Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Sykepenger og rettigheter når man har enk "på si"

BambusBarna

New Member
Heisann alle smarte mennesker!

Jeg sitter å grubler meg snart i hjel, og nå må jeg bare spørre noen som har greie på slikt! Situasjonen er følgende:
Jeg har hatt et 80% vikariat som går ut 1. August, i tillegg har jeg 18%fast stilling et annet sted i tillegg til at jeg nylig startet nettbutikk som foreløpig går med underskudd (Januar). Nå er jeg blitt sykmeldt fra 80% stillingen siden rygg og nakke ikke klarer denne jobben lenger, og det har vært snakk om omskolering og sykmelding osvosv. Så vidt jeg har skjønt har jeg krav på sykepenger selv om kontrakten min går ut 1. August, men har jeg krav på sykepenger når jeg har et enk på si? Må jeg avvikle enk'et mitt for å ha krav på sykepenger?! Det går som sagt på underskudd så har ikke tjent en krone på det ennå... Setter pris på alle svar, siden NAV tar sin gode tid på å ordne en samtale med meg....
 

webgruppenoslo

New Member
Tviler på at du må avvikle ENK'et for å ha rett til sykepenger. Men det kan hende at du må over på dagpenger etter 1.august.
 

adeneo

Medlem
Kravet er vel i grunn bare at du har vært i arbeid de siste 4 ukene før du ble sykemeldt og at du har tjent over et halvt grunnbeløp, så får du sykepenger.

Du trenger ikke avvikle enkeltmannsforetaket ditt, men det greieste er vel bare å spørre NAV om hva du må og ikke må ?
 

Steve Cash

Medlem
Den artiklen fra Altin forteller bare om hva en får i sykepenger som innehaver av enkeltpersonforetak, det er helt på siden her. Spørsmålet er om det er lov å drive enkeltpersonforetak samtidig som en mottar sykepenger fra lønnet arbeid.

Svaret er at ja, du har lov til å eie et firma, enten det er enkeltpersonforetak eller aksjeselskap. Spørsmålet er hvor mye du jobber der samtidig som du får sykepenger. Antakelig er du nå 80 % sykemeldt (?) og jobber 18 % en en annen jobb? Da er det 2 prosent igjen.

Det sier seg selv at hvis du jobber mye i enkeltpersonforetaket er du jo frisk nok til ikke å trenge sykepenger, men det kan jo kanskje være et ledd i omskolering. Uansett, ingen kan kreve at du skal legge ned firmaet, hvor mye kan jobbe må du spørre NAV om.
 
Topp