele sulamitten.

Haugevis av enkeltmannsforetak burde kunne gå. Men da koster det penger og det blir regnskapsplikt osv. Selv er jeg komfortabel med å gjøre det på den måten, og har ingen "finne-på-organisasjoner" for å få tak i flere domenenavn.

Mvh
Bjørn Jarle
 
Topp