Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Sunnhetssertifikat ved import av treinnholdige varer.

MartinR

Medlem
Hei.

Vi skal importere en container fra Kina med varer som består av en viss prosentandel av tre. Vet det er en del regler rundt dette, har nå sittet og lest litt, samt mailet fram og tilbake med mattilsynet, og skal jeg være ærlig så blir jeg ikke så mye klokere.

Er det noe her som har erfaring med dette? Er så frustrerendes å sende mail til både tollvesen og mattilsyn med spørsmål for så å bli henvist til samme regelverket man stusset over fra starten av. Velger derfor å prøve lykken her for å se om noen kan guide oss i riktig retning.

1) Må man ha sunnhetssertifikat for alle tresorter, eller er det noen som slipper unna dette?
2) Er sunnhetssertifikat ett absolutt krav og hva vil skje om man ikke har papirene i orden? Destruering?
3) Finnes det ett oppslagsverk eller lignende hvor man kan slå opp en bestemt varetype, i dette tilfelle en tresort, for å se hvilke gjeldene regler det er for innførsel av disse?
4) Gjelder reglene uansett hvor mye eller hvor lite tre som finnes i produktet?
5) Og sist men ikke minst, er ett fumigation dokument det samme som ett sunnhetssertifikat? Vil det være forskjellige sunnhetssertifikat/krav til behandling til forskjellige tresorter?

Beklager om dette ble rotete, og takk på forhånd til alle som har noe nyttig å komme med.
 

Kassimaja

Geocacher
Jeg holder på med en del eksport av planter ut av Norge og kjenner godt regelverket ut av Norge, men er litt mer usiker hvordan det er på importsiden.

For å være på den sikre siden ber du om at det utstedes et "phytosanitary certificate" fra avsenderlandet og du er på den sikre siden. Det koster ikke mye ekstra, men kan spare deg for mye problemer når vare ankommer Norge. Det er ikke bare varene som kan være et problem, men også pallene hvis varene kommer på pall kan være et problem hvis det kommer levende planter oppå pallene. Paller med planter på skal være varmebehandlet ettser spesielle regler og merket med et eget merke at dette er gjort.
 

MartinR

Medlem
Jeg holder på med en del eksport av planter ut av Norge og kjenner godt regelverket ut av Norge, men er litt mer usiker hvordan det er på importsiden.

For å være på den sikre siden ber du om at det utstedes et "phytosanitary certificate" fra avsenderlandet og du er på den sikre siden. Det koster ikke mye ekstra, men kan spare deg for mye problemer når vare ankommer Norge. Det er ikke bare varene som kan være et problem, men også pallene hvis varene kommer på pall kan være et problem hvis det kommer levende planter oppå pallene. Paller med planter på skal være varmebehandlet ettser spesielle regler og merket med et eget merke at dette er gjort.

Det er mulig du misforstod meg litt (eller kansje du ikke gjorde?), vi skal ikke importe planter, men ett produkt som har en viss prosent treverk/plank i seg. Har lest meg kjapt opp på phytosanitary certificate og det virker på meg som dette gjelder hovedsaklig for planter? Eller er dette ett allment sertifikat som man kan bruke for planter, trær og treprodukter i alle former og fasonger?

Har dog kommet litt lenger i researchen min og funnet ett lovverk hos plantehelseforskriften vedlegg 5 punkt 8. Vil regne med at det er noe slikt jeg er ute etter, så fort jeg har ett tolltariffnummer må det vel være ganske greit for mattilsynet å fortelle meg hva slags dokumentasjon som trengs. Tresorten vi skal bruke går under bartrær.

Eller er jeg helt på bærtur nå?

Takk for svar forresten.
 
Sist redigert:

Msites Ltd

Livsnyter
Det er mulig du misforstod meg litt (eller kansje du ikke gjorde?), vi skal ikke importe planter, men ett produkt som har en viss prosent treverk/plank i seg. Har lest meg kjapt opp på phytosanitary certificate og det virker på meg som dette gjelder hovedsaklig for planter? Eller er dette ett allment sertifikat som man kan bruke for planter, trær og treprodukter i alle former og fasonger?

Har dog kommet litt lenger i researchen min og funnet ett lovverk hos plantehelseforskriften vedlegg 5 punkt 8. Vil regne med at det er noe slikt jeg er ute etter, så fort jeg har ett tolltariffnummer må det vel være ganske greit for mattilsynet å fortelle meg hva slags dokumentasjon som trengs. Tresorten vi skal bruke går under bartrær.

Eller er jeg helt på bærtur nå?

Takk for svar forresten.

Tror ikke du trenger noe som helst hvis det ikke er levende planter du skal importere. Og, slik jeg forstår deg er dette dødt treverk!

Hva slags treverk er det du skal importere ?
 

MartinR

Medlem
Da tviler jeg sterkt på at du trenger noen som helst godkjennelse. Vi har da ingen sertifikater på tingene vi importerer til Norge.....

Det kan godt være det stemmer. Dette blir vår første kontainer fra Kina, så vi trør litt varsomt for å si det sånn. Jeg sendte først en mail til tollvesnet som videresendte oss til mattilsynet. Her har jeg mailet litt fram og tilbake med seniorinspektør for mattilsynets distriktskontor i vest agder.

Jeg forklarte henne hva slags produkter vi skulle importere og da fikk jeg dette som svar:

Hei!

Flott at dere tenker på dette! Jeg mener at treverket i xxxxxxx kan være en risiko for at det kan følge med skadegjørere som kan skade skogen vår.
Regelverket som regulerer dette er: Forskrift om planter og tiltak mot planteskadegjører se link til regelverket her: FOR 2000-12-01 nr 1333: Forskrift om planter og tiltak mot planteskadegjørere

Se spesielt vedlegg 4A og vedlegg 5. Det er avgjørende hva slags virke rammene er laget av. Dersom det er bartrær vil for eksempel pkt 1.1 i vedlegg 4A gjelde. Varenummer i Tolltariffen avgjør om det er krav om sunnhetssertifikat.


I en senere mail ble jeg også henvist til plantehelseforskriften vedlegg 5 punkt 8, og lengre enn det er vi ikke kommet akkurat nå.

Håper du har rett =) Skal nok komme til bunns i dette ganske snart. Huff som jeg hater regelverk, er ikke lett å bli klok på. Er det lov å spørre hva slags produkter du/dere driver med?
 

Kassimaja

Geocacher
Det er snakk om dødt treverk ja.

Om treverket er dødt eller ikke spiller ingen rolle for Mattilsynet. Det de er bekymret over er om det kan være med levende organismer i treverket eller om dette er behandlet slik at alt levende er drept før det kommer til Norge og om dette kan dokumenteres.
 
Topp