Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Stjele plasseringer, går det an?

Mammamia

Medlem
Jeg oppdaget noe rart i kveld.
Skal prøve å forklare så dere kloke mennesker forstår, selv om jeg ikke kan alle riktige ord og uttrykk:

Jeg tastet inn "minside".net i søkefeltet i Google, for å se hva som kom opp i resultatlisten.
Ikke uventet fant jeg link til min hovedside øverst.
Så bladde jeg med bakover på sidene, for å se hva som mere kom opp om meg.
Plutselig, flere sider bakover i Google kom det opp flere treff til min blogg, så akkurat ut som mine overskrifter ser ut i Google (altså mitt domenenavn + overskrift på post)
Men, description var ikke fra min side, ikke url nederst heller, men mitt domenenavn og overksirft på et av mine innlegg var inkludert i denne url, helt til slutt.

Det var mange slike treff som så ut til å linke til et av mine innlegg på min side, og da jeg testet de kom jeg til andre sider, forskjellige sider for hver gang.
Alle de forskjellige sidene så nesten nøyaktig like ut i designet og var stappet fulle av reklame, og tekst, men hadde altså ulike domenenavn.
Mitt klare inntrykk var at en og samme person stod bak alle sidene, og da jeg sjekket opp domenenavnene i "Whois" så så jeg at alle domenenavnene var registrert innenfor en ganske kort tidsperiode for et par år siden, registrert hos Godaddy (finnes det noe som heter det?)

Jeg kikket i kildekoden, men der fant jeg ikke tilsvarende tekst i <title> tagen som ble vist som overskrift i Google.

Altså, dette er muligens veldig rotete forklart, men kort oppsummert så ser det ut som det eksisterer flere treff til min side i Google, men da man klikker på linken kommer man til en helt annen side.

Hva er dette egentlig, noen som har en forklaring?
 

Mammamia

Medlem
Det kan være blogger som viser feeden din? For å unngå det kan du velge at feeden kun skal være utdrag av hele posten/artiklen.

Du, jeg vet faktisk ikke helt hva det er....men ser absolutt ikke ut til å være en blogg.

Hittil har jeg "identifisert" ca 80 sider, alle med forskjellig domenenavn. For det meste .com, men også .org, .net og .info
Mulig det finnes enda flere.
Alle domenene har samme design (og mange undersider) og ser ut til å være sortert i 3 grupper, med forskjellig tema, og innenfor de 3 gruppene er alle domenene linket til hverandre. Hver eneste side er stort sett en reklameplakat med Google annonser, Trade doubler annonser....kanskje flere.
Ca 5 steder på hver side finnes det annonser, og tilsammen blir det ca 19 annonser, for det meste tekst-linker.
Det eneste innholdet på selve sidene, alle sidene, er en relativt kort intro-tekst og så følger en oversikt over steder på nettet man kan lese om aktuelt tema....og det ser ut til å være hentet fra RSS, twitter osv.

Klikker man på en av de linkene kommer man til en underside og der kan man klikke seg videre til det nettsiden hvor link er hentet fra...

Det rare er at linkene til min side ikke i det hele tatt passer med tema for nettsiden.
La oss si de har en side om biler, og så linker de til gummiballer på min side.

Slik kan det da se ut i Google søkeresultat:

Gummiballer: "minside"
bla bla bla..........
biler.com/toyota/"minside"-gummiballer.html

Snodig dette synes jeg.

NB: min side er ikke "involvert" på alle disse 80 domener, men på 10 st, som jeg har sett.
 

Mammamia

Medlem
men, nå er ikke den siden tilgjengelig....klikket en gang på linken i innlegget over, må så gikk det ikke 2 gangen...
skal finne andre.
 

Mammamia

Medlem
Ok, nå spammer jeg med svar til mitt eget innlegg, hehe.

Jeg mener ikke nødvendigvis at det er noe galt alt dette, jeg aner virkelig ikke, men jeg synes det er litt trasig, at hvis noen søker på min side i google, og får opp en link som ser ut til å gå til min side, så kommer de til en helt annen side.
 

Tonny Kluften

Administrator
Det er typiske scraper-sider. En eller annen smarting har funnet ut at han kan få gratis innhold ved å hente fra andre nettsteder. Google kaster ut slike sider med jevne mellomrom. Lag en liste over sidene du fant og send en rapport til Google så hjelper du de med å lage algoritmer som automatisk utestenger slike nettsteder fra indeksen deres.
Les mer om det her: Reporting spam - Webmaster Tools Help
 
Topp