Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Svindlet - PayPal Chargeback?

andprobog

New Member
Hei,

Tidligere i sommer betalte jeg et engelsk/indisk firma for et ferdigutviklet script og design til dette scriptet. Jeg betalte vel rundt 600 GBP for design og senere skulle jeg betale ytterligere for bruk av scriptet, enten en sum per måned eller kjøpe lisens for livstid. Jeg betalte også rundt 50 GBP første gang for noen små endringer/forbedringer av scriptet.

På forhånd hadde jeg blitt kjent med scriptet sine funksjoner gjennom demoer og en mengde email over lang lang tid.

Etter 3 uker fra betaling sendte de meg designskisser, som da var 1 uke over avtalt tid. Designskissen viste bare forsiden når en bruker er innlogget. Jeg forhørte meg om hvordan resten av designet ville være og hevnsite til annen side som eksempel. Jeg "godkjente" de føreløpige designskissene og ventet i spenning.

Det tok ytterligere 3 uker før jeg fikk tilsendt en funksjonell demo av skriptet med "mitt" design. Jeg ønsket ikke at de skulle få brukernavn og passord til serveren min, så de lastet den opp på sin egen server. Der testet jeg den ut og fant fort ut at det var mye som manglet/ikke fungerte ifølge spesifikasjonene jeg hadde fått oppgitt og som jeg hadde betalt ekstra for å implentere. Og mange av disse funksjonene vil jeg si var svært viktig. Da jeg ba dem rette opp feilene skulle de ha yttreligere betalt. Altså betalt for funskjoner som jeg fikk oppgitt at var inkludert. Designet var heller ikke slik som ønsket og beskrevet av meg. Jeg ba dem rette dette opp flere ganger og kom med detaljerte spesifikasjoner på hvordan det skulle se ut. Jeg henviste til andre nettsider og av og til sendte jeg egendesignede bilder med hvordan designet skulle være.

For rundt 1 måned siden fikk jeg en email fra dem om at de skulle få designerne deres til å re-designe og sendte meg nye skisser. Da jeg ikke hørte noe fra dem på mange uker sendte jeg en email til dem. Jeg fikk som svar at de beklaget forsinkelsen og at de skulle sende meg oppdatert design før forrige uke. Deretter har jeg sendt 2 email til dem uten noen svar. Jeg har enda ikke fått noen designskisser.

Det har gått over 45 dager siden jeg betalte og derfor kan jeg ikke "file a dispute" via PayPal?

Jeg vurderer nå ta Chargeback da jeg skjønner at jeg ikke vil få nettsiden opp med designet jeg ba om og funksjonene jeg fikk oppgitt. Jeg har mitt VISA kort knyttet opp mot min PayPal konto.


Hvordan går jeg frem for å krever Chargeback? Vurderer først å sende email til dem å si at jeg ønsker pengene tilbake og at hvis jeg ikke får det at jeg vil kreve Chargeback. Er det eventuelt andre muligheter enn Chargeback?

Takker på forhånd!

Anders
 

Tonny Kluften

Administrator
Ikke vent med charge back, disse folkene vil aldri levere deg det du ønsker.
Men dette er ganske enkelt, du må ta kontakt med banken du fikk VISA kort fra. De vil sende deg et skjema som du må fylle ut og sende tilbake. Så tar det 3-4 mnd så har du pengene tilbake på konto.
Du vil få pengene, slik er loven, PayPal kan ikke nekte å betale tilbake.
 

andprobog

New Member
Sendte en email til dem rett etter at jeg postet innlegget og spurte om hvordan det gikk med designet. Fikk akkurat nå en email fra dem med designskisse. Designet er fremdeles ikke slik jeg har beskrevet at jeg ønsker og det er heller ikke noe pent.

Foreslår du å sende email til dem og si at jeg krever pengene tilbake og hvis jeg ikke får det at jeg tar Chargeback eller skal jeg bare be om Chargeback fra banken uten å varsle dem?
 

Tonny Kluften

Administrator
Krev pengene tilbake hvis du syns det er riktig, hvis du ikke får det du har avtalt. Ja, du bør si fra til dem at du gjør en charge back, mulig de ønsker å betale tilbake for å unngå det. PayPal kan komme til å trekke penger fra dem og det setter dem i et veldig dårlig lys.
La dem få valget, refund eller charge back. ikke la dem dille med deg, dette er business og de vet det.
 

hansvh

Medlem
Enig med Tonny om at du bør gi dem en sjanse til å heve kjøpet uten å blande inn banken. De innser sikkert at de ikke har levert det de har lovet, og heller ikke til avtalt tid. Hvis de er halv-decent folk vil de kanskje ordne opp.

Hvis de drøyer med å svare eller ikke overfører penger hadde jeg ikke nølt med å kreve cashback dog uten at jeg kjenner rutinene for dette.
 
Topp