Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Studentrabatt.org

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
For og ta en litt sur tone, men når skal du bestemme deg? I første posten sier du "planer om og lage en slags studentrabatt-side," mens du litt lenger nede kommer med "men målet litt er jo som sagt og tjene penger på domene.."

Har du kjøpt domenet for og leke domenehai, eller har du planer om og sette opp en side på domenet?
 

KristianM

Medlem
For og ta en litt sur tone, men når skal du bestemme deg? I første posten sier du "planer om og lage en slags studentrabatt-side," mens du litt lenger nede kommer med "men målet litt er jo som sagt og tjene penger på domene.."

Har du kjøpt domenet for og leke domenehai, eller har du planer om og sette opp en side på domenet?

Kjønner hva du mener. Det var i første omgang en venn av meg som skulle starte side, jeg skulle bare stå for driften av domener/server osv.

Men han traff seg etterhvert ut, og jeg sitter nå igjen med domene, og har først nå sett hva so står hos Studentrabatt.no - Norges mest studentvennlige nettsted!.
 

zapotek

Medlem
Studentrabatt.no eier vel ikke rettighetene på studentrabatt.org navnet! Er det noen som skal stevne noen her, så er det vel heller trådstarter som kan stevne studrabatt.no for å skrive noe sånt vrøvl på sin hjemmeside.

Ellers er jeg enig med Tonny. Ikke noe vits å bruke mye energi på dette domenet når studentrabatt.no er såpass etablert. Bruk heller kreftene på et annet domene og en annen nisje.
 
Mecenat Norway NUF har rettighetene til alt som finnes på www.studentrabatt.no/.net/.org og dens undersider.
Dette ser veldig ut til å være noe som er skrevet på et tidspunkt da studentrabatt.no faktisk eide domenenavnet studentrabatt.org. De snakker om alt innhold på nettstedet, da virker det logisk at de skriver om et nettsted de tror at de eier (og at de på det tidspunktet de skrev dette faktisk eide). At de går etter folk som bryter med opphavsretten er det ingenting galt med, men det har lite å gjøre med andre domenenavn. Teorien bekreftes av at .net faktisk redirecter til studentrabatt.no og at de ikke nevner .com på lista. Akkurat dette avsnittet er dermed sannsynligvis på ingen måte en hindring for eventuell virksomhet på studentrabatt.org. Det du må ta stilling til, er hvorvidt de har rettigheter til navnet, hvorvidt det vil være etisk riktig å gjøre dette, og hvorvidt du kan havne i trøbbel for dette.

Når det gjelder rettigheter: Verken studentrabatt eller studentrabatt.no er registrerte varemerker (kilde). Personlig vil jeg også mene at dette er et så allment navn at det ikke vil være mulig å registrere det, jf. Patentstyret: «Et varemerke kan registreres bare dersom det er egnet til å skille dine varer og/eller tjenester fra andres. Merker som kun angir varens art, egenskaper eller på andre måter beskriver varen, kan ikke registreres som varemerke. Som for eksempel "grovbrød" for brød eller "bringebær" for syltetøy.» (kilde). Man har selvsagt også firmanavn som en alternativ rettighetskilde -- firmanavnet Mecanat Norway gir selvsagt ingen rettigheter, men gutta bak studentrabatt.no ser også ut til å eie selskapet Schpaa Studentrabatt no ANS (kilde), så den kan eventuelt bli utfordringen -- spørsmålet vil være om retten vil regne dette som et etablert uregistrert varemerke eller om de vil regne det som et helt vanlig uttrykk å bruke for rabatt for studenter. Jeg er enig med Tonny i at det ikke er riktig å bruke goodwill andre selskaper har opparbeidet seg, men dersom McDonald's hadde registrert domenenavnet hamburger.no, hadde det da vært uetisk av Burger King å registrere hamburger.org? Hadde det vært snakk om bigmac.no og bigmac.org hadde selvsagt situasjonen vært en helt annen. Så spørsmålet blir såvidt jeg kan se om man velger å regne studentrabatt som et unikt varemerke eller ikke.

Når det gjelder det etiske er selvsagt spørsmålet et helt annet: Studentrabatt.no har holdt på i ganske mange år nå, og domenenavnet .org gir helt klart assosiasjoner til studentrabatt.no, så helt riktig vil det selvsagt ikke være å lage en konkurrerende tjeneste der.

Og selvsagt gjelder også trøbbelfaktoren: Uavhengig av om de har retten på sin side eller ikke, hvor store problemer kan Mecenat Norway skape for deg om du forsøker å gjøre noe med dette domenenavnet?

Sannsynligvis er det smarteste du kan gjøre å høre på erfaringer her inne. Forstår det slik at det er folk her inne som har hatt erfaring med nøyaktig denne situasjonen tidligere (vil gjerne høre den historien forresten, sKrud), og har de brent seg er sjansen rimelig stor for at du kommer til å gjøre det samme. Isåfall er det smarteste tipset Tonnys: La domenenavnet gå ut på dato, og finn på et mer originalt prosjekt.
 

KristianM

Medlem
Ja, jeg har ingen planer om og starte noen konkurrerende nettside. (Det var planen, intill han andre trakk seg).

Så min plan nå, er jo og kunne tjene mest på domene, når jeg først har det. (Som sansyneligvis alle andre her inne også tenker.)
 
Sist redigert av en moderator:

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
Mr Vest skrev:
For og ta en litt sur tone, men når skal du bestemme deg? I første posten sier du "planer om og lage en slags studentrabatt-side," mens du litt lenger nede kommer med "men målet litt er jo som sagt og tjene penger på domene.."

olafmoriarty skrev:
Det er ikke en selvmotsigelse å ønske å tjene penger på å sette opp en side på et domene. Å tjene penger på Internett er heldigvis ikke synonymt med å være domenehai.
Jeg ser at jeg har misforstått litt i tråden. Jeg tolket da jeg skrev min kommentar over at og "tjene penger på domene" var og faktisk bestille kun for og selge videre. Beklager det.!
 

KristianM

Medlem
Helt i orden :)

Var meningen en venn av meg skulle ha siden, mens jeg stod for driften. (Server, domene osv..)

Så nå sitter jeg kun igjen med det, og vil jo helst tjene noe på det.
 

KristianM

Medlem
Da sier herved "Studentnett.no" ikke lenger at de har noen rettigheter på .org, og jeg kan dermed gjøre hva jeg vil med domenet...

Nå har jeg selv ikke bruk for det lenger, og legger det derfor ut for salg...
 

sKrud

Meget sliten student
Kan gi en kort innføring i hva min advokat sa om denne saken, da bjørn som eier studentrabatt kontaktet meg..

Min første respons på dette er vel at du har antagelig har en nokså dårlig sak hva gjelder bruken av domenenavnet. Spørsmålet er vanskelig å vurdere når han ikke redegjør for hvilke bestemmelser han mener du har handlet i strid med. Likevel synes det for meg som at du har handlet i strid med markedsføringsloven §§ 1 og 8a og kanskje også foretaksnavneloven. Domene spm ser derfor ikke lyst ut.
-> altså om domenet er i forveksling lik kan dette by på problemer.

Men, når dette er sagt. Jeg hadde et .no domene. Men dette er et .org noe som setter saken i et litt annet lys.
 

appelsin

Medlem
Så lenge de ikke har patenttert merket, har et AS som har navnet, eller at navnet er godt innarbeidet i markedet, har de ikke juridisk krav på navnet.

Det er noen andre jeg vet om som driver med enda en studentrabattside: Studrab.no
 
Topp