Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Sub linking, spørsmål

OldHP

Medlem
Har tenkt i det siste på å linke ikke bare til hjemmesiden/index men også i undersider for det blir mer seo naturlig enn bare selve hovedsiden, men får hovedsiden også dratt nytte av slik linking eller er det bare undersidene?
 

Ludus

Medlem
Det er viktig å lenke andre sider av nettsiden. Hovedsiden vil ikke få problemer hvis du lenker undersidene. Du skal bruke ankertekster for å bedre optimaliseringen av undersidene.

Har du lenker til hjemmesiden?
 

OldHP

Medlem
hei, ja, jeg har linker til hovedsiden, men vil hovedsiden få link juice av at andre sider linker til undersider av hovedsiden?
 

picxx

Well-Known Member
Veldig ofte har vel undersider en link til forsiden... ;)
 

Ludus

Medlem
hei, ja, jeg har linker til hovedsiden, men vil hovedsiden få link juice av at andre sider linker til undersider av hovedsiden?

Lenkene til undersidene bedrer optimaliseringen av hele nettsiden, så, ja, får hovedsiden også link juice, selv om bare litt, tror jeg.

Du skal tenke på hjemmesiden som den viktigste og mektigste siden av nettsiden din. Ikke lenk til bare hovedsiden.
 

Speca

Medlem
Det spørs hva du ønsker å oppnå med en side. Jeg ble fortalt av Brian G.Johnson at hvis man ønsker å bygge en "authority site" ved hjelp WP, så bør ca. de 200 første postene utelukkende linke til forsiden. Da med ett anker for ca 50-60% av linkene, og 3-4 andre ankere på de restrerende. Når du har nådd de 200 postene, så kan du begynne å ranke annet innhold. Da har du bygget opp en intern base som google er litt over middels glad i :)
 

namaste

Medlem
Det spørs hva du ønsker å oppnå med en side. Jeg ble fortalt av Brian G.Johnson at hvis man ønsker å bygge en "authority site" ved hjelp WP, så bør ca. de 200 første postene utelukkende linke til forsiden. Da med ett anker for ca 50-60% av linkene, og 3-4 andre ankere på de restrerende. Når du har nådd de 200 postene, så kan du begynne å ranke annet innhold. Da har du bygget opp en intern base som google er litt over middels glad i :)

Er det annerledes for andre CMSer? Hva er poenget med å lenke til hovedsiden i en post på bloggen sin for brukeren egentlig? :confused:
 

OldHP

Medlem
Du skal jo lenke til den siden du vil skal ranke i Google. Hvis du har en underside som handler om grønne buksesmekker og ønsker å ranke på det så lenker du ikke til hovedsida som bare handler generelt om lukkemekanismer for bukser.

..men det er ikke naturlig for en side å bare bli linket til på hovedsiden, kan se litt spammy ut.
 

picxx

Well-Known Member
Er det annerledes for andre CMSer? Hva er poenget med å lenke til hovedsiden i en post på bloggen sin for brukeren egentlig? :confused:

Akkurat dette spørsmålet kunne vel jeg også tenke meg et godt svar på. I en post i WP er det ofte slik at det allerede finnes kanskje minst 2 linker tilbake til hovedsiden allerede, uten at man legger inn en eneste link til hovedsiden. Disse er gjerne en link i header og også ofte en link i footer. Mange ganger er vel linken i header enten et bilde eller en "hjem" link, men mange har også sidetittel som "logo". I footer er det vel ofte sidetittel som blir linket, i forbindelse med en copyrighttekst eller noe slikt.
Så ja, her er jeg, i likhet med namaste, spent på å høre svaret.
 

Tonny Kluften

Administrator
Er det annerledes for andre CMSer? Hva er poenget med å lenke til hovedsiden i en post på bloggen sin for brukeren egentlig? :confused:

Hvis man har en meny så er hovedsiden som oftest i den menyen så man har alltid en link til hovedsiden. Men poenget med å lage en egen link i posten er vel at du da kan velge ankertekst, ikke mye SEO i "Hjem".

..men det er ikke naturlig for en side å bare bli linket til på hovedsiden, kan se litt spammy ut.

Nettopp.
 
Sist redigert:

Speca

Medlem
Er det annerledes for andre CMSer? Hva er poenget med å lenke til hovedsiden i en post på bloggen sin for brukeren egentlig? :confused:

Selvsagt er det ikke annerledes for andre CMS'er. Men det er WP jeg kan, og der jeg ble lært, så derfor skrev jeg det (sannsynligvis totalt unødvendig)

Så lenge linken tilbake til forsiden ligger helt på slutten av posten, så tilrettelegger man for at brukeren skal tilbake til forsiden, og dermed kan lese av andre artikler som ligger på forsiden. Dette har selvsagt også SEO egenskaper i form av at når roboten leser posten, så blir den sendt tilbake til forsiden, fremfor å gå ut av nettstedet via linker i kommentarer. Dermed så blir roboten lenger på siden, samt at den kan registere ett anker som hjelper til med ranking....
 

Tonny Kluften

Administrator
Dette har selvsagt også SEO egenskaper i form av at når roboten leser posten, så blir den sendt tilbake til forsiden, fremfor å gå ut av nettstedet via linker i kommentarer. Dermed så blir roboten lenger på siden, samt at den kan registere ett anker som hjelper til med ranking....

Roboten er vel ikke helt som deg og meg, den kan nok gå to steder samtidig :).
 

Speca

Medlem
Det stemmer nok Tonny. Men poenget er jo at det er en del av en velprøvd oppbygging. Og om man tracker roboter på siden, så ser man at de oppholder seg lenger på siden med en slik struktur. Dog, det er flere elementer man må gjøre for at den skal være 100% suksessfull.
 

picxx

Well-Known Member
Det stemmer nok Tonny. Men poenget er jo at det er en del av en velprøvd oppbygging. Og om man tracker roboter på siden, så ser man at de oppholder seg lenger på siden med en slik struktur.

Hva sier robotene om man i de 200 første postene driver internlinking mellom postene istedet for til forsiden, som jo allerede, på de fleste nettsider, er linket både 1 og 2 ganger på siden hvor posten befinner seg?
 
Topp