Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Svindlet av Indisk firma

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Hei,

Jeg har nylig blitt svindlet av et Indisk firma for ca 4800 kroner, som ble betalt over paypal. Det var selvfølgelig i forbindelse med outsourcing av et prosjekt, noe de ikke ser ut til å klare å levere. Det startet egentlig med at de overgikk deadlines sin noe brutalt og hadde problemer med å innrømme at oppdraget var for vanskelig for de. Etter en rekke løgner (de påstå de hadde et styremøte hvor 15 personer deltok og det gikk visst over 4 timer - for et oppdrag til 2000 dollar? Tviler) og avledninger ble det plutselig stille. Jeg nekter å tro det er fordi de har juleferie (Indere feirer vel ikke jul?).

Uansett, jeg er lei av å vente og har allerede fått noen andre til å fullføre oppdraget (det er ferdig og levert til kunde allerede). Da de overgikk deadlinen sin og knapt hadde startet sa jeg fra om at jeg hadde en kunde jeg måte svare til, så nå måtte jeg finne noen andre. 4 dager senere var produktet levert og jeg spurte Mr India om pengene tilbake, noe de selvfølgelig ikke ville gi meg "siden vi hadde en kontrakt". De så ikke ut til å forstå det faktumet at når de har overgått deadlinen sin x antall ganger gjelder ikke kontrakten lengre.

Uansett, betalt med kort gjennom Paypal. Noe som helst som kan gjøres for å få det tilbake? betalingen ble gjort 4 November. Kontaktet nettopp paypal, men tviler sterkt på at de vil hjelpe.

Firmaet det gjelder er: Sudarsan iTech
Møkka indere..
 

Kassimaja

Geocacher
Hvis du har betalt med kort kan du ta kontakt med kortutstedet (Visa/Mastercard) og legge fram saken for dem. Sien du er svindlet plikter de å tilbakeføre pengene til deg. Men det er mulig Paypal kan være lettere å ha med å gjøre, de kan sperre Paypal kontoen og tilbakeføre pengene til deg.
 

Fredrik

Medlem
Noe som kan hjelpe er vel å få en side opp i google med firmanavnet deres der det står "Fraud Alert!!!". Da er det mulig du får de mer på gli. Problemet er vel dog om du plutselig har en krig gående? Nei pengene er nok å anse som tapt. Jeg har tapt noen titusener i år på folk som svindler eller ikke betaler. Alle disse har en fellesnevner og jeg klarer nå å luke ut slike svindlere på forhånd gjennom å be om forskuddsbetaling for slike. Alt ville vært så mye lettere dersom folk hadde vært redelige å hatt et snev av moral.
 

Web2000

Medlem
Passe naivt å betale på forskudd til et Indisk firma du ikke har kjennskap til!
Så lærdommen er jo å ikke betale noe som helst før jobben er gjort når det er snakk om utenlandstransaksjoner som du ikke VET leverer varene!
 

Yngve Larsen

E-commerce ekspert
Om du melder inn dette som fraud til Paypal er det mottaker av penger som får bevisbyrden på min side(mener jeg å ha lest).
Om din histore er korrekt vil jeg tro du har sterke kort for å få pengene tilbake.

Klok av skade:
Aldri betal oppdrag utført i India med forskudd, alltid etterskuddsvis med escow.

Mine indere har juleferie nå... (noe de såfall sier).
 

peterandrej

pensjonert moderator
Paypal hjelper faktisk. Åpne en "case" eller hva det nå heter i paypal, og krev penga tilbake. Vet ikke om paypal faktisk TAR penga tilbake fra indernes konto men det går jo an å prøve.

Tror ikke du kommer noen vei med VISA, da dette jo ikke er svindel. Du har gjort en avtale med et firma om å få levert en greie, og når de ikke leverer innen avtalt tid så er jo det ikke mer enn et alminnelig kontraktsbrudd. Så spørs det hva som står i kontrakten mellom dere om hva som skal gjelde i slike situasjoner. Kan jo hende de har gardert seg mot problemer, sykdom, osv. Da kommer du ingen vei, men kan vel maks håpe på et prisavslag.

Svindel er å kjøpe en Råålex for 2 millioner, for så å finne ut at råålex'en bare var verdt 25 kr.. I sånne situasjoner kan du nok få hjelp av VISA.

Prøv paypal du. Jeg hadde en kunde som på eget initiativ kjøpte og lastet ned et theme for wordpress. Vel, han begynte å skrive mail om at han ikke fikk til å installere dette, og etter mye om og men fant jeg ut at han hadde en wordpress.com blogg der du jo ikke kan installere themes selv sånn helt uten videre. Dette stod jo forsåvidt på salgssiden på themet, men er vel ikke alle som leser sånne "obs, husk.. du må ha en egenhostet wp-installasjon for å bruke dette.."

Vel, denne mannen åpnet en sånn paypal-tilbakebetalingssak mot meg, og da fikk jeg liksom et valg om å bestride kravet eller å betale penga tilbake. Jeg betalte jo bare tilbake penga til denne kunden og så var jo den saken grei. (skal jo sies at jeg sikkert kunne bestridt kravet all den tid det jo var godt merket at man måtte ha en blogg som var satt opp sånn og sånn, men man gidder jo ikke å være hestpeis for 100 dollar heller, hehe)

Så det kan du prøve. Er ikke noen tidsfrist på å fremme kravet heller, tror jeg.
 

peterandrej

pensjonert moderator
.. dessuten finnes det jo drøye 25 MILLIONER kristne i india, så det kan jo hende de folka i indiatech feirer jul vettu..
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Fikk nettopp en mail hvor de tydeligvis ignorerer det jeg sa om at siden de var så langt over deadline har jeg fått noen andre til å gjøre jobben og at jeg vil ha pengene tilbake. Fyren unnskylde seg med at han hadde vært på reise og at produktet vil være ferdig om 2 dager. Huff..
 

neXon

Medlem
hehe...husk at de ikke er nordmenn. De har en litt annen holdning til tidsfrister.
Skal du eks spise en foretningsmiddag hos en inder må du belage deg på vertfall 1 time etter avtalt tid...helt normalt.

Sinne er den beste måten å spolere en kontrakt.

Prøv å inngå et lite forlik der du får igjen noe av pengene, eller de kan "designe" noe annet til deg.

Forslag til kontrakt:
70% betaler du på forskudd. Ved forsinkelser trekker du 10$ pr dag av restbeløpet. Tror de vil holde mer tidsfristen da.
 

Bjørnar

Gründer
på generelt grunnlag så er vel forskuddsbetaling noe man unngår strengt tatt? jeg fyller i alle fall bensin FØR jeg betaler... jeg tar heller aldri forskudd av kundene mine, og betaler selvsagt aldri forskudd for webutvikling jeg trenger hjelp med, med mindre det er utviklere jeg kjenner godt som har jobbet for meg på flere prosjekter.
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Etter mye krangling (og trusler fra min side som jeg aldri kunne utført uansett, men de vet ikke de) fikk jeg tilbakesendt en run sum, $40 for lite. Jeg er egentlig fornøyd med det, men maser for morroskyld enda om de manglende pengene.
 
Topp